چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

ساختار استخوانی مچ پا


اين مفصل طورى در انسان توسعه يافته است که دو وظيفهٔ مهم را به خوبى انجام مى‌دهد، يکى تحمل سنگينى وزن بدن و ديگرى قدرت حرکت و پيشروى انسان را ممکن مى‌سازد. بيش از سى مفصل در بين بيست و شش استخوان موجود وجود دارد. مفصل مچ پا همان مفصلى است که بين سر انتهايى استخوان‌هاى درشت‌ني، نازک‌ني، و يکى از استخوان‌هاى مچ پا به نام قاپ تشکيل مى‌شود
استخوان قاپ با دو استخوان مجاور خود يعنى پاشنه و ناوى نيز مفصل مى‌شود، در مچ پا هفت استخوان جمعاً وجود دارد که به نام‌هاي، پاشنه، قاپ، ناوي، تاسي، و ميخى‌هاى يک و دو و سه موسوم هستند. استخوان‌هاى مچ پا را (Tarsal) و استخوان کف پا را (Metatarsal) مى‌نامند.
استخوان پاشنه با تاسى مفصل مى‌شود و استخوان قاپ با استخوان ناوى مفصل شده و خط مفصلى فوق که تقريباً در يک امتداد مى‌باشد، به شکل حرف (S) انگليسى باز شده مى‌باشد. اين مفصل را (Midtarsal Joint) مى‌نامند که به مفصل ميانى استخوان‌هاى مچ پا معروف مى‌باشد. استخوان ناوى با سه استخوان ميخى نيز مفصل مى‌شود، همچنين استخوان تاسى با استخوان سوم ميخى مفصل مى‌گردد.
اين مفاصل را که استخوان‌هاى مچ پا با يکديگر مى‌سازند به نام مفاصل (Intetarsal Joint) يا مفاصل بين استخوان‌هاى مچ پا مى‌نامند.
سه استخوان ميخى و استخوان تاسى با سر پنج استخوان کف پا مفصل شده و مفاصل استخوان‌هاى مچ و کف پا را مى‌سازند که (Tarsometatarsal joint) ناميده مى‌شود.
پنج استخوان کف پا (Midtarsal) با بند اول انگشتان پا مفاصل استخوان‌هاى کف پا و بند انگشتان را مى‌سازد که (Metatarosphalangeal) ناميده مى‌شود، استخوان‌هاى کف پا با يکديگر نيز مفصل شده و مفاصل استخوان‌هاى کف پا يا (Intertarsal Joint) را به‌وجود مى‌آورند.
بندهاى انگشتان پا با يکديگر مفصل شده و مفاصل (Intertarsal Joints) يا مفاصل بند انگشتان را مى‌سازند.


همچنین مشاهده کنید