سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

جدول نمونه‌های خوراکی از استروئیدهای آنابولیک که مصرف زیادی دارند


استروئیدهای آنابولیک جزء مواد کنترل‌شده شمرده می‌شوند و به‌منظور پیشگیری از سوءمصرف مستلزم ارائه نسخه‌های سه‌برگی می‌باشند. این مواد به‌صورت غیرقانونی جهت افزایش نیرو و تقویت جسم و افزایش حجم عضله استفاده می‌شوند. نمونه‌هائی از مصرف استروئیدهای آنابولیک در جدول زیر نام برده شده است. در یک برآورد مشخص گردید که یک میلیون آمریکائی حداقل یک بار از استروئیدها استفاده کرده‌اند. مصرف این ماده بین پسران نوجوان و جوان افزایش پیدا کرده است. ورزشکاران بیشتر به‌ مصرف این دارو روی می‌آورند و وقتی‌که دارو نتیجه مطلوب (مانند افزایش عملکرد) را به‌وجود آورد، میل به مصرف تقویت می‌شود. مصرف‌کننده‌های استروئیدهای آنابولیک انواع مختلفی از داروهای ارگوژنیک (ergogenic) را جهت آوردن عضله، لاغر شدن یا کاهش آب بدن به‌منظور مسابقات بدن‌سازی استفاده می‌کنند. از جمله این داروها هورمون‌های تیروئید و محرک‌زاها می‌باشند. دی‌هیدرواپی آندروسترون (DHEA) و آندروستندیون (androstenedione)، آندروژن‌های آدرنال (فوق‌کلیوی) می‌باشند که به‌عنوان مکمل‌های غذائی وارد بازار شده و بدون نسخه به فروش می‌رسند. استروئیدها در ابتدا موجب اوفوری و بیش‌فعالی می‌شود. که متعاقب آن اضطراب، بی‌قراری، خشونت، افسردگی، نشانه‌های مانیک، ۱پرخاشگری بسیار شدید (roid rage)، و جسمی‌سازی (somatization) از عوارض بعدی می‌باشند.
استروئیدها اعتیادآور می‌باشند. پرهیز موجب افسردگی، اضطراب، نگرانی راجع به شکل ظاهری بدن می‌شود. عوارض جسمی سوءمصرف شامل آکنه زردی پوست و چشم، بزرگ شدن کلیتوریس، رویش موهای زائد (هیرسوتیسم ـ hirsutism)، آتروفی بیضه‌ها، بلوغ زودرس، ژنیکوماستی، اختلالات قاعدگی است.
گاماهیدروکسی بوتیرات (GHB) توسط بدنسازها به‌عنوان جایگزین استروئیدها استفاده شده است. این ماده یک نوروترانسمیتر است که در حالت طبیعی در مغز یافت می‌شود و در تنظیم خواب دخالت دارد. سوءمصرف آن موجب مسمومیت می‌گردد و تهوع، استفراغ، حمله (صرعی)، آسیب مغزی، اغما و مرگ ایجاد می‌کند.
درمان شامل روان‌درمانی برای سازگاری با تحریف تصویر بدن و عوارض جانبی جسمی شدید ناشی از مصرف طولانی‌مدت است. همچون مصرف سایر مواد، پرهیز بیمار از آنها هدف درمانی است. آزمایش مکرر ادرار اندیکاسیون دارد.
  جدول نمونه‌های خوراکی از استروئیدهای آنابولیک که مصرف زیادی دارند
ترکیباتی (compounds) که بیشتر از راه خوراکی مصرف می‌شوند ترکیباتی که به‌صورت تزریق عضلانی مصرف می‌شوند
فلوئوکسی مسترون
(Fluoxymesterone)
ناندرولون دکانوت
(nandrolone decanoate)
متاندینون (متاندروستول نیز نامیده می‌شود)
(methandienone)
ناندرولون فنپروپیونات
(nandrolone phenpropionate)
متیل تستوسترون
(methyltestosterone)
متنولون انانتات
(methenolone enanthate)
میبولرون
(mibolerone)
بلودنون آندسی لنات
(boldenone undeclenate)
اکساندرولون
(oxandrolone)
استانوزولول
(stanozolol)
اکسی‌متالون
(oxymethalone)
تستوسترون ایسترز بلندز
(testosterone esters blends)
مسترولون
(mesterolone)
تستوسترون سپی‌نات
(testosterone cypionate)
استانوزول
(stanozolol)
تستوسترون انانتات
(testosterone enanthate)
تستوسترون پیوپیونات
(testosterone propionate)
تستوسترون آندی‌کانوت
(testosterone undecanoate)
ترنبولون استات
(trenbolone acetate)
ترنبولون هگزاهیدروبنسیل کربنات
(trenbolone hexahydrobencyl carbonate)


همچنین مشاهده کنید