سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

انتشارات


مشتريان مختلف يک نوع اثبات بيرونى را بر نوع ديگر ترجيح مى‌دهند. براى نمونه در بازار ايالات متحده پوشش رسانه‌اى بسيار مثبت تلقى مى‌گردد. در انگلستان اخذ گواهى‌هاى ISO 9000 ممکن است مهم‌تر تلقى شود.
  حضور در انظار عمومى
اگر تازه شروع به ورود به بازارهاى صادراتى نموده‌ايد و سخنران يا گزارش‌دهندهٔ خوبى هستيد، بهترين راه، حضور در يک واقعه يا کنفرانس تجارى بين‌المللى مهم به‌عنوان يک سخنران يا عضو ميزگرد و هيئت مشاوران خواهد بود. البته ممکن است در ابتدا لازم باشد اين کار را با سخنرانى در کنفرانس‌هاى داخلى يا منطقه‌اى شروع کنيد. فايدهٔ اين روش آن است که به مشتريان بالقوه اجازه مى‌دهد تا شمار را از نزديک و در لباس يک کارشناس برجسته ارزيابى نمايند.
اين شيوه به‌ويژه هنگامى مؤثر است که کارت شناسائى متمايزى که شما را بيشتر در معرض ديد قرار مى‌دهد به‌کار بريد. براى توسعه و گسترش کسب و کار و تجارت و حتى پيش‌قراول بودن در آن، روش آسان‌تر براى شما اين است که ديگران به شما رجوع کنند تا اينکه خودتان ابتکار را در تمام زمينه‌ها به‌دست بگيريد. صرف وقت و حضور با درايت در مباحث آزاد و جلسات عمومى در کمک به‌ کار صادراتى بسيار مؤثر است.
  وب سايت
اگر شخصاً نمى‌توانيد تأثير مثبتى داشته باشيد، انجام اين کار را از طريق اينترنت مورد بررسى قرار دهيد؛ ولى به ياد داشته باشيد که: سايت شما نشان‌دهندهٔ ميزان حرفه‌اى بودن و توجه شما به کيفيت است، بنابراين يا براى اين کار پول کافى سرمايه‌گذارى کنيد و آن را به‌ خوبى انجام دهيد و يا اصلاً سراغ آن نرويد.
  مدارک حرفه‌اى يا گواهى‌نامه‌ها
کارکنان شرکت شما که به‌عنوان حرفه‌اى کار مى‌کنند نه تنها بايد داراى مدرک يا گواهى‌نامهٔ مناسب باشند بلکه بايد اين واقعيت که آنان داراى چنين مدارک يا گواهى‌نامه‌هائى هستند، را ترويج و تبليغ کنيد. اين امر سبب مى‌شود که اعتماد مشترى بالقوهٔ شما بيشتر جلب شود.
  به ثبت رساندن ISO 9000
به‌دست آوردن يکى از استانداردهاى بين‌المللى کيفيت براى شرکت مانند کسب مدرک توسط افراد است. احتمال اينکه دارا بودن ISO 9000 به تنهائى سبب برنده شدن شما در يک قرارداد گردد، کم است ولى قطعاً کفه ترازو را به نفع شما تغيير خواهد داد.
  جوايزى براى شرکت‌هاى نمونه
رقابت براى احراز يک جايزه، زمان مى‌برد و دليل آن نيز تشريفات زيادى است که بايد انجام شوند؛ ولى چنين جايزه‌اى مى‌تواند اعتبار زيادى را در بازار بين‌المللى به‌همراه آورد. اگر چنين جوايزى که شايسته آنها هستند در کشور شما وجود ندارد، با صنف مربوطه خود يا مرکز توسعه تجارت خود براى اهداء چنين جوايزى با هدف شناسائى بهترين شرکت‌هاى صادرکننده مذاکره نمائيد.
  انتشارات
مقالات منتشره به‌ويژه مجلات يا روزنامه‌هائى که براى مشتريان بالقوه شما شناخته شده‌اند در اعتمادسازي، کمک زيادى مى‌کند. اگر خود شما يا فردى در شرکت شما خوب مى‌نويسد، نشريه‌هاى مختلف موجود و به‌ويژه خبرنامه‌هاى صنوف تجارى يا صنعت مرتبط در بازارهاى هدف خود را براى چاپ مقالات خود مورد بررسى قرار دهيد. در صورتى‌که مقاله‌اى از شما انتشار يافت، نسخه‌هائى از آن را به همراه بروشورهاى تبليغاتى خود براى بهترين مقاطعه‌کاران خود ارسال داريد.
  کتابچه‌هاى راهنما
هنگامى که مشترى بالقوه‌اى به ارزيابى خدمات شما مى‌پردازد، معمولاً به دنبال نام شرکت شما در کتابچه‌هاى راهنماى صنعت مربوط مى‌گردد. بنابراين در مورد رشته خدماتى خود (به صورت جهاني) از منظر مشترى بالقوه خود بنگريد و سعى نمائيد کتابچه‌هاى راهنمائى را که ممکن است مورد بررسى قرار دهند (از جمله پايگاه‌هاى اطلاعاتى که مستقيم در دسترس هستند) مشخص کنيد. چنانچه نام شرکت شما در چنين کتابچه‌هائى درج نگرديده هر چه زودتر ترتيب اين کار را بدهيد و فراموش نکنيد که اطلاعات وارده را هميشه به زور نگه‌داريد.
  پوشش رسانه‌اى
استفاده از فرصت زمانى براى بهره‌بردارى از پوشش رسانه‌اى مى‌تواند در بسيارى از بازارها به‌ويژه بازارهاى سريعاً در حال رشد مانند ايالات متحده يا آلمان مفيد واقع گردد. با اينکه بدون پوشش رسانه‌اى نيز مى‌توان موفق شد ولى با استفاده از آن مى‌توانيد با سرعت بيشترى موفق‌تر باشيد، زيرا پوشش رسانه‌اى به شما کمک مى‌کند به‌عنوان يک کارشناس مطرح آن رشته خدماتى معرفى گرديد.
به‌طور کلى اينکه هميشه در مورد فعاليت‌هاى خود از منظر رسانه‌ها بيانديشيد و ياد بگيريد چه چيزى ارزش خبرى دارد، به نفع شما خواهد بود. اگر در يک اجلاس عمومى به‌ويژه در يک نقش برجسته شرکت نمائيد، مايل هستيد که براى پاسخ‌گوئى به پرسش‌هاى رسانه‌ها آمادگى لازم را داشته باشيد. با کمى تهييج معمولاً مى‌توانيد باعث شويد که سؤالات مورد علاقه خود را از شما بپرسند. براى کار با رسانه‌ها بهتر است يک بسته رسانه‌اى شامل بروشورهاى تبليغاتى شرکت خود و بيانيه مطبوعاتى در زمينه فعاليت‌هائى که ارزش خبرى دارند، تهيه نمائيد. اگر فاقد کارکنانى با آموزش‌هاى لازم در زمينه روابط عمومى هستيد، بايد با صرف هزينه‌اى از يک مؤسسه متخصص روابط عمومى بخواهيد آموزش‌هاى عملى در زمينه چگونگى برخورد با رسانه‌‌ها را به کارکنان شما آموزش دهد. به ياد داشته ‌باشيد: شرکت‌هائى که داراى پوشش رسانه‌اى هستند الزاماً بهترين در زمينه رشته تخصصى خود نيستند، بلکه احتمالاً بهترين در به‌کارگيرى رسانه‌ها مى‌باشند.
  همکارى استراتژيک با شرکت‌هاى معتبر ديگر
روش ديگر کسب اعتبار و تجربه، همکارى يا مشارکت با يک شرکت معروف بين‌المللى است. همين که شرکت مذکور از خدمات شما استفاده مى‌کند، تضمين بسيار عالى براى شرکت شما محسوب خواهد شد.


همچنین مشاهده کنید