دورهٔ سوم کودکى از حدود شش سالگى تا يازده سالگى است. در اين دوره شخصيّت کودک سازمان يافتهتر و پيچيدهتر مىشود و از نظر جسمى و توانايىهاى ذهنى و اجتماعى تغييرات مهمى در او بوجود مىآيد؛ از اينرو شناخت کودکان دبستانى براى برنامهريزان و مديران و معلمان دورهٔ ابتدايى ضرورت دارد. در گزارش اهداف، ويژگىها و اصول آموزش و پرورش پيشدبستانى و دبستانى اهم ويژگىهاى بدنى و ذهنى کودکان هفت تا ده ساله بشرح ذيل آمده است
|
|
|
|
- هماهنگى چشم و دست کامل مىشود.
|
|
- يادگيرى مهارتهاى حرکتي، دقيقتر، سريعتر و پيچيدهتر مىشود.
|
|
- ماهيچههاى کوچک، کاملاً رشد مىکنند.
|
|
- سرعت رشد دختران در اين دوره از پسران بيشتر مىشود.
|
|
- در پايان اين دوره، علائم بلوغ (صفات ثانويه) در دختران بهتدريج ظاهر مىشود.
|
|
- در کاربرد صحيح و سريع اندامهاى حسّى و حرکتى مهارت کافى کسب کرده است.
|
|
- رشد جسمى کودک بهخصوص از نظر تکامل مراکز عصبي، به جايى رسيده است که مىتواند به تحريکات رسيده از خارج، پاسخهاى کاملاً اختصاصى بدهد. (تعليم و تربيت و مراحل آن؛ ص ۱۵۴)
|
|
| ويژگىهاى ذهنى و تحول روان
|
|
- تقليد در اين دوره آگاهانه انجام مىگيرد.
|
|
- خودميانبينى يا خودمدارى کودک تعديل مىشود. (همانجا)
|
|
- بزرگسالانى را که از نظر او ارزشمند و مورد احترام هستند، الگو قرار مىدهد.
|
|
- احساس مالکيت در او قوى مىشود.
|
|
- از تخيل به واقعيت نزديک مىشود.
|
|
- قدرت تشخيص ميان خوب و بد در او ظاهر مىشود.
|
|
- کمکم آرامش و ثابت عاطفى پيدا مىکند.
|
|
- داراى ابتکار عمل و سليقهٔ شخصى مىشود.
|
|
- قواعد را درک مىکند و رعايت قاعده در کارها را لازم مىداند.
|
|
- به مرحلهٔ تفکر محسوس مىرسد.
|
|
- قدرت درک علت امور طبيعى را بتدريج پيدا مىکند.
|
|
- در اين دوره کودک داراى حافظه نيرومندى است.
|
|
- به حرف زدن علاقه فراوان دارد.
|
|
- به رفاقت با کودکان ديگر و همسالان علاقهمند است.
|
|
- قبل از اجراى هر کار قادر است طرح و نقشه آن را بريزد.
|
|
- به يادگيرى علاقهٔ زياد دارد.
|
|
- قدرت درک مشکلات پيرامون خود را پيدا مىکند.
|
|
با توجه به ويژگىهاى کودکان در دورهٔ دبستان تعليم مفاهيم اساسي، تربيت اخلاقى و اجتماعى و جسمانى او ضرورت دارد.
|