جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

روش چهارم


ماشين آبيارى بارانى متحرک خطى (Linear-Move) اساساً بدين‌منوظر طراحى و ساخته شد که مشکلات مربوط به ايجاد رواناب و عدم آبيارى گوشه‌هاى زمين که درسيستم عقربه‌اى وجود دارد برطرف شود. در اين سيستم لوله فرعى به صورت خطى در امتداد طول زمين به کمک برج‌ها و موتورهاى متسقر شده در آن به‌جلو حرکت کرده و زمين را آبيارى مى‌کند و مشابه با روش دورانى آب از يک طرف وارد لوله فرعى مى‌شود. دريافت آب ممک ناست به کمک لوله خرطومى و توسط يک پمپ از يک کانال روباز که در امتداد زمين کشيده شده است صورت گيرد. در اين صورت لازم است پمپ نيز متحرک بوده و همراه با جلو رفتن لوله فرعي، پمپ نيز حرکت نمايد. در بعضى موارد آب از يک لوله اصلى که در امتداد زمين قرار دارد تأمين مى‌گردد. لوله اصلى ممکن است يک يا چند شير دريافت آب داشته باشد که لوله فرعى به‌صورت دستى يا خودکار به آن متصل مى‌گردد.
سيستم‌هاى متحرک خطى براى آبيارى روزانه يا کوتاه‌مدت مناسب نيستند. زيرا درآبيارى عقربه‌اى پس از يک دور آبيارى سيستم دوباره به محل شروع برمى‌گردد، اما درسيستم متحرک خسى پس از پايان آبيارى در انتهاى زمين قرار مى‌گيرد. براى رفع اين مشکل تمهيدات مختلفى از نظر برنامه‌ريزى آبيارى صورت مى‌گيرد تا خيس شدن زمين مشکلى در حرکت ماشين آبيارى به وجود نياورد.
  روش اول
در روش اول آبيارى به ۴ مرحله تقسيم مى‌شود. در مرحله اول ماشين از ابتداى زمين شروع به حرکت کرده و تا وسط زمين را آبيارى مى‌کند. در وسط زمين آب قطع شده و ماشين با سرعت روى زمين خشک حرکت مى‌کند تا به انتهاى زمين برسد. در مرحله سوم ماشين از انتهاى زمين در جهت عکس آبيارى را شروع کرده و حرکت مى‌کند تا دوباره به وسط زمين برسد. در اينجا دوباره جريان آب قطع شده و در مرحله چهارم ماشين بدون آبيارى روى قسمتى که تابه‌حال به اندازه کافى خشک شده و براى حرکت ماشين مشکلى را يجاد نمى‌کند به سرعت حرکت کرده و به ابتداى زمين مى‌رسد تا دروه جديد آبيارى شروع شود.
  روش دوم
در شکل (مديريت‌هاى مختلف درآبيارى با دستگاه متحرک خطي) نشان داده شده است آبيارى داراى سه مرحله است. در مرحله اول ماشين از ابتداى زمين شروع به آبيارى کرده و تا انتهاى زمين است تا رطوبت خاک کم شده و ماشين بتواند روى آن حرکت کند. در مرحله سوم ماشين بدون آبيارى کردن به سرعت به ابتداى زمين برگشت داده مى‌شود.
  روش سوم
براى زمين‌هاى نفوذپذير يا آبيارى‌هاى سبکى است که فاصله آنها کوتاه مى‌باشد. در اين روش ماشين از ابتداى زمين حرکت کرده و طورى آبيارى مى‌کند که وقتى به انتهاى زمين رسيد بلافاصله عقب‌گرد کرده و دوباره آبيارى را از انتها تا ابتداى زمين ادامه دهد. در اين روش وضعيت رطوبت زمين به‌نحوى است که مانع حرکت چرخ‌هاى ماشين آبيارى نمى‌شود.
  روش چهارم
ماشين از ابتداى زمين شروع به آبيارى کرده و با سرعت کند جلو مى‌رود تا عمق آبيارى درنميه اول زمين زياد باشد. هنگامى‌که ماشين به وسط زمين رسيد سرعت آن زياد مى‌شود تا عمق آبيارى درنيمه دوم زمين کمتر از نيمه اول بوده و آبيارى به اصطلاح سبک انجام شود. پس از اينکه ماشين به انتهاى زمين رسيد درجهت عکس شروع به حرکت کرده و با سرعت کم يا آبايرى سنگين تا نيمه زمين به جلو مى‌رود. هنگامى‌که دوباره به وسط زمين رسيد سرعت ماشين زياد شده تا آبيارى در قسمت بعد به‌صورت سبک انجام شود. بدين‌ترتيب تمام زمين به‌صورت يکنواخت آب دريافت مى‌دارد.


همچنین مشاهده کنید