شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

استفاده از پس‌مانده‌های کتان با شاهدانه


  استفاده از پس‌مانده‌هاى کتان با شاهدانه
هر کشاورز مقدارى کتان در اختيار دارد و يا اينکه مى‌تواند به‌راحتى آن را تهيه نمايد. با قرار دادن مقدارى از پس‌مانده‌هاى کتان در قسمت جوانهٔ انتهائى نهال کشت شده مى‌توانيم مناطق جنگل‌کارى شده را در مقابل خسارات ناشى از جويدگى وحوش حفظ نمائيم.
رشته‌هاى کتان مازاد مورد استفاده بايد کاملاً به‌صورت باز از يکديگر قرار گرفته باشند و هيچ گاه نبايد آنها را به دور جوانه محکم نمود والاّ نهال در اثر رشد و نمو بعدى خود خفه شده و از بين مى‌رود. در صورتى که کلاف و گلولهٔ الياف را از بالا بر روى جوانه قرار دهيم، الياف مذکور توسط سوزن‌هاى بالائى درخت کاملاً ثابت و محکم بر روى درخت حفظ مى‌شوند.
بديهى است که کلاً اقدام به حفظ نهال‌هائى خواهد شد که ارزش‌مند و از نظر اقتصادى به‌صرفه باشند. لازم به ذکر است که در يک تودهٔ انبوه در صورتى که با الياف کتان بر عليه وحوش اقدام نمايند فقط يک يا دو نهال را با اين ماده حفظ مى‌نمايند و ديگر نهال‌ها را وحوش مى‌توانند به‌راحتى بجوند.
حفاظت نهال در مقابل جويدگى وسط و سمت راست قسمت پائين استفاده از الياف کتان، سمت راست قسمت بالا اندود کردن نهال با مواد شيميائي، سمت چپ بالا آغشته کردن نهال با مواد تهيه شده در منزل و سمت چپ پائين حفاظت جوانه با استفاده از وسايل مکانيکى.
  تهيهٔ مخلوطى از مواد جهت حفظ نهال
۱. مخلوط رس و آهک با مدفوع گاو به نسبت ۲۰ کيلوگرم رس، يک کيلوگرم آهک پخته و ۵ کيلوگرم کود گاوي.
مواد فوق را به‌صورت خميرى در آورده و به کمک دست‌کش و يا توسط برس جوانهٔ انتهائى نهال را به آن آغشته مى‌کنيم.
۲. مخلوط رس و آهک با نفت که کاملاً مشابه مخلوط قبلى است ولى به جاى کود گاوى از نفت استفاده مى‌کنيم.
۳. مخلوط ادرار و کود با آهک که به نسبت ۵ ليتر ادرار، ۲ ليتر مدفوع گاو، ۱۵ کيلوگرم آهک به‌دست مى‌آيد. اين مخلوط را پس از ته‌نشين شدن مى‌توان به نهال پاشيد.
بديهى است که براى تهيه مواد مختلف خانگى به‌منظور استفادهٔ آنها در جلوگيرى از خسارات حاصل از طرف وحوش دستورالعمل‌هاى بسيار فراوان و متفاوتى وجود دارد که ساختن آنها بسيار راحت‌تر مى‌باشد از طرفى مى‌توان فرمول تهيهٔ مخلوط‌ هاى ديگر را نيز تهيه نمود.
نکتهٔ مهم در تهيهٔ مخلوط‌هاى خانگى آن است که بايد سعى نمود مواد تهيه شده مانع جويده شدن درختان از طرف وحوش گردد و از طرفى به نهال صدمه و آسيبى وارد نسازد و همچنين در مقابل تغييرات آب و هوائى پايدار باشد.
  طعمهٔ مسموم از مواد شيميائى
در حال حاضر مقدار بسيار زيادى از مواد سموم آماده و موجود است که مى‌توان آنها را به کمک يک برس دوبله و يا يک فندق‌شکن و يا به‌عبارتى با استفاده از دست‌کش پلاستکى و يا قاشق چوبى بر روى جوانهٔ انتهائى نهال قرار داد.
تمام مواد شيميائى را بايد بسيار ضعيف مورد استفاده قرار دهيم زيرا در غير اين صورت باعث خسارت به نهال و جوانه‌ها مى‌گردد. بالاخره اينکه در يک منطقهٔ وسيع جنگلکارى شده لازم نيست که تمام نهال‌ها را مورد حفاظت و حمايت قرار دهيم، بلکه اکثراً فقط حفاظت نهال‌هاى واقع حد منطقه و تعدادى از آنها در وسط منقطه کافى به‌نظر مى‌رسد.


همچنین مشاهده کنید