جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

بهداشت پوست نزد کودکان و نوزادان


قرمز شدن پوست و عرق سوز شدن چين‌هاى بدن از شايع‌ترين عوارض پوستى نزد کودکان و نوزادان است. قرمزى از سرين و شيار بين لنبرها آغاز مى‌شود. سپس اندام تناسلي، قسمت فوقانى ران‌ها و گاهى پاها را فرا مى‌گيرد.
رنگ پوست قرمز بوده و سطح آن لغزنده و براق است. اگر ضايعات گسترش يابند مرطوب مى‌شوند و حتى ترشحى هم از آنها خارج مى‌شود. دلايل ظهور اين ناراحتى متعدد هستند. اگر کهنه‌هاى بچه را با آب ژاول يا پاک‌کننده‌هاى قليايى بشوئيد و آنها را درست آب‌کشى نکنيد، پوست بچه تحريک خواهد شد.
اگر بچه را زود به‌زود عوض نکنيد، ادرار او باعث سوزش پوست مى‌شود. بچه‌هاى شيرخوار خيلى زود به اسهال مبتلا مى‌شوند که اين خود يکى ديگر از دلايل تحريک پوست است.
روى پوستى که مرطوب و تحريک‌کننده شده است، ميکروب‌ها تکثير مى‌يابند و برخى توليد آمونياک مى‌کنند، اثر تخريبى اين ماده را بر روى پوست حساس نوزاد مى‌توان به آسانى حدس زد.
براى پيشگيرى يا درمان ضايعات، کهنه‌ها را خوب آب‌کشى کنيد، هربار لازم باشد کهنه بچه را عوض کنيد. اگر نوزاد مبتلا به اسهال است با پزشک متخصص اطفال مشورت کنيد. پزشک دستورات لازم را تجويز خواهد کرد و رژيم غذايى وى را عوض خواهد نمود.
عفونت را برطرف کنيد. ماليدن محلول‌هاى ضدعفونى‌کننده به موضع، مناسب‌ترين درمان است. نزد نوزادان تازه متولد شده، استعمال پماد چندان متداول نيست. با پودرى نظير پودر تالک، آنان را مى‌توانيد درمان کنيد.
در مورد عرق‌سوز شدن چين‌هاى بدن بايد دانست که علت اين عارضه نوعى ميکروب و اغلب استرپتوکوک است. اکثر بچه‌هاى شيرخوار به اين ناراحتى دچار مى‌شوند. گاهى ترک‌هايى نيز ظاهر مى‌شوند و نوزاد از شدت درد نمى‌تواند دست و پاى خود را جمع يا خم کند.
اين ميکروب‌ها را بايد از بين برد 'مثلاً با يک محلول ضدعفونى‌کننده' در غير اين صورت گسترش مى‌يابند و ممکن است يک اگزماى عفونى ايجاد کنند.


همچنین مشاهده کنید