پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

جدول قطر دایره خیس شده در نازل‌های معمولی


معادله q = K (P)0.5 نشان داد که بين فشار آب در نازل و دبى خروجى از آن يک رابطه فرمولى وجود دارد. همچنين جدول (نمونه مشخصات آب‌پاش‌ها که توسط کارخانه سازنده ارائه مى‌شود) رابطه دبي، فاشر و قطر دايره خيس شده را براى هر مدل آب‌پاش نشان مى‌دهد. در انتخاب نوع آب‌پاش روش‌هاى مختلفى را مى‌توان در پيش گرفت. اگر يک آبپاش در فشار کم کار کند هزينه راهبرى آن در مقايسه با آب‌پاش‌هايى که با فشار زياد کار مى‌کنند کمتر است. اما در فشار کم قطر دايره خيس شده کوچک‌تر بوده و مقدار دبى خروجى از آن نيز کم است. اين مقادير ممکن است نيازهاى طراحى را تأمين ننمايد.
آب‌پاش‌هاى يک روزنه‌اى در حالت باد شديد عملکرد بهترى نسبت به آبپاش‌هاى دو روزنه‌اى دارد. حال آنکه يکنواختى توزيع آب در آبپاش‌هاى دو روزنه‌اى بيشتر از آبپاش‌هاى يک روزنه‌اى است.
فرآيند انتخاب آبپاش در واقع برقرار کردن توازنى است بين خصوصيات نازل و نيازهاى فيزيکى سيستم آبياري. دبى نازل بايد به اندازه‌اى زياد باشد که نياز ناخالص پخش آب را تأمين کند. از طرف ديگر مقدار خالص پخش آب بايد کمتر از نفوذپذيرى خاک باشد. قطر دايره خيس شده نيز بايد با فاصله روى لاترال‌ها و لوله اصلى تناسب داشته باشد.
انتخاب نازل هميشه يک فرآيند آزمون و خطا است که تجارب اوليه مى‌تواند بسيار راه‌گشا باشد. آزمون و خطا بين سه پارمتر قطر نازل، فشار آب و فاصله آب‌پاش‌ها است. البته فرآيند آزمون و خطا ساده نخواهد بود، زيرا پارامترهاى ديگرى نيز در کار است که ايجاد توازن بين آنها بسيار مشکل است. تنها با طراحى مداوم چنين سيستم‌هايى است که مهندسان طراح شايستگى لازم براى طراحى يک سيستم کارآمد آبيارى بارانى را کسب مى‌کنند. جدول (فشارهاى توصيه شده براى آبپاش‌هاى مختلف)، جدول (قطر دايره خيس شده در نازل‌هاى معمولي)، جدول (دبى خروجى از نازل‌هاى معمولي) و جدول (مقدار ناخالص پخش آب در آب‌پاش‌ها با دبى‌ها و فواصل مختلف) از نظر انتخاب آب‌پاش مى‌تواند بسيار مفيد واقع گردد. اين جداول در ارتباط با خصوصيات مهم آب‌پاش‌ها تهيه شده است يعنى قطر روزنه، فشار، دبى و قطر دايره خيس شده. بايد توجه داشت که اين جداول را نمى‌توان جايگزين جداولى کرد که توسط کارخانجات سازنده آب‌پاش‌ها تهيه شده است. نقش جدول‌هاى مربوطه اين است که دامنه انتخاب آب‌پاش را کوچک مى‌کند تا سريع‌تر بتوان مدل مورد نظر را انتخاب نمود.
  جدول فشارهاى توصيه شده براى آب‌پاش‌هاى مختلف
فشار توصيه شده
(psi) kPa قطر نازل
از تا از تا از تا
۳۵ ۵۰ ۲۴۰ ۳۴۵
۲/۳۸ ميلى‌متر
۳/۳۲ اينچ
۴/۷۶ ميلى‌متر
۳/۱۶ اينچ
۴۵ ۶۰ ۳۱۰ ۴۱۰
۴/۷۶ ميلى‌متر
۱/۴ اينچ
۶/۳۵ ميلى‌متر
۳/۱۶ اينچ
۵۰ ۷۰ ۳۴۵ ۴۸۰
۶/۳۵ ميلى‌متر
۱/۴ اينچ
۹/۵۳ ميلى‌متر
۳/۸ اينچ
  جدول قطر دايره خيس شده در نازل‌هاى معمولى
فشار
(kPa)
(D.wet(m
قطر نازل(mm)
۲/۳۸۱ ۳/۱۷۵ ۳/۵۷۲ ۳/۹۶۹ ۴/۳۶۶ ۴/۷۶۳ ۵/۱۵۹ ۵/۵۵۶
۲۴۰ ۲۱/۳ ۲۲/۹ ۲۵/۰ ۲۶/۲ ۲۷/۴ ۲۸/۷ ۲۹/۶ ۳۰/۵
۲۷۵ ۲۱/۳ ۲۳/۲ ۲۵/۳ ۲۶/۸ ۲۸/۰ ۲۹/۳ ۳۰/۲ ۳۱/۱
۳۱۰ ۲۱/۶ ۲۳/۵ ۲۵/۳ ۲۷/۱ ۲۸/۳ ۲۹/۹ ۳۰/۸ ۳۱/۷
۳۴۵ ۲۱/۶ ۲۳/۵ ۲۵/۹ ۲۷/۴ ۲۹/۰ ۳۰/۵ ۳۱/۴ ۳۲/۳


همچنین مشاهده کنید