شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

حمایت از جنگل در مقابل خسارات ناشی از تغییرات جوی


   حمايت از جنگل در مقابل خسارات ناشى از قارچ‌ها
بزرگ‌ترين دشمن چوب‌هاى سالم و زنده قارچ‌ها هستند. در زمان گذشته قارچ‌ها ساليانه ميليون‌ها ريال ثروت با ارزش ملى را از بين مى‌بردند که اين روند متأسفانه هنوز هم ادامه دارد.
امروز اين امکان وجود دارد که چوب‌هاى مصرفى را با آغشته نمودن به قارچ‌کش‌ها محفوظ نگه‌داريم همچنين چوب‌هاى انبارشده را هم مى‌توان با مواد شيميائى مناسب آغشته نمود و آنها را در مقابل قارچ و آفات حفظ نمود. پوسيدگى قرمز در اثر حملهٔ قارچ‌ها حاصل مى‌شود و بروز آن در صورتى است که کوچک‌ترين خراش و يا زخمى در چوب به‌وجود آيد که حملهٔ قارچ آغاز مى‌شود و پوسيدگى شروع به‌فعاليت خواهد نمود. اکثر گونه‌هاى سوزنى‌برگ مخصوصاً درختان نوئل مورد هجوم شديد اين قارچ قرار مى‌گيرند. از طرفى زخمى شدن ريشه‌ها همانند صدمات قسمت‌هاى خارجى درخت از قبيل شکستگي، زخمى شدن به‌وسيلهٔ سنگ و غيره باعث فعاليت قارچ مذکور خواهد شد.
پوسيدگى قرمز حتى در مناطقى که گونهٔ درختان به‌طورمناسب انتخاب شوند ظاهر مى‌شود و حتى با وجود نبودن خراش و شکستگى خارجى بر روى درخت امکان فعاليت آنها وجود دارد که در نتيجه خسارت سنگينى به‌وجود خواهد آورد و در بعضى مواقع در جوامع خالص نوئل که در محدوده‌هاى کشوزى و يا مرتعى موجود هستند و همچنين در مناطقى که قبلاً درختان پهن‌برگ غرس شده و يا در زمين‌هاى خيلى خشک و يا خيلى مرطوب امکان سرايت پوسيدگى قرمز و خسارت‌هاى ناشى از آن وجود خواهد داشت.
مبارزه عليه پوسيدگى قرمز غيرممکن است. تنها راه اساسى براى مبارزه با اين قارچ دقت در جلوگيرى از ايجاد خراش و زخم در ريشه و تنه و همچنين مهمتر از همه ايجاد يک موقعيت مکانى مناسب و طبيعى براى گياه است.
پوسيدگى آبي: اين قارچ بر روى چوب‌هاى تازه قطع‌شدهٔ کاج سيلوستر ايجاد رنگى متمايل به آبى مى‌نمايد، که در واقع از نظر ارزش براى صنايع چوب ضايعه‌اى به‌حساب نمى‌ايد و فقط از نظر زيبائى چوب مؤثر خواهد بود. گرده بينه‌هاى کاج سيلوستر که داراى خسارت‌هاى ناشى از قارچ پوسيدگى آبى (Blaufaule) باشند امروزه از نظر تجارتى متقاضيان زيادى ندارند. درصورتى که چوب‌هاى مذکور در زمستان قطع شده باشند و قبل از پايان زمستان از محوطه خارج گردند از بروز ايجاد رنگ آبى در چوب جلوگيرى خواهد شد.
   حمايت از جنگل در مقابل خسارات ناشى از تغييرات جوى
مهمترين عامل براى حمايت از جنگل در مقابل طوفان و برف ايجاد جنگل آميختهٔ مناسب و برنامه‌ريزى صحيح جهت بهره‌بردارى مى‌باشد. جنگل‌هاى آميخته با رعايت تناسب در مورد درختانى که داراى ريشه‌هاى سطحى و عميق مى‌باشند نه تنها باعث مى‌شود که به‌طور مستمر و به‌اندازهٔ کافى چوب در اختيار داشته باشيم بلکه باعث بسته بودن محدودهٔ جنگل هم مى‌گردد و اين خود يکى از مؤثرترين عوامل جهت حمايت جنگل در مقابل باد و طوفان است. شروع به موقع تنک کردن و ادامهٔ آن در جنگل‌ەائى که داراى چوب‌هاى نازک و متوسط هستند تنها امکانى است که از گسترش خسارت‌هاى ناشى از برف از قبيل شکستگى و خم شدن درختان تا حد زيادى جلوگيرى خواهد نمود. يکى از مسائل عمده آن است که بايد از زخمى شدن ريشه‌ها و کندهٔ درخت در جنگل جلوگيرى نمائيم والّا پوسيدگى ريشه بروز مى‌کند و مقاومت درخت در هم خواهد شکست.
تغييرات جوى غيرمعمول که در زمان‌هاى مختلف بروز مى‌کند، باعث مى‌شود که محفوظ‌‌ترين جنگل‌‌ها و سالم‌ترين آنها نتوانند مقاومت نمايند و از پاى درآيند ولى مسألهٔ جالب توجه آن است که جنگل‌هاى آميخته‌اى که به‌خوبى حفظ و حراست شده باشند مى‌توانند پس از بروز حوادث غيرمترقبهٔ جوى به‌ حيات خود ادامه دهند. نتيجه‌گيرى از مطالب ذکر شده شامل اين اصل خواهد بود که:
جنگل‌هاى آميختهٔ مناسب، سالم و حمايت شده بهترين و مطمئن‌ترين حفاظ در مقابل آفات، بيمارى‌ها، قارچ‌ها، و ديگر بلاياى طبيعى مى‌باشند.
نظر به اهميت زيادى که جنگل براى ادامهٔ حيات انسان و محيط‌زيست دارد، لازم است که حفاظت و حمايت آن تحت قوانين خاصى رعايت گردد. بديهى است بى‌اطلاعى و ناآگاهى از چنين قوانينى مانع مجازات شدن نمى‌شود. در نتيجه ضرورى است هر فردى از مفاد قوانين به مقدار کافى اطلاع داشته باشد. قوانين و مقررات موضوعه اکثراً شامل قسمت‌هاى زير مى‌باشند:
کلّيات، نظم مکاني، نگهداري، حفاظت، حمل چوب، بهره‌برداري، حفاظت در مقابل بلاياى طبيعي، نيروى انساني، تحقيقات و برنامه‌ريزي، بذر و نهال و کلياتى در زمينهٔ جرائم.


همچنین مشاهده کنید