|
سن |
|
|
رفتار انطباقی |
|
|
رفتار شخصی و اجتماعی |
|
|
تولد تا ۴ هفتگی |
|
|
رفتار حاکی از جستجوی تغذیه مورد انتظار در روز چهارم.
به صدای زنگ و جمجمه پاسخ میدهد.
موقتاً به اشیاء متحرک نگاه میکند. |
|
|
پاسخ به چهره، چشمان و صدای مادر در طی ساعات اولیه زندگی.
لبخند یا منشاء درونی.
بازی مستقل (تا ۲ سالگی).
هنگامیکه در آغوش گرفته میشود آرام میگیرد.
صورت بیاحساس. |
|
|
۴ هفتگی |
|
|
اشیاء متحرک را تا خط وسط دنبال میکند.
علاقهای نشان نمیدهد و اشیاء را فوراً به زمین میاندازد. |
|
|
به چهره فرد نگاه میکند و فعالیت خود را کاهش میدهد.
به صحبت کردن پاسخ میدهد.
ترجیحاً به مادر لبخند میزند. |
|
|
۱۶ هفتگی |
|
|
یک شیء را که آهسته حرکت میکند بهخوبی تعقیب میکند.
با دیدن یک شیء در حال تکان خوردن بازوها فعال میشوند. |
|
|
لبخند اجتماعی خودبهخودی (با منشاء خارجی) نسبت به موقعیتهای عجیب آگاه است. |
|
|
۲۸ هفتگی |
|
|
دراز کردن یک دست و چنگ زدن اسباببازی.
جابهجا کردن اسباببازیها
جغجغه را تکان میدهد و صدایش را درمیآورد. |
|
|
پایش را به دهان میبرد.
تصویر خود را در آینه نوازش میکند.
شروع به تقلید اصوات و فعالیتهای نادر میکند. |
|
|
۴۰ هفتگی |
|
|
دو شیء را در خط وسط با هم مطابقت میدهد.
سعی در تقلید نوشتهها دارد. |
|
|
هنگامیکه از مادر جدا میشود اضطراب جدائی آشکار میشود.
به بازی اجتماعی مثلاً دالیموشه پاسخ میدهد. |
|
|
۵۲ هفتگی |
|
|
به دنبال چیزهائی جدید است. |
|
|
در لباس پوشیدن همکاری میکند.
بطری خود را نگه میدارد و بیسکویت خود را میخورد. |
|
|
۱۵ ماهگی |
|
|
نیازهایش را با اصوات بیان میکند یا اشاره میکند. |
|
|
اشیاء را بهعنوان بازی یا عدم قبول پرتاب میکند. |
|
|
۱۸ ماهگی |
|
|
یک برج از ۴-۳ مکعب میسازد.
بهصورت خودبهخود مینویسد و حرکت قلم در نوشتن را تقلید میکند. |
|
|
تا حدودی خودش غذا میخورد، غذا را میریزد.
اسباببازی را با طناب میکشد.
یک اسباببازی خاص، مثلاً یک عروسک را حمل میکند و در آغوش میگیرد.
برخی الگوهای رفتاری را با تأخیر اندکی تقلید میکند. |
|
|
۲ سالگی |
|
|
برجی از ۶ یا ۷ مکعب میسازد.
به تقلیداز قطار مکعبها را ردیف میکند.
حرکات عمودی و دایرهای قلم را تقلید میکند.
رفتارهای نو و تازهای را کسب میکند. |
|
|
لباسهای ساده را به تن میکند.
تقلید خانگی.
از خودش با اسم نام میبرد.
به مادر 'نه' میگوید.
اضطراب ناشی از جدائی شروع به محو شدن میکند.
تظاهرات سازمانیافته عشق و اعتراض
بازی موازی (در کنار سایر کودکان بازی میکند اما با آنها ارتباط برقرار نمیکند). |
|
|
۳ سالگی |
|
|
برجی از ۹ یا ۱۰ مکعب میسازد.
یک پل سهمکعبی را تقلید میکند.
دایره و علامت + را کپی میکند. |
|
|
کفش به پا میکند.
دکمهها را باز میکند.
بهخوبی غذا میخورد.
رعایت کردن نوبت را میفهمد. |
|
|
۴ سالگی |
|
|
علامت + را کپی میکند.
۴ عدد را تکرار میکند.
سه شیء را با اندازه کردن صحیح میشمارد. |
|
|
بازی همکارانه با مشترک (یا سایر بچهها بهطور مشترک بازی میکند). |
|
|
۵ سالگی |
|
|
یک مربع را کپی میکند.
یک انسان قابل شناسائی با یک سر، بدون و اندامها را رسم میکند.
اشیاء را به دقت میشمارد. |
|
|
لباس خود را میپوشد و درمیآورد.
چند حرف را مینویسد.
بازیهای ورزشی رقابتی انجام میدهد. |
|
|
۶ سالگی |
|
|
اسمش را مینویسد.
شکل مثلث را کپی میکند. |
|
|
بند کفش را میبندد. |