جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

نوع گیاه


علوفه‌اى که از زمين‌هاى فقير و فاقد ترکيبات لازم به‌دست مى‌آيد براى دام‌ها طعم و مزهٔ مطبوعى ندارد؛ از اين رو، حيوان با بى‌اشتهائى و تنها براى رفع گرسنگى و پر کردن شکم آن را مى‌خورد. علوفه‌اى که در چنين شرايط به مصرف تغذيهٔ دام‌ها مى‌رسد به‌طور ناقص هضم مى‌شود و نمى‌تواند در تأمين نيازمندى‌هاى حيوان تأثير به‌سزائى داشته باشد.
علوفهٔ خوش‌خوراک را دام‌ها با اشتهائى کامل مى‌خورند و به‌خوبى نيز هضم مى‌شوند. ميزان خوش‌خوراکى ممکن است در گياهان مختلف، مراحل مختلف رشد يک گياه، قسمت‌ها و اندام‌هاى مختلف يک گياه، و هم‌چنين نوع و نژاد دام مصرف‌کننده متفاوت باشد.
  نوع گياه
نوع گياه در خوش‌خوراکى آن مؤثر است بيشتر گياهانى که در خانوادهٔ نخوديان قرار گرفته‌اند در زمره گياهان خوش‌خوراک هستند. گياهان مزبور علاوه بر خوش‌خوراکى از نظر مواد پروتئينى و املاح معدنى نيز مورد توجه و براى تغذيه دام مناسب هستند.
  شرايط رشد و نمو
علوفه‌اى که در آب و هواى معتدل و مناسب پرورش يافته است براى دام خوش‌خوراک‌تر است. گياهانى که در برابر نور ملايم خورشيد رشد مى‌کنند نسبت به ‌علوفه‌اى که در سايه رشد مى‌کند خوش‌خوراک‌تر هستند. نوع خاک نيز در خوش‌خوراکى مى‌تواند مؤثر باشد.


همچنین مشاهده کنید