جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

مواد معدنی


  کلسيم
زنان حامله به مقدار زيادى به متابوليسم کلسيم نياز دارند که به‌طور وسيعى تحت تأثير عوامل هورمونى است. در ساختن اسکلت جنين و بچه بسيار مهم است. نياز به کلسيم حدوداً ۵۰% افزايش مى‌يابد. در ابتداى بارداري، جذب کلسيم از روده دو برابر مى‌شود. اگر مادر، کلسيم به اندازه کافى دريافت نکند، شروع به استخراج کلسيم از استخوان‌ها مى‌شود و منجر به پوکى استخوان وى مى‌شود! نياز به کلسيم ۱۲۰۰ ميلى‌گرم است. که حدوداً ۳۰ گرم کلسيم در طول حاملگى تجمع پيدا مى‌کند که ۲۵ گرم براى ساخت اسکلت جنين و ۵ گرم باقى‌مانده در اسکلت مادر براى دوران شيردهى ذخيره مى‌شود.
  فسفر
فسفر روزانه ۱۲۰۰ ميلى‌گرم مورد نياز است. فسفر در مواد متنوعى يافت مى‌شود که کمبود آن نادر است.
  منيزيُم
منيزيُم روزانه ۳۲۰ ميلى‌گرم در دوران باردارى لازم است که افزايشى حدود ۴۰ ميلى‌گرم دارد. نيازهاى رشد بافت‌هاى جنين و مادر را فراهم مى‌کند.
  آهن (Iron)
افزايش مشخص حجم خون مادر در طى باردارى نياز به آهن را به مقدار زياد افزايش مى‌دهد مانند کلسيم، در دوران باردارى بيشتر از دوران ديگر آهن در بدن ذخيره شده و بيشتر جذب مى‌شود (عادت ماهانه هم قطع شده). با اين حال نياز افزايش مى‌يابد. اکثر خانم‌ها از نظر آهن در خط مرزى هستند. RDA آهن از روزى ۱۵ ميلى‌گرم به ۳۰ ميلى‌گرم رسيده است که چه از طريق غذا و يا مکمل‌ها باشد بايستى ۶۰ تا ۱۲۰ ميلى‌گرم آهن در روز تأمين شود!! منابع خوب آهن: جگر، گوشت قرمز، ماهي، حبوبات، سبزيجات سبز مى‌باشند.
  روى (Zinc)
RDA براى روى افزايشى حدود ۳ ميلى‌گرم بيش از RDA زنان غيرباردار را شامل مى‌شود. زيرا روى ذخيره شده در استخوان‌هاى بدن در بعضى مواقع غيرقابل دسترسى است. کمبود روى سبب نقص مادرزادى جنين مى‌شود.
  يُد (Iodine)
افزايش نياز حدود ۲۵ ميکروگرم در روز براى زنان باردار مى‌باشد يعنى ۱۷۵ ميکروگرم براى تأمين نياز اضافى جنين لازم مى‌باشد. کمبود يُد مادر در درازمدت به ‌عنوان کرتينيسم در نوزاد شناخته شده است. حتى اگر کمبود شديد نباشد منجر به کاهش رشد جسمى و ذهنى جنين مى‌شود.
  فلوئور (Fluoride)
در ۱۰ تا ۱۲ هفتگى باردارى اولين دندان‌هاى دائمى شروع به شکل‌گيرى مى‌کنند. بنابراين ۳۲ دندان در طى دوران جنينى شکل مى‌گيرند. ولى هنوز سؤالاتى از اين قرار که آيا مقدار فلورايد منتقل شده از جفت و مقدار آن در رحم سبب مقاومت دندان‌هاى دائمى در مقابل پوسيدگى مى‌شود يا نه؟ بى‌‌پاسخ مانده‌اند. بنابراين مقدار توصيه شده براى مکمل فلورايد مادر در طى حاملگى وجود ندارد.
  کلرور سُديم (CLNa)
چون در طى باردارى افزايش طبيعى مايعات بدن به‌وجود مى‌آيد، در حقيقت باعث افزايش نياز بدن به سديم مى‌شود.
تعادل در مصرف نمک و ساير غذاهاى غنى از سديم براى هر فرد لازم است ولى کمبود بيش از اندازه در حاملگى غيرمجاز است و مصرف روزانه سديم نبايد پائين‌تر از ۲ تا ۳ گرم در روز باشد.


همچنین مشاهده کنید