شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

صافی‌های توری


صافى‌ها به‌منظور جلوگيرى از ورود مواد ناخواسته به داخل سيستم آبيارى قطره‌اى به‌کار برده‌ مى‌شوند. صافى‌ها انواع و اقسام مختلف دارند اما در آبيارى قطره‌اى سه نوع آن بيشتر کاربرد دارد که عبارتند از صافى‌هاى صافى‌دار (Screen)، صافى‌هاى شنى و صافى‌هاى سانتريفوژى يا سيکلونى کهد در شکل (انواع مختلف صفا‌هاى توري، شنى و سانتريفوژي) نشان داده شده است.
  صافى‌هاى تورى
صافى‌هاى تورى متداول‌ترين نوع فيلتر درآبيارى قطره‌اى است. غالباً در فرآيند تصفيه آب ابتدا يک صافى تورى قرار داده مى‌شود. همان‌طور که در شکل (انواع مختلف صافى‌هاى توري، شنى و سانتريفوژي) مشاهده مى‌گردد در صافى‌هاى تورى آب پس از آنکه وارد دستگاه صافى شد قبل از خروج از آن از يک صفحه سوراخ‌دار عبور مى‌کند. صافى‌ها از نظر قطر چشمه‌ها استاندارد و بر حسب عددى به نام شماره‌مش (mesh) مشخص مى‌گردند. در جدول (طبقه‌بندى صافى‌ها و اندازه ذرات) طبقه‌بندى صافى‌ها بر حسب شماره مش نوشته شده است. مثلاً درصافى‌هاى شماره ۴۰ قطر چشمه‌هاى صافى ۴۲۵ ميکرون است و اين صافى مى‌تواند مانع از عبور ذرات سيلت بشود. صافى‌هايى که در آبيارى قطره‌اى به‌کار برده مى‌شود غالباً از مش شماره ۱۰۰ يا ۲۰۰ درست شده‌اند که قادرند موادى را که قطر معادل آنها ۱۵۰ يا ۷۵ ميکرون باشد از آب جدا سازند.
  صافى‌هاى شنى
صافى‌هاى شنى از محفظه‌اى که درآن گراول‌هاى ريز و شن ريخته شده است درست شده‌اند. اين صافى‌ها قادرند مقدار نسبتاً زيادى ذرات معلق را از آب جدا نمايند. توانايى آنها در خارج ساختن ذراتى که قطرشان بين ۱۰۰ تا ۲۵ ميکرون است بر اساس استاندارد ASAE در اين صافى‌ها دبى جريان به ازاء هر متر مربع سطح فيلتر نبايد از ۱۴ ليتر در ساعت تجاوز کند. ضخامت صافى‌هاى شنى مى‌بايست حداقل ۵۰ سانتى‌متر باشد. در شکل (صافى‌هاى شنى که در يک سيستم آبيارى قطره‌اى نصب شده است) تصويرى از دو صافى شنى که به رديف نصب شده‌اند مشاهده مى‌گردد.
  صافى‌هاى سانتريفوژى
اساس کارصافى‌هاى سانتريفوژى در شکل (انواع مختلف صافى‌هاى توري، شنى و سانتريفوژي) نشان داده شده است. اين فيلترها براى جدا کردن مواد سنگين‌تر از آب که قطراشن بزرگتر از ۷۵ ميکرون است کاربرد دارد. اما براى جدا ساختن ترکيبات آلى چندان کارآيى ندارند. گاهى اوقات اين فيلترها در قسمت مکنده پمپ نصب مى‌شوند تا عمل تصفيه مقدماتى مواد شنى را انجام دهند. اينکار علاوه بر عمل تصفيه معمولى باعث افزايش عمر پمپ نيز مى‌شود.


همچنین مشاهده کنید