ویستا مرجع مهمترین عناوین خبری / پنج شنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۳ / Thursday, 10 July, 2014

آموزش انفرادی تجویز شده (IPI)

در اين روش، هر موضوع درسى به واحدهاى کوچک‌ترى تقسيم مى‌گردد و هر واحد براى يک جلسه تدريس برنامه‌ريزى مى‌شود. براى اينکه مدارس موقعيت شاگردان خود را بدانند، در آغاز، ارزشيابى تشخيصى از شاگرد به عمل مى‌آورند تا نقطهٔ آغاز فعاليت خود را بر اساس درجهٔ علمى شاگرد معين کنند. معلم موضوع مناسب را براى شاگرد تعيين مى‌کند و شاگرد معمولاً فعاليت بر روى آن موضوع را به تنهايى آغاز مى‌نمايد. وقتى که يادگيرى آن واحد به پايان مى‌رسد، شاگرد آزمايشى را که قسمتى از آن واحد است مى‌گذراند يا معلم از او امتحان مى‌گيرد و نتيجهٔ آزمايش بلافاصله پس از تحليل، اعلام مى‌شود و در صورت رسيدن به حد مطلوب، واحد بعدى به او ارائه مى‌شود. چنين فعاليتى روزانه تکرار مى‌شود و تقريباً نيمى از زمان آموزش شاگرد را پر مى‌کند. بقيهٔ زمان آموزشى روزانه به فعاليت‌هاى مرسوم از جمله شرکت در بحث گروهي، ورزش، سرود و هنر اختصاص مى‌يابد. در اين روش، هر شاگرد بر اساس توانايى خود حرکت مى‌کند.
رقابت بين شاگردان در اين روش به حداقل خود مى‌رسد و از بين مى‌رود و به جاى اينکه شاگرد هنگام فعاليت شاگردان ديگر ساکت بنشيند و منتظر بماند، به طور فعال و کامل به وظيفهٔ يادگيرى‌ آنها مى‌پردازد. معيار ارزشيابى در سطحى بسيار بالا است، به طورى که شاگرد در صورتى مى‌تواند واحد بالاتر را اخذ کند که ۸۰ درصد يادگيرى را کسب کرده باشد. در اين نوع آموزش، گذراندن امتحان به مفهوم تسلط بر محتواى ياد گرفته شده است، نه بهتر از ديگران بودن. در اين نوع آموزش، اگر شاگردى مثلاً جبر سال دوم نظرى را خوانده باشد، به وى اجازه داده مى‌شود که در درس جبر سال سوم شرکت کند، در حالى که در مدارس معمولى چنين امکاناتى تا شروع سال تحصيلى بعد وجود ندارد؛ مثلاً شاگرد سال سوم راهنمايى ممکن است رياضى سال دوم نظري، انگليسى سال اول نظرى يا تعليمات اجتماعى سال چهارم نظرى را با هم بگذراند. در اين نوع آموزش، هدف‌هاى آموزشى حتماً بايد توسط متخصصان برنامه‌ريزى و روانشناسان تربيتي، به صورتى مستمر و تسلسلي، تنظيم و طراحى شود تا پايه تحصيلى مانع پيشرفت چنين آموزشى نشود.
  نقش معلم در آموزش انفرادى تجويز شده (IPI)
در اين روش، معلم نقش انتقال دهندهٔ اطلاعات را ندارد، بلکه نقش وى متغير است و از مربى‌گرى يک کلاس ۳۰ نفره به يک تصميم گيرندهٔ مراحل و مسائل آموزشى فردى تبديل مى‌شود. در اين روش، نقش معلم بيشتر به عنوان تحليل‌گر داده‌ها و نتايج آزمون‌ەاى ارزشيابى و تعيين‌کننده سطوح درسى شاگردان مطرح است. اوست که با ارائه نتايج کار، شاگردان را در فرايند آموزش هدايت کرده، مشکلات آنان را حل مى‌کند.
بسيارى از انتقادگران اين روش معتقدند که برخى مواد خواندنى يا رياضيات بيش از حد پيچيده هستند و به کار زياد نياز دارند و براى نظام‌هاى آموزشى گران تمام مى‌شوند. ضمناً مفهوم خود شاگردان در روش ‌IPI نسبت به شاگردان روش‌هاى ديگر تحت کنترل است. گروهى نيز معتقدند مفهوم - خود در اين روش پايين، ولى واقع‌گرايانه است. اوهانيان (۱۹۷۱)، منتقد فن‌آورى جديد، به چند خطر آموزشى با روش IPI اشاره مى‌کند و مى‌گويد: شاگردان، بويژه آنانى که از نظر سرعت و توانايى متوسط هستند، ممکن است در مدرسه کمتر با افراد ديگر تماس حاصل کنند و در نتيجه، در تعامل اجتماعى دچار مشکل شوند. اوهانيان معتقد است که در اين روش، وظايف معلم شباهتى به تدريس و فعاليت آموزشى ندارد. به نظر او، آموزش خوب هميشه متکى بر انسان است، نه مواد آموزشي؛ به عبارت ديگر، بايد افکار عمومى به اين نکته معطوف شود که شاگرد به جاى فکر کردن دربارهٔ اينکه چه ياد بگيرد، به اين موضوع فکر کند که چگونه ياد بگيرد.


همچنین مشاهده کنید


همچنین سایر کاربران این صفحات را هم دیده‌اند
شعر و ادب    خاقانی    دیوان اشعار    قطعات   
شعر و ادب    عطار    منطق الطیر    فی وصف حاله   
ارتباطات    اصول خبررسانی    روزنامه نگاری خبری    سازمان وسایل ارتباط جمعی    سازمان تحریریه   
شعر و ادب    مولوی    مثنوی معنوی    دفتر سیم از کتاب مثنوی   
صنعت توریسم    مدیریت و شناخت صنعت جهانگردی و گردشگری    آثار جهانگردی    پیامدهای منفی جهانگردی    استراژی هائی برای کنترل اثرات منفی    چاره جوئی های فرهنگی   
شعر و ادب    مولوی    مثنوی معنوی    دفتر ششم هم از مثنوی   
صنعت توریسم    صنایع و خدمات جهانگردی    هتلداری    بخش های اساسی در هتل    انبارهای هتل   
شعر و ادب    امیر خسرو دهلوی    گزیده اشعار    غزلیات   
شعر و ادب    اَوْحَدی    منطق العشاق یا ده نامه   
بازار و بازاریابی    فنون و اطلاعات    بازرگانی    فرم ها و اسناد    دفترچه کارنه آ.ت.آ (A.T.A)    مفاد قرارداد گمرکی درباره دفترچه آ.ت.آ برای ورود موقت    قراردادهای گمرکی تدوین شده به وسیله همکاری گمرکی   


کلمات در حال جستجو
روحانی    خودرو    شورای رقابت    ایران    روسیه    وین    هسته ای    عراق    خلافت    بغدادی    سوریه    داعش    آرژانتین    شکست    هلند    فقر    اقتصاد خرد    فرشاد مومنی    نظام پارلمانی    مجلس    نظام ریاستی    قیمت خودرو    بازار خودرو    رکود    بورس    بازار سرمایه    افت شاخص    بادامچیان    خبرگان    انتخابات   




جام‌جهانی ۲۰۱۴
۲۴ سال بعد از مارادونا، آرژانتین با مسی به فینال جام‌جهانی رسید
۲۴ سال بعد از مارادونا، آرژانتین با مسی به فینال جام‌جهانی رسید
بعد از یکصدوبیست دقیقه بی‌حاصل این آرژانتینی‌ها بودند که به مدد درخشش سرخیو رومرو دروازه‌بان پنالتی‌گیرشان توانستند راهی فینال جام‌جهانی شوند تا هم آرژانتین بعد از ۲۴ سال به فینال برسد و هم فینال ۱۹۹۰ تکرار شود.

پس‌لرزه‌های شکست تاریخی برزیل برابر المان
از آتش زدن پیراهن سلسائو تا حضور اسکولاری در «ماه‌عسل»
از آتش زدن پیراهن سلسائو تا حضور اسکولاری در «ماه‌عسل»
آلسیدس جیجیا، مردی که با زدن گل دوم اروگوئه به برزیل در فینال معروف 1950 فاجعه ماراکانا را رقم زد بعدها در توصیف آن لحظه گفت: «در تاريخ، فقط سه نفر توانستند ماراكانا را با يك حركت، ساكت كنند: پاپ، فرانك سيناترا و من.» برزیلی‌ها هرگز فکرش را هم نمی‌کردند که شصت و چهار سال این‌بار یک تیم کل کشورشان را در سکوت فرو ببرد.

یازدهمین ‌‌افطار‌‌ با «تابناک»؛
فیلم: اشخاص را معیار حق قرار ندهیم
فیلم: اشخاص را معیار حق قرار ندهیم
خورشید چنان می‌تابد که ایستادن مستمر در زیر آن، به مرور رنگ بخش‌هایی از بدن که تحت پوشش لباس قرار نگرفته، با رنگ بدن قابل تمیز می‌شود و همین نشانه، میزان دشواری چنین شغلی و روزه داری در این شرایط را یادآور می‌شود. به همه آنهایی که این شغل شریف را دارند و با عرق جبین نان حلال کسب می‌کنند، باید خسته نباشید گفت

لحظه به لحظه با هشتمین روز «وین ۶»؛ 21:56
آمریکا: وزرای خارجه به وین می‌آیند؛ مذاکرات تا ۲۰ جولای ادامه دارد
آمریکا: وزرای خارجه به وین می‌آیند؛ مذاکرات تا ۲۰ جولای ادامه دارد
ظریف از توافق طرفین بر سر پنجاه درصد متن توافق جامع سخن به میان آورد و در همین راستا برخی منابع غربی امروز صبح از توافق بر سر 100 درصد کلیات متن توافق نامه نهایی و مذاکرات درباره جزئیات مورد اختلاف خبر دادند؛ اتفاقی که در نوع خود کم سابقه است.

احزاب و شخصیت‌ها - رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت:سیاست جمهوری اسلامی ایران این است که در مسئله عراق دخالت نظامی نکنیم.
صنعت - نوبخت از دستور دولت برای بازبینی قیمت ها خبر داده درحالی که انتشار لیست قیمت های جدید خودرو موجب شده تا قیمت خودرو در بازار آزاد هم افزایش یابد.
ادبیات - علی شجاعی‌صایین، مدیر اداره کتاب وزارت ارشاد می‌گوید، تا اواسط پاییز اتفاقات بهتری در حوزه کتاب رخ خواهد داد.
پلیس - معاون اول رئیس جمهور آیین‌نامه معاینه و معافیت پزشکی مشمولان خدمت وظیفه عمومی را ابلاغ کرد.
بیستمین دوره جام جهانی - برزیل؛
سرجیو رومرو بهترین بازیکن دیدار آرژانتین - هلند شد
سنگربان تیم ملی آرژانتین با عملکرد بسیار خوبی که مقابل هلند داشت از سوی مسئولین برگزاری رقابتها به عنوان بهترین بازیکن دیدار تیمش مقابل هلند انتخاب شد.
۱۳۹۳/۴/۱۹ - ۰۳:۳۶
بیستمین دوره جام جهانی - برزیل؛
ضربات پنالتی دومین فینالیست جام جهانی را تعیین می کند
تیم های فوتبال آرژانتین و هلند در پایان 120 دقیقه به تساوی رسیدند تا ضربات پنالتی تیم پیروز و فینالیست دوم جام جهانی را تعیین کند.
۱۳۹۳/۴/۱۹ - ۰۳:۰۶
بیستمین دوره جام جهانی - برزیل؛
آرژانتین و هلند در پایان 90 دقیقه مساوی شدند
دیدار تیم های آرژانتین و هلند در مرحله نیمه نهایی رقابتهای جام جهانی در پایان 90 دقیقه به تساوی انجامید.
۱۳۹۳/۴/۱۹ - ۰۲:۲۲
بیستمین دوره جام جهانی - برزیل؛
آرژانتین و هلند در نیمه نخست به تساوی رضایت دادند
دیدار تیم های آرژانتین و هلند در نیمه نهایی جام جهانی در ورزشگاه کورینتیانس شهر سائوپائولو در نیمه نخست با تساوی به پایان رسید.
۱۳۹۳/۴/۱۹ - ۰۱:۱۷


بیشترین بازدیدها - سرویس خبر
Copyright © 2008 - 2014 vista.ir. All Rights Reserved