سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا

اهمیت مراتع


  اهميت اقتصادى مراتع
اهميت اقتصادى مرتع به نوع فرآورده و ارزش فرآورده‌هائى ارتباط دارد که از مرتع به‌دست مى‌آيند. فرآورده‌هاى مرتع شامل علوفهٔ مرتعى و فرآورده‌هاى غيرعلوفه‌اى يا توليدات فرعى مرتع است. از سوى ديگر مرتع داراى نقش عمده‌اى در حفاظت از آب و خاک و حيات ‌وحش است که محاسبهٔ کمّى ارزش آن آسان نيست.
  اهميت علوفه‌اى مرتع
مرتع بهترين منبع تغذيه دام‌ها است. علوفهٔ سبز و آب‌دار مراتع براى جبران کمبود مواد غذائى دام‌ها در زمستان و ترميم مواد از دست رفته‌ٔ بدن آنها با اهميت است. در علوفهٔ مراتع خوب، تمام مواد خوراکى از قبيل ويتامين‌ها و مواد معدنى و غيره وجود دارد. چنانچه دام چند ماه از سال را در مرتع چرا کند نيرو و نشاط بيشترى خواهد يافت. براى دام‌پروران کشور ما به تجربه ثابت شده است که در سال‌هائى که ماده گاوها چند ماهى از دوران حاملگى را در مراتع سرسبز گذرانده باشند گوساله‌هاى سرزنده‌ترى به دنيا مى‌آورند که در برابر بيمارى‌هاى عفونى به‌ويژه اسهال و ذات‌الرّيه مقاومت بيشترى از خود نشان مى‌دهند تا جائى که بعضى از دام‌پروران مجرب از شير اين قبيل گاوها براى مقاوم کردن ساير گوساله‌ها در برابر اينگونه بيمارى‌ها استفاده مى‌کنند.
با برداشت علوفه از بعضى مراتع مى‌توان بخشى از علوفهٔ خشک مورد نياز زمستان دام‌ها را نيز تأمين کرد.
  اهميت محصولات فرعى مرتع
محصولات فرعى ديگرى از ريشه، ساقه، برگ و دانهٔ گياهان مرتعى به‌دست مى‌آيد که جنبهٔ خوراکي، داروئى يا صنعتى دارند و در مبحث گياهان مرتعى از آنها سخن به ميان آمده است. بعضى از اين فرآورده‌ها علاوه بر مصارف داخلى به خارج نيز صادر مى‌شوند و درآمدى را عايد کشور مى‌کنند از سوى ديگر محصولاتى چون عسل و گزانگبين منشاء مرتعى دارند و هر يک به ‌نوبهٔ خود ارقامى از درآمد کشور را تشکيل مى‌دهد.


همچنین مشاهده کنید