چهارشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۷ / Wednesday, 12 December, 2018

استفاده از رسانه‌ و زندگی روزمره


  استفاده از رسانه‌ و زندگى روزمره
انتخاب افراد را مى‌توان تا حدودى با استفاده از چندين عامل علّى داراى تعامل تحليل کرد - فشار نيازهاى افراد و نيز فشارهاى اجتماعي، نظم و آرايش شرايط، جاذبه نسبى برخى از محتواهاى رسانه‌اي. اين شيوه براى صورت‌بندى مشکل مخاطبان از همان انگيزه‌هايى ناشى مى‌شود که بيش‌تر پژوهش‌هاى مخاطب‌‌شناختى را تا حال هدايت کرده‌اند: برآوردن نيازهاى صنايع رسانه‌اى يا اهداف تبليغات‌چى‌ها و يا پاسخگويى به نگرانى‌هاى مردم در خصوص اثرات ضر رسانه‌ها.
  يک مدل گمراه‌کننده استفاده از رسانه‌ها
مخاطب پژوهان اوليه هم از اين نکته غافل نبودند که استفاده از رسانه‌ها تحت تأثير شرايط زمان و مکان، و نيز عادات اجتماعى و فرهنگى قرار دارد. مردم بنا به دلايل اجتماعى متعدد (مانند گفت وگو يا برنامه‌ريزى امور روزمره) و نيز بنا به مقاصد يا ارزش‌هاى ارتباطى خاص (مانند پى‌بردن به اخبار) به جمع مخاطبان مى‌پيوندند.
به هر حال، اين يک حقيقت است که رسانه‌پژوهى اوليه متأثر از مدلى از ارتباطات بود که ارتباط را به عنوان فرآيندى خطى از انتقال پيام‌ها مى‌نگريست. اين مدل محتوا و اثرات پيام‌ها را مهم مى‌دانست و قرارگرفتن مخاطبان در معرض رسانه‌ها را همچون جمع ساده گزينش‌هاى مجزاى افراد در نظر مى‌گرفت. مسأله مهم در اين مدل آن بود که پيام‌ها به صورتى آگاهانه دريافت، درک، و مؤثر گردند. همچنين، آن عناصر زندگى اجتماعى که در سر راه اين فرآيند قرار مى‌گرفتند به عنوان سر و صدا و مداخله، يا به عنوان مزاحمت‌هايى ناخوشايند در فرآيند سنجش، تفسير مى‌گرديدند. رفتارهاى به ظاهر غيرانگيزشي نيز به عنوان رفتارهايى فاقد معنى و مفهوم ناديده گرفته مى‌شدند. نگرش ملازم با مدل انتقالى نسبت به مخاطبان نيز بر آن بود که مخاطبان را به بهترين نحو (در صورت امکان) مى‌توان در آزمايشگاه مطالعه کرد و بدين طريق ابعاد نامربوط را ناديده گرفت.
  عرصه‌هاى عمومى و خصوصى استفاده از رسانه
برخى از اشکال استفاده از رسانه يک ويژگى دقيق عمومى دارند، هم به اين معنا که در بيرون از خانه (مثلاً در سينما يا کنسرت‌ها) اتفاق مى‌افتند و هم از آن جهت که به مثابه پاسخى مشترک به اجرا يا واقعه‌اى عمومى بسيار حائز اهميت هستند.
رسانه‌هاى جمعى که اغلب در خانه استفاده مى‌شوند (به خصوص تلويزيون، ويدئو، موسيقى و کتاب) در واقع پلى هستند بين دنياى خصوصى و خانگى و خانوادگى با فعاليت‌ها و مسائل جامعه پيراموني. مخاطب بودن، در برخى شرايط، به معناى اشتراک در زندگى جامعه پيرامونى و در شرايطى ديگر، صرفاً تجربه‌اى ا ست خودانگيخته که مى‌تواند کلاً شخصى و خصوصى يا تنها با حلقه کوچکى از دوستان و اعضاء خانواده مشترک باشد. البته محل فيزيکى تجربه رسانه‌اى (مثلاً سينما يا تئاتر در مقابل خانه) را نمى‌توان به تنهايى معيار تعريف آن به عنوان فعاليتى عمومى يا خصوصى در نظر گرفت.
نوع عمومى استفاده از رسانه در مواقعى متجلى مى‌شود که افراد به طور آگاهانه و انگيزه‌مند به گزارش وقايعى که اهميت اجتماعى بسيار زيادى دارند (مانند نتايج انتخابات، حوادث ناگوار، بحران‌هاى جهاني) توجه مى‌کنند؛ يا پخش زنده حوادث ورزشى مهم را از طريق تلويزيون تماشا مى‌کنند يا در يک برنامه تفريحى بزرگ (مانند کنسرت‌هاى زنده) مشارکت مى‌کنند. تجربه مخاطبان عمومى معمولاً مستلزم ميزانى از هويت‌مندى در قالب يک گروه اجتماعى بزرگ‌تر است - خواه يان گروه هواخواهان باشد، يا شهروندان، يا يک جمعيت محلى يا يک فرهنگ سليقه. همچنين، مى‌تواند تجربه‌اى باشد همراه با يک يا چند نقش عمومي، نظير نقش شهروند، رأى‌دهنده، يا کارگر.
  خرده فرهنگ و مخاطبان
منتقدان نخستين نظريه جامعه توده‌وار به تمايزات فراوان اجتماعى در بين مخاطبان ظاهراً همگن و توده‌وار اشاره مى‌کردند. دريافت کردن پيام يا کانال‌رسانه‌اى مشابه، هرچند مى‌تواند تمامى گروه‌هاى اجتماعى را دربر بگيرد، اما، نمى‌تواند تفاوت‌هاى پيشين از نظر شرايط يا شيوه نگرش مردم را (که تضعيف کند يا از بين ببرد. صنايع رسانه‌اى در طول تاريخ توسعه خود پيوسته دنبال بازارهاى جديد و ثابت مخاطبان بوده‌اند و براى اين کار هيچ نيازى به توجيه نداشته‌اند. صنايع فوق حتى کوشيده‌اند تا بر اساس نوعى سليقه يا شيوه زندگي، گروه‌هاى فرعى اجتماعى و فرهنگى جديدى خلق کنند که مشترى‌هاى بالقوه‌ آنها بتوانند با آن‌ها احساس يکى بودن داشته باشند. هنوز هم، خلق شبه‌هويت‌ها يا سبک‌هاى رسانه - محور به منظور تحريک کردن اعصاب واکنشى يک گروه از مخاطبان يک روند جارى است.
با اين همه، استفاده از رسانه هميشه به احتمال زياد و به طور غالب به واسطه تجربيات نخستين و هويت‌مندى‌هاى آميخته با زندگى اجتماعى افراد يا به سبب زمينه اجتماعى لحظه استفاده شکل مى‌گيرد. سلايق و مصرف رسانه‌اى (به خصوص در مورد موسيقى و تلويزيون - رايج‌ترين رسانه‌ها در بين جوانان) اولاً از محيط اجتماعى خانواده افراد و بعد از آن از گروه همسالان - همکلاسى‌هاى مدرسه‌اى يا دوستان هم‌محله - تأثير مى‌پذيرد. به جز تمايز سنى رجحان‌هاى جوانان (von Feiliten 1976) و تفکيک عمومى فرهنگ جوانان از فرهنگ بزرگسالان، لايه‌هاى متعددى از تمايزگذارى را مى‌توان پيدا کرد. تجارب جوانات به واسطه تماس‌هاى اجتماعى آن‌ها در محيط کار و در اوقات فراغت شکل مى‌گيرد. بسيارى عوامل خاص ديگر، که جنسيت تنها يکى از آن‌ها است، از اثرات کلى محيطى تأثير مى‌پذيرند.
  شيوه زندگى
مفهوم شيوه زندگي غالباً براى توصيف و طبقه‌بندى الگوهاى مختلف استفاده از رسانه، به عنوان بخشى از منظومه رفتارها و گرايش‌هاى متفاوت، به کار برده شده است. اين مفهوم تاريخچه پيچيده‌اى دارد، هرچند اساس آن به اندازه کافى در عقايد عمومى مربوط به نحوه اثرگذارى اختلافات ناشى از طبقه اجتماعى بر سلايق، عادات، شيوه لباس پوشيدن، و رفتارها شناخته شده است. اثر ابتکارى پى‌ير بورديو، جامعه‌شناس فرانسوي، مظهر سنت طولانى تلاش براى ربط دادن تجليات متعدد سلايق فرهنگى با پيشينه اجتماعى و خانوادگى است. اين مبحث سهم عمده‌اى در مباحث مربوط به توزيع سلسله مراتبى سرمايه فرهنگي (اصطلاحى از خود بورديو) و ماهيت فرهنگى توده‌اى (يا مردم‌پسند) داشته است. به عبارتي، مفهوم شيوه زندگى راهى است براى فرار از اين پيش‌فرض که سليقه رسانه‌اى (برخلاف سليقه هنرى و زيبايى شناسانه سنتي) با تحصيلات و طبقه اجتماعى تعيين مى‌شود، چرا که شيوه‌هاى زندگى تا اندازه‌اى الگوهاى رفتارى و استفاده رسانه‌اى خود خواسته‌اند.
مفهوم شيوه زندگى در پژوهش‌هاى بازاريابى تجارى براى طبقه‌بندى مشتريان در قالب انواع مختلف کاربرد دارد و اين کار هدف‌گيرى و طراحى تبليغات را تسهيل مى‌کند. براى چنين اهدافى نياز به اين است که محقق از حد مقوله‌هاى ساده اجتماعى - جمعيتى بگذرد و تمايزهاى دقيق‌ترى را (به خصوص به لحاظ ابعاد روان‌شناختي) برقرار نمايد.
مطالب مرتبط

کلمات در حال جستجو
فرماندار سرخس , جنگ خیابانی , شرایط جوی ، , قربانیان معدن , میرااث فرهنگی , شعبده بازی سیاسی , تخم‌مرغ ایرانی , مرتضی رواندوست , پالایشگاه نفت بندرعباس , مرز هندو پاکستان ,

مقالات پربیننده امروز
بانک اطلاعاتی کتاب / پرسشهای چهارگزینه‌ای با پاسخ‌های تشریحی عربی 3 رشته‌های علوم تجربی و ریاضی فیزیک , ورزشی , فوتبال , مربیان / بازگشت ستاره ناآرام , خانه و خانواده , آشپزی , پلو و چلو / مرصع پلو , بانک اطلاعاتی کتاب / 21 پرسش و پاسخ در مورد مرجعیت , بانک اطلاعاتی کتاب / همبستگی و وفاق ملی: چالش‌ها, راهبردها , بهداشت و درمان , علوم پزشکی , علوم پزشکی ـ تحقیقات پزشکی / ارزش تشخیصی زمان اندازه‌گیری کراتین کیناز سرم بعد از تشنج تونیک – کلونیک ژنرالیزه , بانک اطلاعاتی کتاب / جامعه‌شناسی آموزش و پرورش , بانک اطلاعاتی کتاب / غزال , سیاسی , تاریخ سیاسی , ایران / جمهوری رضاخانی , بانک اطلاعاتی کتاب / کتاب کار و خودآزمون هدفدار ریاضی: سال سوم راهنمایی ,

برخی منابع مهم خبری
cinemapress.ir سینما پرس , musiceiranian.ir موسیقی ایرانیان , javanonline.ir روزنامه جوان , rokna.ir رکنا , iran-newspaper.com روزنامه ایران , shabakeh-mag.com مجله شبکه , car.ir کار(خودرو) , 90tv.ir نود , entekhab.ir انتخاب , home.abrarnews.com روزنامه ابرار ,



وبگردی
تیپ پسر الهام و فاطمه رجبی در آلمان!
تیپ پسر الهام و فاطمه رجبی در آلمان! - «شباهت عجیب علی الهام استاد هوا فضا در دانشگاهی در آلمان به غلامحسین الهام معاون رئیس جمهور سابق!
شبهای داغ مدیترانه !
شبهای داغ مدیترانه ! - «حسن کردمیهن» متهم آمریت حمله به سفارت عربستان به تازگی در کرج، مرکز استان البرز، رستوران راه انداخته است.
حاشیه تازه برای سید احمد خمینی / تصویر
حاشیه تازه برای سید احمد خمینی / تصویر - سید احمد خمینی، نتیجه امام خمینی که چند هفته پیش با ازدواجش خبرساز شده بود، بار دیگر با انتشار عکسی از او و همسرش در حین سوارکاری حساسیت نسبت به خود را برانگیخته است و باعث تحریک مخاطبان و کاربران در فضای مجازی شده است.
رفتار عجیب دو نفر از همراهان رئیس جمهور در زمان سخنرانی!
رفتار عجیب دو نفر از همراهان رئیس جمهور در زمان سخنرانی! - دو نفر از کسانی که همراه رئیس جمهور در سمنان حضور داشتند در هنگام سخنرانی روحانی رفتار غیر معمولی از خود نشان میدادند.
اظهارات جنجالی دو بازیگر زن درمورد فساد شدید در سینما
اظهارات جنجالی دو بازیگر زن درمورد فساد شدید در سینما - ظهارات جنجالی لیلا بوشهری و شقایق دلشاد درباره فساد در سینما: چرا دایرکت میدم فالو نمیکنید؟ ساعت یک شب چرا باید زوایای صورت منو ببینن؟
بخشی دیده نشده از رفتار سخیف مجری تلویزیون با فراستی!
بخشی دیده نشده از رفتار سخیف مجری تلویزیون با فراستی! - بخشی دیگر از برنامه «من و شما» با حضور مسعود فراستی و برخورد توهین آمیز مجری رسانه ملی را می بینید که در رسانه ها باز نشر نشد.
خلاصه داستان و بازیگران سریال بانوی عمارت +تصاویر
خلاصه داستان و بازیگران سریال بانوی عمارت +تصاویر - مریم مومن متولد دهه 70 می باشد و حضورش در بانوی عمارت اولین تجربه بازیگری است و به واسطه این سریال وارد دنیای بازیگری شده است . او در کلاس های تئاتر فعالیت داشته است .
شهردار سابق سلامت و مشغول زندگی جدید است !
شهردار سابق سلامت و مشغول زندگی جدید است ! - پس از اولین گفت وگوی رسمی میترا استاد (نجفی) و تایید ازدواجش با محمدعلی نجفی، حالا شهردار سابق، در نخستین واکنش به جنجال ها، عکس تازه ای از خود و میترا استاد در اینستاگرامش منتشر کرده است.
تصاویری از لحظه ربوده شدن مرزبانان ایرانی در مرز میرجاوه
تصاویری از لحظه ربوده شدن مرزبانان ایرانی در مرز میرجاوه - گروه تروریستی جیش العدل نخستین تصاویر از حمله به پاسگاه مرزی در میرجاوه ۱۴ مهر امسال را منتشر کرد؛
روایتی دردآور از تن‌فروشی زنان در خیابان‌های تهران
روایتی دردآور از تن‌فروشی زنان در خیابان‌های تهران - سه نفر کنار هم حوالی میدان مادر ایستاده‌اند. زنی قد بلند که موهایش زمینه نسکافه‌ای دارد به هر ماشینی که بلندتر بوق می‌زند نزدیک می‌شود و قیمت را آرام و به سرعت بیان می‌کند. او می‌گوید: «... صد هزار تومان، تو ماشین ۷۰ هزار تومان، گروپ ۳۰۰ هزار تومان و جا هم داریم»، جملات کوتاه و بی‌تفاوت بیان می‌شود. جلوتر دختر کم سن و سالی که شاید ۱۶ سال هم نداشته باشد، ایستاده و از سرما نوک بینی‌اش قرمز شده است، با…
چالش جدید با نام «نوه آیت‌ا... یزدی»!
چالش جدید با نام «نوه آیت‌ا... یزدی»! - روز پنجشنبه تصویری در فضای مجازی منتشر شد که قابل تامل بود. زهرا تخشید نوه آیت‌ا... یزدی است که با انتشار تصویری که از دانشگاهش در نیویورک منتشر کرده بود، نوشت: «عکسی که دیروز عصر از دانشگاهم گرفتم با چراغ‌های همیشه روشنش».