یکشنبه ۱ مهر ۱۳۹۷ / Sunday, 23 September, 2018

نورپردازی نواحی صحنه


  نورپردازى نواحى صحنه
در اين زمينه مهم‌ترين توصيه اين است که صحنه را غرق نور نکنيد. زمانى مرسوم بود که به تمامى صحنه نور کلى مى‌تاباندند. يعنى از نور زمينه با شدت زياد استفاده مى‌شد، سپس به‌منظور برجسته‌سازى موضوع و ايجاد شدت‌هاى نورى متغير در صحنه با نورهاى نقطه‌اى تنوعاتى در اين نور کلى به‌وجود مى‌آمد. اين روش‌ها مربوط به زمانى بود که دوربين‌هاى ايميج اورتيکون (Image Orticon) به‌کار مى‌رفت. اين دوربين‌ها داراى گاماى بالا، دامنهٔ تضادمندى محدود و معايب تصوير بسيار بودند. به‌استثناء تصاوير مايه روشن جاذبهٔ تصويرى نور ملايم محدود است. با اين همه، نور ملايم موضع نامناسب نور اصلى را که به آشکار شدن شکل‌هاى نازيبا مى‌انجامد مخفى مى‌کند. از طرف ديگر، اين پرداخت نورى باعث روشنايى بيش از حد پس‌زمينه‌هاى صحنه مى‌شود.
نورپردازى پويا به‌جاى‌گيرى کاملاً دقيق نورهاى نقطه‌اى نياز دارد و با قرارگيرى دقيق و حساس نورهاى پُرکننده به نتيجه مى‌رسد. (معمولاً مقدار نور پُرکننده به واسطهٔ بازتاب‌هاى عمومى از کف و وسايل صحنه کم است.)
همان‌طور که قبلاً اشاره شد، بهترين کيفيت تصويرى زمانى حاصل مى‌شود که نواحى اجراء رويداد به مواضع مجزا (کنار ميز، پنجره يا روى صندلي) تقسيم شود و اصول 'نورپردازى از سه نقطه' در مورد آنها اجراء شود.
  نورپردازى انسان
اگر چه جزئيات چهرهٔ انسان‌ها با يکديگر متفاوت است اما شباهت ساخت کلى سرها چنان است که جلوه‌هاى ناخوشايند ناشى از نورپردازى نامتناسب در مورد همهٔ آنها يکسان خواهد بود.
- قواعد کلى :
در نورپردازى انسان با اصول مورد توافق اهل فن روبرو هستيم:
- نور اصلى (کليد) را در زاويهٔ ۱۰ تا ۳۰ درجه با بينى شخص قرار دهيد.
- از نورهاى شيب‌دار و زواياى مورب (بالاى ۴۰ تا ۴۵ درجه) اجتناب کنيد.
- زاويهٔ افقى يا عمودى بين نور پُرکننده و نور اصلى نبايد زياد باشد.
- براى هر ديدگاه دوربين از بيش از يک نور اصلى استفاده نکنيد.
- به بازيگران بگوئيد به طرف نور اصلى متمايل باشند و از آن دور نشوند.
- موضع نور پُرکننده را چنان تعيين کنيد که سايه‌ها را خنثى کند.
- در نماهاى تمام‌رخ از نورهاى جانبى اجتناب کنيد.
- در نماى نيم‌رخ معمولاً قرارگيرى نور اصلى در فاصلهٔ دور و بالاى سر نتيجهٔ بهترى دارد. اين عمل توهم بُعد را در موضوع افزايش داده و از سايهٔ بوم صدا بر آن جلوگيرى مى‌کند.
- نورپردازى گروهى :
هر چه موضوع تحرک کمترى داشته باشد نورپردازى آن ساده‌تر است. (اما بيننده فرصت بيشترى براى يافتن معايب نورپردازى خواهد داشت). از طرف ديگر، هر چه حرکت موضوع‌ها بيشتر باشد نورپردازى بيشتر جنبهٔ توافقى پيدا مى‌کند و بيننده کمتر متوجه معايب نورپردازى خواهد شد. در نورپردازى گروهى مى‌توان صحنه را از نظر 'نواحى وقوع رويداد' تفکيک کرد و آن نواحى را بر اساس رويداد مربوطه نورپردازى کرد. موفقيت اين روش به دامنهٔ تنوع رويدادهاى صحنه بستگى دارد. در بسيارى از صحنه‌ها، رويداد صحنه در نقاط ثابتى متمرکز مى‌شود: اطراف ميز، صندلى‌ها و غيره.
به‌طور کى بايد هر بازيگر را به‌طور منفرد در نظر گرفت و با توجه به جهت نگاه او نورهاى اصلي، پُرکننده و پشت را تنظيم کرد. غالباً يک چراغ با زاويهٔ مناسب مى‌تواند چند نفر را تحت پوشش قرار دهد. به‌عبارت ديگر، چراغى که نور اصلى يک بازيگر است مى‌تواند نور پشت شخص مقابل او باشد. اما هنگامى که چند نفر تحت پوشش دور يک چراغ قرار مى‌گيرند مشکلاتى بروز مى‌کند. اين مشکلات هنگامى پديد مى‌آيند که افراد داراى رنگ‌مايه‌هاى متفاوت لباس، مو و رنگ پوست باشند. در هر صورت نورپردازى با شدت نور توافقى امکان‌پذير است بخصوص اگر از وسايل پراکند‌ه‌سازى و محدود‌سازى نور استفاده مى‌شود.
در شرايط تجمع بازيگران در صحنه يا موقعيت‌هاى خاص (ارکستر يا تماشاگرهاى نمايش) آنها را مى‌توان به‌طور جمعى نورپردازى کرد يا گروه آنها را به‌ بخش‌هايى تقسيم کرد. به‌ هر شکل اينجا نيز اصول 'نورپردازى از ۳ نقطه' اساس کار است.
مطالب مرتبط

کلمات در حال جستجو
قهرمان بوکس , موسیقی ایرانی , مشاور رئیس مجلس شورای اسلامی , 5040.ir , بمباران ماربره , حفظ عزت , گوسفندان , کارتهای چینی , اختتامیه هفته هنر هرمز , انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ,

مقالات پربیننده امروز
بهداشت , ورزشکاران , ورزش و سلامتی / فوائد ورزش چیست؟ , بانک اطلاعاتی کتاب / راهنمای آبدرمانی و چشمه‌های معدنی ایران , بانک اطلاعاتی کتاب / الادب العربی و تاریخه حتی نهایه العصرالاموی , بانک اطلاعاتی کتاب / فلسفه تاریخ , بانک اطلاعاتی کتاب / الجواهر الفخریه فی شرح الروضه البهیه: تتمه کتاب النکاح , اقتصاد و بازرگانی , بازاریابی , بازاریابی / استراتژی های قیمت گذاری و مدیریت بر قیمت , فرهنگ و جامعه , گاه‌شمار , گاه‌شمار تاریخ ـ میلادی / ۳۱ اردیبهشت ـ ۲۱ می ـ روزی که راجیو گاندی (پارسی - هندی) کشته شد , علوم انسانی , ارتباطات , رسانه ـ فناوری اطلاعات / چالش های روابط عمومی الکترونیک , بانک اطلاعاتی کتاب / کعبه تا غدیر , بانک اطلاعاتی کتاب / چهل کلید طلایی برای زوجهای خوشبخت ,

برخی منابع مهم خبری
home.abrarnews.com روزنامه ابرار , etemadnewspaper.ir روزنامه اعتماد , cinemakhabar.ir سینما خبر , karyab.net کاریاب , farspage.com ویژه‌نامه , mashreghnews.ir مشرق نیوز , iranart.ir ایران آرت , hamshahrilinks.org روزنامه همشهری , rooyeshnews.com رویش , smtnews.ir روزنامه صمت ,



وبگردی
نیاز شدید تلویزیون به بدحجابها در روزهای خاص
نیاز شدید تلویزیون به بدحجابها در روزهای خاص - کاش در این میان یکی به ما بگوید که بالاخره بی حجاب بد است، خوب است؟ چه زمانی بد است؟ چه زمانی خوب است؟
پاییز بازار ثانویه
پاییز بازار ثانویه - اگر ما نتوانیم تفاوت فاحش قیمت ارز در بازار آزاد و ثانویه را جبران کنیم و نتوانیم به بازار ثانویه عمق کافی ببخشیم عملا بازار ثانویه از دور خارج خواهد شد. قرار بود بازار ثانویه و آزاد یک تفاوت حداقلی داشته باشند. قرار بود نهایتا اختلاف قیمت در این دو بازار ۲۰۰ یا ۳۰۰ تومان باشد نه هفت هزار تومان!
حال فعلی ! یا ناتوانی در تشخیص حال قبلی
حال فعلی ! یا ناتوانی در تشخیص حال قبلی - حمید رسایی عضو جبهه پایداری در صفحه شخصی خود در شبکه توییتر نسبت به اهانت زشت امیر تتلو به امام حسین (ع) و 72 تن از یاران باوفایش واکنش تندی نشان داد.
ویدئو/ وحشت پزشکان از تولد نوزاد تک چشم در اندونزی (۱۶+)
ویدئو/ وحشت پزشکان از تولد نوزاد تک چشم در اندونزی (۱۶+) - پزشکان هنگامی که یک نوزاد دختر اندونزیایی را در یکی از بیمارستان های این کشور به دنیا آوردند بسیار وحشت زده شدند. نوزاد تازه متولد شده با یک چشم بزرگ روی پیشانی اش متولد شد و پس از هفت ساعت درگذشت.
بازنشر نامه استاد به امیر تتلو! / معیار تشخیص حق از باطل گشته ای !
بازنشر نامه استاد به امیر تتلو! / معیار تشخیص حق از باطل گشته ای ! - فردی به نام علی‌اکبر رائفی‌پور كه رسانه‌‌های اصولگرا از او به عنوان «استاد، محقق و پژوهشگر» یاد می‌كنند! در تاریخ 29 اردیبهشت 96 (در كوران انتخابات ریاست‌جمهوری) در نامه‌ای سرگشاده به امیرحسین مقصودلو (تتلو) نوشت: «امیر جان بخوان، تو باید بخوانی، عیبی ندارد! سرت را بالا بگیر و خدا را شکر کن که به واسطه تو این همه نفاق را آشکار کرد! دلت محکم باشد پهلوان! تو فقط بخوان، بخوان
جنجال احمد خمینی در VIP عزاداری حسینی
جنجال احمد خمینی در VIP عزاداری حسینی - انتشار عکس‌های نشستن احمد خمینی زیر کولر در بخش وی‌آی‌پی هیات که پوششی شیشه‌ای دارد و از سینه‌زنان جداست، پس از توضیح او که گفت آن جایگاه مربوط به «روحانیون درجه یک و دو قم» است و «اون بالا معممین میشینن که لباسشون چون زیاده باعث گرمازدگی نشه»، با واکنش‌های تندتری هم همراه بود.
واکنش جالب رهبری به روبوسی کیارستمی با داور خانم جشنواره کن!
واکنش جالب رهبری به روبوسی کیارستمی با داور خانم جشنواره کن! - واکنش جالب مقام معظم رهبری به روبوسی کیارستمی با خانم داور جشنواره کن از زبان عزت الله ضرغامی
لحظه هولناک در چاه انداختن دختر بچه توسط پسرعمویش
لحظه هولناک در چاه انداختن دختر بچه توسط پسرعمویش - این فیلم که توسط دوربین های امنیتی گرفته شده لحظه به چاه انداختن دختر 5 ساله ای در اصفهان توسط پسر بچه ای کوچک را به تصویر کشیده است.
آشنایی با لامبورگینی! کاملا ایرانی
آشنایی با لامبورگینی! کاملا ایرانی - جوان خوش ذوق ایرانی لامبورگینی! تماما ایرانی را طراحی و تولید کرده است.
سلطان سکه
سلطان سکه - اولین جلسه دادگاه "وحید مظلومین" معروف به سلطان سکه به همراه ۱۴ نفر از همدستانش امروز در شعبه دو دادگاه ویژه مفاسد اقتصادی به ریاست قاضی زرگر و به صورت علنی برگزار شد.
ریحانه یا لیلا؟! / حاشیه سازی ریحانه پارسا بازیگر سریال پدر
ریحانه یا لیلا؟! / حاشیه سازی ریحانه پارسا بازیگر سریال پدر - با وجود اینکه چند روزی است سریال پر حاشیه "پدر" به پایان رسیده است، اما انتشار تصاویر ریحانه پارسا بازیگر نقش اول زن این سریال جنجال تازه‌ای به پا کرده است. این جنجال در حالی ایجاد شده که سازندگان سریال "پدر" به دنبال تولید فصل دوم آن هستند.
لیلای سریال "پدر" مدل شد / عکس‌ها
لیلای سریال "پدر" مدل شد / عکس‌ها - ریحانه پارسا، بازیگر نقش لیلا در سریال "پدر" فعالیت خودش را به عنوان مدل تبلیغاتی آغاز کرد. این بازیگر متولد سال 1377 است.