چهارشنبه, ۲۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 17 April, 2024
مجله ویستا

فعالیت بدنی


  تعيين نوع استخوان‌بندى
براى تعيين اندازه اسکلت بدن و نوع استخوان‌بندى از فرمول زیر استفاده مى‌شود و اندازه اسکلت بدن با توجه به آن تعيين مى‌شود.
          (قد (سانتى‌متر   r =  
      (دور مچ (سانتى‌متر
  تعيين نوع استخوان‌بندى بدن (جثه) براساس نسبت‌هاى قد به دور مچ (r)
اندازه اسکلت بدن مقدار r براى مردان مقدار r براى زنان
کوچک ۱۰/۴ < ۱۱ <
متوسط ۹/۶ - ۱۰/۴ ۱۰/۱ - ۱۱
بزرگ ۹/۶ > ۱۰/۱ >
توجه شود که دور مُچ را در ناحيه‌اى که مُچ خم مى‌شود (بالاى استخوان استيلوئيد) و در دست راست اندازه مى‌گيرند.
  نمايه توده بدنى (BMI)
نمايه توده بدن شاخص مقدار چربى بدن است که با استفاده از اندازه‌هاى وزن و قد به‌دست مى‌آيد و مستقيماً اندازه‌گيرى نمى‌شود. مزيت نمايه اين است که يک عدد محاسبه مى‌شود و مقايسه بين گروه‌ها و افراد را ساده مى‌کند. سازمان‌هاى ملى براى تعيين چربى يا تودهٔ بدن استفاده از اين شاخص را توصيه مى‌کنند.
(متر) (Bady Mass Index) متر) ۲ قد / (کيلوگرم) وزن = نمايه تودن بدن)
به‌عنوان مثال: فردى با قد ۶۶ اينچ ( ۱۶۸ يا ۶۸/۱ cm متر) و وزن ۱۵۴ پوند (۷۰ kg) داراى BMI زير است:
BMI = 70 / 2.82 = 24.8
  وزن
وزن بايد با استفاده از يک ترازوى شاهين‌دار يا ترازوى ديجيتالى اندازه‌گيرى شود. براى نوزادان و کودکان خردسال که قادر به ايستادن نيستند، ترازوى مدل اطفال، داراى کفه‌اى که کودک در آن خوابانده مى‌شود، مورد استفاده قرار مى‌گيرد. دقت ترازو هر چند وقت يک‌بار بايد تنظيم شود. ترازوهاى حمام (خانگي) براى استفاده در منزل مناسب هستند و براى اهداف کلينيکى دقت کافى ندارند.
  قد
قد تحت تأثير عامل ژنتيک است هر يک از ما براى حداکثر قدى که مى‌توانيم با تغذيه خوب و شرايط آب و هوائى مناسب به آن برسيم، قابليت ژنتيکى ويژه‌اى داريم. سوء‌تغذيه و بيمارى‌هاى خاص در طى دوران رشد مى‌توانند مانع رسيدن فرد به قد مطلوب شود.
براى اندازه‌گيرى قد بايد شخص پشت به‌وسيله اندازه‌گيرى و روى يک سطح صاف بايستد، خم نشود و به جلو نگاه کند. قد نوزادان و کودکان خردسال که نمى‌توانند بايستند، در حالت خوابيده اندازه‌گيرى مى‌شود. گاهى اوقات در افرادى که قادر به ايستادن نيستند يا افرادى که تغييرات اسکلتى يا مشکلات ديگر داشته باشند که در اندازه‌گيرى قد اختلال ايجاد کند، طول پا يا زانو اندازه‌گيرى مى‌شود و با استفاده از معادلاتى قد محاسبه مى‌گردد.
  نسبت کمر به باسن (Waist / hip ratio - WHR)
يک اندازه‌گيرى تَن‌سنجى براى تعيين توزيع چربى بدن و چاقى شکمى است. اين نسبت از طريق تقسيم دور کمر، در باريک‌ترين ناحيه، به دور باسن، در بيشترين دور اندازه‌گيرى شده، به‌دست مى‌آيد:
WHR =a / f
a = کم‌ترين دور اندازه‌گيرى شده دور کمر (سانتى‌متر يا اينچ)
f = بزرگ‌ترين دور اندازه‌گيرى شده دور باسن (سانتى‌متر يا اينچ)
نسبت‌هاى بالاتر از ۸/۰ براى زنان و ۹۵/۰ براى مردان با افزايش خطر بيمارى‌هائى نظير بيمارى‌هاى ايسکميک قلب، هيپرتانسيون، سکته و تيپ II ديابت مليتوس همراه است. WHR، نسبت abdominal/gluteal هم ناميده مى‌شود که چاقى آندروئيد را از چاقى ژينوئيد متمايز مى‌سازد.
  فعاليت بدنى
  جدول طبقه‌بندى ميزان فعاليت
ميزان فعاليت نوع فعاليت
استراحت خوابيدن، دراز کشيدن
بسيار سبک فعاليت‌هاى نشستن و ايستادن، نقاشى حرفه‌اي، رانندگي، کارهاى آزمايشگاهي، تايپ کردن، خياطى کردن، اتو زدن، پختن و نواختن آلات موسيقى
سبک قدم زدن بر سطح بدون شيب به ميزان ۳ تا ۵/۴ کيلومتر در ساعت، کارهاى مکانيکي، کارهاى الکتريکي، نجاري، حرفه رستوران داري، تميز کردن خانه، نگهدارى از کودک، بازى گلف، ماهيگيري، تنيس روى ميز و قايقرانى
متوسط قدم زدن به ميزان ۵/۵ تا ۵/۶ کيلومتر در ساعت، کندن علف‌هاى هرز و بيل زدن، حمل بار، دوچرخه‌سواري، اسکى و تنيس
سنگين بالا رفتن از تپه با حمل بار، بريدن درخت، بيل زدن سنگين (زياد)، بسکتبال و فوتبال


همچنین مشاهده کنید