جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

نهال‌کاری


نتيجهٔ جنگل‌کارى در درجهٔ اول بستگى به‌عواملى از قبيل آماده‌سازى صحيح و دقيق نهال در موقع حمل و نقل، آماده نمودن زمين، قطع ريشه‌هاى اضافي، آغشته کردن ريشه و بالاخره عمليات مربوط به کاشت (پوشانيده شدن صحيح ريشه‌ها با خزه‌هاى مرطوب در جعبهٔ حمل نهال) دارد.
بديهى است که جنگل‌کارى صحيح با اجراء عمليات لازم از قبيل حذف هوموس خام به طور اساس، قرار دادن صحيح ريشه در گودال و وارد آوردن فشار مناسب و لازم بر روى خاک پاى نهال در موقع عمل بسيار مؤثر مى‌باشند. لازم به يادآورى است که نهال کاشته شده يک ساله حداقل صدريال هزينه بر‌مى‌دارد و بديهى است که با محاسبهٔ نيروى کارگران اين مبلغ به ۲۵۰ ريال افزايش مى‌يابد.
  نهال‌کارى زاويه‌اى
اين طريقه مدرن‌ترين و جديدترين روش جنگلکارى است و در همه جا نيز اجراء مى‌گردد مهمترين حسن اين روش در آن است که آماده نمودن گودال نهال‌کارى و کاشت نهال در يک روند کارى مشخص به وسيلهٔ يک نفر انجام مى‌پذيرد.
ما مى‌توانيم اين روش را در تمام زمين‌ها (به استثناء زمين‌هائى که کاملاً سنگلاخ و يا شنى باشند) اجراء نمائيم و از طرفى تمام نهال‌ها (به استثناء آنهائى که داراى ريشه‌هاى عميق و بلند باشند از قبيل کاج و لاريکس و پهن‌برگ‌ها) را مى‌توان با اين روش غرس کرد. راندمان و کارآئى اين روش براى يک نفر کارگر جوان قوى که تمرين کافى داشته باشد و براى زمين‌هائى که از نظر خصوصيات مختلف متوسط باشد برابر با ۱۰۰۰ اصله در مدت زمان ۱۰ ساعت مى‌باشد. يکى‌ديگر از محاسن اين روش از نقطه بيولوژيکى آن است که کشت نهال بدين روش هيچ‌گونه تأثير سوئى بر روى زمين برجا نمى‌گذارد. از طرفى ريشه نهال‌ها بلافاصله اتصال و ارتباط مناسب و خوب خود را با منطقه برقرار مى‌سازد.
  نهال‌کارى گودالى مسطح (Lochflachpflanzung)
به‌وسيله دو نفر (يک نفر گودال را حفر مى‌کند و ديگرى مى‌کارد) انجام مى‌پذيرد. در اين روش هم مانند روش قبل نهال با ريشه‌هاى گستردهٔ خود غرس مى‌گردد و با خاک نرم به‌طور مطبّق پوشيده مى‌شود. هر طبقه با چکش مخصوصى به ‌ملايمت و آرامى کوبيده مى‌شود. هر نيروى کار مى‌تواند راندمانى به اندازه کشت ۳۰۰ تا ۴۰۰ نهال در هر ۱۰ ساعت با ايجاد گودال داشته باشد.
  نهال‌کارى گودالى
اين روش يکى از متداول‌ترين روش‌هاى جنگلکارى به‌خصوص براى نهال‌هائى است که داراى ريشه‌هاى عميق هستند (کاج سيلوستر، لاريکس، نراد و پهن برگ‌ها) و همچنين نهال‌هاى کوچک با ريشه‌هاى نرم و قابل انعطاف
اين روش براى تمام زمين‌ها قابل اجراء است، فقط بايد در مناطقى که علف هرز سطح زمين را کاملاً پوشانيده در محدودهٔ گودال به کمک چنگک مخصوص اين علف‌ها را حذف نمود و از بين برد. راندمان و کارآئى اين روش برابر با ۶۰۰ تا ۱۰۰۰ نهال در ۱۰ ساعت است در صورتى که دو نفر با همديگر کار کنند.
  نهال‌کارى مايل
يکى ديگر از روش‌هاى جنگل‌کاري، نهال‌کارى مايل است که در واقع همان روش زاويه‌اى و گودالى تغيير شکل يافته مى‌باشد و مختصّ نباتات کوچک (يک تا سه ساله) که توسط دو نفر و گاهى فقط به وسيلهٔ يک نفر انجام مى‌پذيرد.
  نهال‌کارى با خاک همراه ريشه
در اين روش همان‌گونه که ذکر گرديد فقط در مواردى قابل توصيه مى‌باشد که نهال‌هاى موردنظر را بتوان از زادآورى توده‌هاى جنگلى هم‌جوار يا مناطقى که براى جنگلکارى در نظر گرفته شده است تأمين نمود. اين روش احتياج به برنامه و کار تنظيم شده و منظمى دارد و اين روش به‌وسيلهٔ مخصوصى که نوعى متهٔ چاله‌زنى است انجام مى‌گيرد (Hohnlborer) و از طرفى زمين بايد داراى شرايط مناسب و مساعدى نيز باشد (فاقد سنگ و ريشه درختان).
جهت تکميل روش‌هاى جنگلکارى بايد نهال‌کارى بر روى پشته نيز عنوان گردد. اين روش مخصوص مناطق خيس و بيش از حد مرطوب مى‌باشد. زمين را مى‌توان با شخم عميق آماده نمود، پس از آن دو شيار عميق ايجاد کرد و کلوخ‌هاى حاصل در آنجا را برعکس يکديگر روى هم قرار داد، پشتهٔ حاصل که بين دو شيار به‌وجود مى‌آيد باعث جمع شدن آب مى‌شود و در واقع نقش زه‌کش را ايفاء مى‌نمايد و سپس با يکى از روش‌هاى ذکر شده آنجا را جنگلکارى نمود.
بديهى است که مى‌توان پشته‌هاى لازم را با نيروى کارگر به‌وجود آورد ولى لازم به ذکر است که نسبت به بالا بودن سطح دست‌مزد به‌هيچ وجه نتيجهٔ حاصل رضايت‌بخش نمى‌شود.


همچنین مشاهده کنید