جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

جنگلکاری در موارد مخصوص


عمليات و امور جنگل‌دارى در جنگل‌هاى روستائى نيز امروز به کمک علوم جديدى که در زمينه‌هاى مختلف جنگل‌شناسي، علوم کار، ماشين‌آلات، کودهاى شيميائى و شيمى وجود دارد مسير خود را طى مى‌نمايد.جنژل‌کارى نيز در زمين‌هاى کشاورزى نقش مهمى دارد.
در اينجا لازم است که به اختصار اصطلاحات زیر را تشريح کنيم:
- جنگل‌کارى در زمين‌هاى چمني
- تعويض و تبديل بوته‌زار و پوشيده از هوموس خام
- جنگلکارى در مناطق مرتفع
- کشت برين
- کشت زيرين
زمين‌هاى چمن‌زار کهنه و قديمي، خيلى متراکم و فشرده مى‌باشند و در اين خصوص لازم است در صورتى که امکان داشته باشد چنين زمين‌هائى را در پائيز آماده نمائيم تا يخ حاصل در زمستان که بر روى زمين تا بهار آينده که فصل جنگلکارى مى‌باشد باعث سبک و متخلخل شدن خاک گردد. در چنين موقعيت و وضعيتى استفاده از مقدارى کود مناسب و ريختن آن در گودال نهال‌کارى بسيار مفيد و ضرورى مى‌باشد.
کود دادن با استفاده از کود کامل (Volldunger) بر روى چنين زمين‌هائى قابل توصيه بوده و لازم است که دو تا سه بار استفاده از چنين کودهائى را تکرار کنيم. بيشه‌زارها تقريباً بدون ‌استثناء جزء زمين‌هاى جنگلى با ارزش مى‌باشند. درختچه‌هائى از قبيل فندق، توسکاى ويريدس، بيد، آقطي، توسکاى اينکانا و مشابه آنها به‌طور مستمر شاخ و برگ مناسبى را از خود به زمين مى‌دهند و به فعاليت و زندگى موجودات خاک با اضافه نمودن مواد غذائى غنى تحرّک مى‌بخشند و از طرفى با رشد و نمو نباتات چنين زمين‌هائى مى‌توانيم آنها را امروزه به طريق مکانيکى و شيميائى به‌راحتى جزء زمين‌هاى حنگلى مرغوب و باارزش در آوريم. از وسايلى که جهت مبارزات مکانيکى براى بهبود بخشيدن به‌ بيشه‌زارها در اختيار داريم عبارتند از ارّه کمانى براى نهال‌هاى معمولى و براى تنه‌هاى قوى‌تر ارّه موتورى يک‌نفره. به‌منظور جلوگيرى از فعاليت و رشد مجدّد بوته‌هاى قطع شده مى‌توان از سمّ مخصوصى که از گازوئل تهيه شده و به‌صورت محلول مى‌باشد استفاده کرد و بر روى آنها پاشيد البته بوته‌زارها را مى‌توان با استفاده از علف‌کُش به تنهائى از بين برد و يا به‌عبارتى آنجا را بهبود بخشيده و تغيير داد. در اين مورد مى‌توان برگ‌ها را با علف‌کُش محلول سمّ‌پاشى نمود. براى سم‌ّپاشى مى‌توان از موتور مخصوص سم‌پاش که به‌وسيلهٔ يک نفر نيز قابل‌حمل است استفاده نمود. زمين‌هائى که در مناطق بوته‌زار وجود دارند اکثراً داراى مرغوبيت مناسب و بالائى مى‌باشند و به‌راحتى مى‌توان علف‌هاى هرز آن را از بين برد به‌همين جهت اکثراً سعى مى‌شود که بلافاصله با نهال‌هاى بزرگ منطقهٔ مزبور را جنگلکارى نمايند.
جنگلکارى در چنين مناقطى اساساً فقط با نهال‌هاى قوى انجام مى‌گيرد و کود لازم جهت فعاليت اوليه را نيز بايد اضافه نمود. عملياتى که بايد در زمين‌هاى پوشيده از هوموس خام انجام داد در قسمت بهبود بخشيدن زمين عنوان گرديد و شناخته شد، لذا در اينجا سعى مى‌شود در زمينهٔ جنگلکارى در اين مناطق مجدداً به‌طور اختصار مطالبى ذکر گردد:
قشر هوموس خام را مى‌توان يا به‌وسيلهٔ چنگک‌هاى مخصوصى که وجود دارد فقط در محل گودال نهال‌کارى برداشته و حذف نمود و يا اين که توسط ماشين‌آلات موجود اقدام به برداشت هوموس خام منطقه نمائيم. اين عمل بهتر است که حتى‌الامکان در تابستان انجام پذيرد والّا در پائيز و هم‌زمان مقدارى کود فسفاته در گودال‌هاى نهال‌کارى مى‌ريزند. جنگل‌کارى در چنين زمين‌هائى که نهال‌کارى در بهار سال بعد در آن انجام مى‌پذيرد مى‌تواند با استفاده از تعدادى از بذور لوپن چندساله (Dauerlupine) که در گودال مى‌کاريم همراه باشد و از طرفى لازم است که به اندازهٔ ۳۰ تا ۴۰ گرم کود کامل در اطراف هر نهال ريخته شود. لازم به يادآورى است که کود دادن اطراف نهال بايد پس از ۲ تا ۳ سال مجدداً تکرار گردد تا نهال کاشته شده داراى رشدى سريع‌تر و مطمئن‌تر گردد. در نقاط خالى جنگل‌هائى که بهره‌بردارى فقط از درختان قوى و سالم انجام گرفته است بذرکارى به‌جاى نهال‌کارى انجام مى‌پذيرد. جنگل‌کارى در مناطق مرتفع يعنى در حدو مرز جنگل نظر به نامناسب بودن شرايط آب و هوائى و وجود بادهاى شديد داراى خصوصيات جداگانه‌اى نسبت به جنگل‌کارى در مناطق معمولى مى‌باشد. در اين مکان‌ها جنگل‌کارى را در مناطق محفوظ از عوامل نامساعد طبيعى از قبيل لاوک‌ها، گودال‌ها و پناه درختان گروهى موجود و يا صخره سنگ‌هاى موجود در منطقه شروع مى‌نمائيم. در صورتى که جنگل‌کارى اوليه با موفقيت توأم باشد، سپس اقدام به جنگل‌کارى در بقيه مناطق باقى‌مانده مى‌نمائيم. نهال‌هائى که در مناطق مذکور مورد استفاده قرار مى‌گيرند عبارتند از: نهال‌هاى کوچک سالم، که از بذر درختان مناطق کوهستانى از قبيل لاريکس، کاج سمبرا، نوئل به‌دست آمده‌اند. بديهى است که کود دادن مناسب و به‌موقع در پاى نهال مى‌تواند نتيجهٔ موفقيت آميز و مطلوبى را به همراه داشته باشد.
کشت برين (Vorbau) عبارت است از جنگلکارى با درختان سايه‌پسند، مانند نراد، راش، نمدار و ممرز، در مناطق خالى جنگل‌هائى که به سن بهره‌بردارى رسيده‌اند با اين هدف که نهال‌هاى حساس و کم‌رشد و مختلط کشت شده به‌موقع تجديدحيات نمايند.
با انجام کشت زيرين (Unterbau) مى‌توانيم مناطق جوان‌تر و تازه‌ترى را که درختان سايه‌پسند آن به مرحلهٔ بهره‌بردارى رسيده‌اند با مقدار بيشترى از درختان نورپسند مانند لاريکس، کاج سيلوستر، بلوط و مشابه آنها را به‌صورت طبقه دوم از درختان خدمت‌گزار به وجود آوريم که هدف البته حفاظت خاک و زمين مى‌باشد.


همچنین مشاهده کنید