پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

تصفیه باکتر‌یایی


سيستم‌هاى آبيارى قطره‌اى در مدت کوتاهى - حدود يک هفته توسط مواد حاصله از فعاليت باکترى‌هاى موجود در آب مسدود مى‌گردند. اگر به شکل (يک صافى که در طى يک هفته در اثر مواد لزج باکتريايى چشمه‌هاى آن کاملاً مسدود شده است) توجه کنيد ملاحظه مى‌شود که چگونه صافى يک فيلتر در اثر تجمع باکترى‌هاى آهن دوست مسدود شده است.
براى جلوگيرى از اين مشکل مى‌بايست آب عليه باکترى‌ها ضدعفونى شود. اين عمل از طريق باکترى کش‌هايى که عمدتاً از ترکيبات کلره تشکيل شده است انجام مى‌شود. آب مى‌بايست مدت کافى در تماس با باکترى کش باشد تا عمل تصفيه انجام پذيرد. اگر از محلول کلر با غلظت ۱ ميل‌گرم در ليتر استفاده شود مدت ۱۰ تا ۳۰ دقيقه براى ضدعفونى کافى خواهد بود. عمل تماس آب با باکترى کش‌ها در مخزنى انجام يم‌شود که گنجايش آن بسته به ابعاد سيستم و دبى جريان متفاوت است. در جدول ( مواد کلره تجارتى و مقادير مورد نياز براى آنکه غلظت ۱۲۳۳ متر مکعب آب را به غلظت ۱ ميلى‌گرم کلر در ليتر برساند) نشان داده شده است.
معيار استاندارد جهت کنترل باکتريايى در آب مصرفى در سيستم قطره‌اى آن است که ميزان کلر در آب به‌حدى باشد که غلظت کلر آزاد را حداقل به ۱/۰ ميلى‌گرم درليتر برساند. اندازه‌گيرى کلر مى‌تواند توسط کيت‌هاى سنجش کلر مشابه آنچه در استخرهاى شنا به‌کار مى‌رود صورت مى‌گيرد.
   مواد کلره تجارتى و مقادير مورد نياز براى آنکه غلظت ۱۲۳۳ متر مکعب آب را به غلظت ۱ ميلى‌گرم کلر در ليتر برساند
ماده مقدار معادل
g CL2)۴۵۴ )
مقدار لازم براى آنکه غلظت ۱۲۳۳ متر مکعب را به
mg /LCL2 )۱)
گاز کلر ۴۵۸ گرم ۱۲۲۶ گرم
هيپوکلريت کلسيم - -
۶۵ تا ۷۰ درصد کلر آزاد ۶۸۰ گرم ۱۸۱۶ گرم
هيپوکلريت سديم - -
۱۵ درصد کلر آزاد L) ۲/۵۴ ) L) ۶/۸۱)
۱۵ درصد کلر آزاد L)۳/۸۷ ) L) ۱۰/۲۲ )
۱۵ درصد کلر آزاد L)۷/۵۷ ) L)۲۰/۴۴ )


همچنین مشاهده کنید