سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

ضداضطراب‌ها و خواب‌آورها


- توصیه‌های درمانی:
۱. درمان اضطراب حاد:
اضطراب حاد به بهترین شکلی به تجویز خوراکی یا تزریقی بنزودیازپین‌ها پاسخ می‌دهد. گاه از آنتاگونیست‌های گیرنده دوپامین (آنتی‌پسیکوتیک‌های تیپیک) برای کنترل افرادی که به شکل حاد مضطرب می‌باشند و رفتار آژیته و تهاجمی از خود بروز می‌دهند، استفاده می‌شود.
۲. درمان اضطراب مزمن:
- ضدافسردگی‌ها:
مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs)، ونلافاکسین و نفازودون، ضدافسردگی‌هائی هستند که برای کنتزل اختلالات اضطرابی مزمن، از جمله اختلال اضطراب فراگیر، اختلال پانیک، اختلال وسواس فکری - عملی، اختلال اضطراب اجتماعی، و اختلال استرس پس از تروما، فوبی‌ها؛ و آژیتاسیون مرتبط با اختلال دوقطبی I، نیز عوامل خط اول محسوب می‌شوند، به‌نظر می‌رسد که یک داروی ضدافسردگی برای اینکه در درمان علایم وسواسی فکری - عملی مؤثر باشد باید دارای فعالیت سروتونرژیک ذاتی باشد.
- بنزودیازپین‌ها:
بنزودیازپین‌ها که فاقد فعالیت سروتونرژیک می‌باشند، به‌صورت طولانی‌مدت در درمان علایم اضطراب فراگیر و اختلال پانیک و نه برای اختلال وسواس فکری، عملی به‌کار می‌روند (۱).
(۱) . داروهای ارجح برای درمان طولانی‌مدت و پیشگیری از حملات پانیک کدام است؟ (پرانترنی شهریور ۷۹)
الف ـ هالوپریدول - تری‌هگزی‌فنیدیل ب ـ کلومی‌پرامین - آلپرازولام
ج ـ پروپرانولول - کلونیدین د ـ نورولپتیک‌های Long acting مانند فلوفنازول دکانوات
پاسخ: گزینه ب
- بوسپیرون:
بوسپیرون توسط FDS برای درمان اختلالات اضطرابی، به‌خصوص اختلال اضطراب فراگیر، پذیرفته شده است. البته بسیاری از متخصصان به‌علت کارآئی محدود، آن را یک عامل خط دوم در نظر می‌گیرند.
- بوپروپیون:
بوپروپیون یک ضدافسردگی غیرسروتونرژیک است که معمولاً برای درمان علایم اضطرابی به اندازه عوامل سروتونرژیک مؤثر نمی‌باشد.
- میرتازاپین:
میرتازاپین برای درمان علایم اضطرابی مؤثر است، اما به‌علت اثر آرام‌بخشی - رخوت‌زائی بارز آن، کاربرد محدودی دارد.
- درمان‌های خط سوم:
عوامل قدیمی‌تر (مهارکننده‌های مونوآمینواکسیداز [MAOIs] و داروهای سه‌حلقه‌ای و چهارحلقه‌ای) و داروهای سه‌حلقه‌ای و چهارحلقه‌ای) کارا می‌باشند، ولی ممکن است باعث عوارض جانبی شدیدی شوند.
۳. درمان بی‌خوابی:
- غیربنزودیازپین‌ها:
زولپیدم (Zolpidem) و زالپلون (zaleplon) داروهای غیربنزودیازپینی هستند که برای درمان بی‌خوابی نسبت به بنزودیازپینی هستند که برای درمان بی‌خوابی نسبت به بنزودیازپین‌ها مزیت‌های خاصی دارند: شروع اثر سریعی دارند، به‌طور اختصاصی بر روی بی‌خوابی اثر می‌گذارند، فاقد خواص شل‌شدگی عضلانی و ضدتشنج می‌باشند، به‌طور کامل در عرض ۴ یا ۵ ساعت متابولیزه می‌شوند، و به‌ندرت باعث علایم ترک یا بی‌خوابی برگشتی (ریباند ـ rebound) می‌شوند. دوز معمول هنگام خواب برای هر کدام از آنها ۱۰ میلی‌گرم می‌باشد. گفته می‌شود که زولپیدم برای ۵ ساعت و زالپلون برای ۴ ساعت مؤثر می‌باشند. عوارض جانبی ممکن است شامل گیجی، تهوع و خواب‌آلودگی باشد.
- بنزودیازپین‌ها:
پنج بنزودیازپینی که عمدتاً به‌عنوان خواب‌آور مورد استفاده قرار می‌گیرند، عبارتند از فلورازپام، تمازپام، کوازپام، استازولام و تریازولام. بنزودیازپین‌ها تأخیر در خواب را کوتاه می‌کنند و پیوستگی خواب را افزایش می‌دهند، بنابراین برای درمان بی‌خوابی مناسب هستند.
بنزودیازپین‌ها همچنین مراحل ۳ و ۴ خواب (خواب موج کوتاه یا عمیق) را کوتاه می‌کنند و بنابراین برای درمان خوابگردی و وحشت‌های شبانه، که در مراحل خواب عمیق اتفاق می‌افتند، مناسب هستند. بنزودیازپین‌ها اختلالات مربوط به خواب حرکت سریع چشم (REM) و از همه بارزتر رفتار تهاجمی در طی خواب REM (اختلال رفتار REM) را سرکوب می‌کنند.
- ترازودون:
ترازودون با دوز پائین، یعنی ۲۵ تا ۱۰۰ میلی‌گرم قبل از خواب، به شکل گسترده‌ای برای درمان بی‌خوابی به‌کار می‌رود. این دارو اثر مطلوبی بر روی ساختمان خواب دارد.


همچنین مشاهده کنید