|
حيطه اهداف |
|
|
(انتظار مىرود دانشآموزان در زمينهها و
مقولههاى زير شناخت لازم را کسب کنند.) |
|
|
|
(انتظار مىرود دانشآموزان در زمينهها و
مقولههاى زير حالات، عادات، و باورها و ارزشها را کسب کنند.) |
|
|
|
مقوله |
|
|
(شناختي) |
|
|
|
(عاطفي) |
|
|
|
دينى |
|
|
|
|
|
|
- رموز خلقت و مبدأ آفرينش |
|
|
|
- اعتقاد و ايمان به اصول دين با مراعات اصول
دوازدهم و سيزدهم قانون اساسى در مورد پيروان مذاهب اسلامى و اقليتهاى دينى |
|
|
|
|
|
|
- مبانى اعتقادى اسلام |
|
|
|
- التزام عملى به احکام و آداب و ارزشهاى
اسلامي |
|
|
|
|
|
|
- آداب و احکام اسلامى و ارزشهاى دينى |
|
|
|
- اُنس با قرآن |
|
|
|
|
|
|
- تجويد قرآن و ترجمه ساده آيات قرآن |
|
|
|
|
|
|
|
علمي |
|
|
|
|
|
|
- محيط زيست و چگونگى حفظ آن |
|
|
|
- حقيقتجويي |
|
|
|
|
|
|
- طبيعت و قوانين حاکم بر آن |
|
|
|
- نگرش علمى و تفکر منطقى و تحليلى و توجه به
نسبى بودن دستآوردهاى علمى بشر |
|
|
|
|
|
|
- رياضيات |
|
|
|
- تقويت کنجکاوي |
|
|
|
|
|
|
- روشهاى پژوهش |
|
|
|
- ابتکار و خلاقيت |
|
|
|
|
|
|
- حداقل يک زبان خارجي |
|
|
|
- شوق تجربهاندوزى و آموختن مستمر |
|
|
|
|
|
|
- زبان عربي |
|
|
|
- نقّادى و انتقادپذيرى و تحمل آراء و عقايد
ديگران |
|
|
|
|
|
|
- انسان |
|
|
|
- ارزش قائل شدن براى تلاش انسانها در راه
تعالي |
|
|
|
اجتماعي |
|
|
|
|
|
|
- ساختار و روابط خانوادگى و اجتماعي |
|
|
|
- آمادگى براى همکارى و تعاون |
|
|
|
|
|
|
- شيوههاى تعاون و همکاري |
|
|
|
- گذشت و فداکارى در روابط اجتماعى و مقدم
شمردن مصالح اجتماعى بر منافع فردي |
|
|
|
|
|
|
- حقوق و تکاليف فردى و اجتماعي |
|
|
|
- رعايت آداب معاشرت در روابط اجتماعي |
|
|
|
|
|
|
- سازمانها و نهادهاى ملى و بينالمللي |
|
|
|
- احساس مسؤوليت نسبت به خانواده و جامعه |
|
|
|
|
|
|
- تشخيص مصالح فردى و اجتماعي |
|
|
|
- ارزش قائل شدن براى شخصيت ديگران |
|
|
|
|
|
|
- شناخت سرزمين مسکوني، و واحدهاى جغرافيائي |
|
|
|
- احترام به قوانين جامعه و التزام به رعايت
آنها |
|
|
|
|
|
|
- فهم اقوام و ملل |
|
|
|
- وطندوستي |
|
|
|
|
|
|
- رشد جمعيت و پيامدهاى آن |
|
|
|
- علاقهمندى به فراگيرى مهارتهاى برقرارى
ارتباط با ديگران |
|
|
|
فرهنگى و هنرى |
|
|
|
|
|
|
- زبان و ادبيات فارسى (بهمنظور تقويت
مهارتهاى خواندن، فهميدن، نوشتن و برقرارى ارتباط) |
|
|
|
- ارزش گذاردن به ميراث فرهنگي، حفظ آنها |
|
|
|
|
|
|
- آثار فرهنگ ملى و قومي، اهميت و چگونگى
حراست از آنها |
|
|
|
- علاقهمندى به شکوفائى ذوق و استعدادهاى
هنري |
|
|
|
|
|
|
- انواع هنرها |
|
|
|
|
|
|
|
بهداشتي |
|
|
|
|
|
|
- بهداشت تن و روان |
|
|
|
- عادت به رعايت بهداشت فردى و اجتماعي |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- کوشش در جهت حفظ سلامت تن و روان |
|
|
|
اقتصادي |
|
|
|
|
|
|
- اقتصاد و مسائل اقتصادى جامعه |
|
|
|
- ارزش قائل شدن براى کار و پرهيز از تنبلى
و بيکارگي |
|
|
|
|
|
|
- حِرَف و مشاغل و فنون (تکنولوژي) |
|
|
|
- روحيه حراست از اموال شخصى و عمومي |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- سادهزيستى و پرهيز از مصرفزدگى و
تجملگرائي |
|
|
|
فردى و اخلاقي |
|
|
|
|
|
|
- اصول مطالعه و شيوه يادگيري |
|
|
|
- عزت نفس |
|
|
|
|
|
|
- شيوههاى استفاده از اوقات فراغت |
|
|
|
- داشتن نظم و انضباط در شئون مختلف زندگي |
|
|
|
|
|
|
-مهارتهاى ضرورى در کار و زندگي |
|
|
|
- استفاده صحيح از اوقات فراغت |
|
|
|
|
|
|
- اخلاق فردي، خانوادگى و اجتماعي |
|
|
|
- داشتن شخصيت متعادل |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- داشتن فضائل و مکارم اخلاقى نظير: امانت،
شهامت، اعتماد به نفس و غيره |
|
|
|
سياسي |
|
|
|
|
|
|
- مسائل و امور سياسى داخلى و بينالمللى |
|
|
|
- داشتن نگرش منفى نسبت به ستمگرى و ستمکشي |
|
|
|
|
|
|
- تحولات زندگى سياسى و اجتماعى مردم ايران |
|
|
|
- بيدارى نسبت به اوضاع سياسى ايران و جهان،
بهخصوص جوامع اسلامى و ملل محروم |
|
|
|
|
|
|
- رابطه ايران با ساير ملل |
|
|
|
- علاقه به شرکت فعال در سرنوشت سياسى کشور |
|
|