جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

مراقبت از چشم(۲)


لازم است از نشانه‌هايى که لازمه مراجعه به پزشک متخصص چشم مى‌باشد آگاه شد. اين نشانه‌ها عبارتند از سردرد مزمن، ناراحتى يا درد و يا التهاب چشم، اشکالات بينايى مانند نزديک‌بيني، از دست دادن ديد اطراف، دوربيني، تارديدن و لکه‌دار ديدن.
با بروز اين عوارض لازم است به پزشک متخصص چشم مراجعه تا به انجام آزمايشات لازم و ارزيابى قدرت بينايي، با تجويز دارو و يا عينک‌هاى طبى ناراحتى برطرف گردد. معمولى‌ترين روش براى اندازه‌گيرى قدرت ديد چشم استفاده از صفحهٔ اسنلن (Snellen) مى‌باشد. فرد مورد آزمايش را در فاصلهٔ ۵/۶ مترى قرار داده و از او مى‌خواهند که حروف صفحه را به ترتيب از بالا به پائين بخواند و يا جهت آنها را تشخيص دهد. قدرت بينايى را به‌صورت کسرى نشان مى‌دهند که صورت آن فاصله بيمار تا تابلو است و مخرج آن فاصله‌اى است که شکل مورد نظر در آن فاصله در زاويه‌اى ۵ دقيقه‌اى مى‌گنجد. فردى که قادر باشد در فاصله ۵/۶ مترى حروف را تا رديف هشتم بخواند و يا جهت آنها را تشخيص دهد قدرت ديد ۲۰/۲۰ دارد (قدرت ديدى که براى خواندن هر يک از رديف‌ها لازم است در کنار آن رديف قيد شده است). هر گاه قدرت ديد کمتر از ۴۰/۲۰ باشد 'رديف پنجم' نياز به عينک طبى خواهد بود تا با استفاده از عينک، چشم‌ها قدرتى معادل قدرت بينايى چشم سالم داشته باشند.
در مدت زندگى دو دوران است که بايستى به چشم توجه مخصوص نمود، دوران تحصيلى و دوران ميا‌ن‌سالي، معمولاً از طرف مدرسه بايستى به اولياء اطفال اطلاع داده شود که چشم فرزندان آنها احتياج به معاينه دقيق يا عينک دارد. اطفال و جوانان داراى عضلات چشم قوى هستند و عمل تطابق را به آسانى انجام داده کمتر خسته مى‌شوند. با اين همه يک کودک دوربين به عينک احتياج دارد تا بتواند به عضلات چشم خود استراحت دهد. موفقيت در درس بستگى زيادى به قدرت مطالعه دانش‌آموزان دارد و لازمهٔ قدرت در مطالعه، داشتن بينايى خوب مى‌باشد. در سنين ميان‌سالي، عدسى چشم مقدارى از قدرت ارتجاعى خود را از دست مى‌دهد و نمى‌تواند مانند سال‌هاى جوانى عمل تطابق را انجام بدهد. معمولاً ديد نزديک در سنين بين ۴۰ تا ۴۵ سالگى کاهش مى‌يابد و چشم به‌تدريج دوربين مى‌شود که اين دوربينى با استفاده از عدسى محدب اصلاح مى‌گردد.
   مراقبت ازچشم پس از سن 40 سالگى
پس از سن چهل سالگى هم‌چنان که عدسى چشم رو به سختى مى‌گذارد کل سيستم بينايى نيز نسبت به قبول صدمه حساس‌تر مى‌شود. بنابر اين به نکات زير توجه داشته باشيد:
- اگر فشار خون شما بالاتر از حد طبيعى است.
- اگر مبتلا به تصلب‌شرائين هستيد.
- اگر مبتلا به مرض قند 'ديابت' هستيد.
- اگر در خانواده شما کسى مبتلا به بيمارى گلوکوم 'آب‌سياه' است.
- اگر در خانواده شما کسى مبتلا به آب‌مرواريد 'کاتاراکت' است.
بايستى حتماً به‌طور منظم به چشم‌پزشک مراجعه کنيد. اگر بتوانيد هر ماهه اين عمل را انجام دهيد بسيار خوب است اما اگر اين امکان براى شما مهيا نيست، حتماً بايد هر سال لااقل يک بار به نزد چشم‌پزشک برويد. فراموش نکنيد که در صورت وجود يکى از حالات فوق‌الذکر در خانوادهٔ شما، خطر ابتلاء به آن عارضه، سلامت چشم شما را نيز تهديد مى‌کند. بنابر اين بايد دقيقاً مواظب سلامت چشمان خود باشيد.
امر مهم در بهداشت چشم گنجانيدن معاينات چشم در برنامهٔ معاينات پزشکى هر کس مى‌باشد. اگر اين امر فراموش بشود ممکن است يک نقص کوچک چشم، قبل از آنکه شخص متوجه شود تبديل به يک نقص بزرگ و غير قابل علاج و حتى از دست دادن بينايى گردد.


همچنین مشاهده کنید