شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

پرداخت کف صحنه


لايهٔ کفى خاکسترى سطح استوديو به‌عنوان زمينه‌اى خنثى در اکثر برنامه‌هاى تلويزيونى به‌کار مى‌رود. اما کف صحنه امکانات قابل‌توجهى در صحنه‌پردازى ارائه مى‌‌دهد.
- رنگ‌آميزى کف صحنه :
پرداخت‌هاى موقتى کف صحنه از جمله تغيير رنگ کلى يا تزئين آن يا جلوه‌هاى واقع‌گرايانه (پياده‌رو يا تخته سيمان‌هاى کف خيابان) يا طرح‌هاى شرقى با استفاده از رنگ‌هاى خاص قابل شستشو انجام مى‌شود. اين‌گونه رنگ‌آميزى‌ها چه با دست انجام گيرند و چه به کمک ماشين، بعد از استفاده قابل شستشو هستند، بنابراين بايد مراقب بود که مايعى بر کف استوديو نريزد زيرا طرح‌هاى آن را خراب کرده و صحنه را لغزنده و چسبناک مى‌کند. البته نوارچسب‌هاى موقتى مى‌توانند طرح‌هاى نقاشى شده را بپوشانند.
رنگ‌‌آميزى کف صحنه بر خلاف کف‌پوش‌ها يا قالى‌ها مانع حرکت دوربين نمى‌شود اما خطرات کثيف شدن را به‌دنبال دارد. کف‌هاى سياه‌رنگ اثر چرخ دوربين‌ها يا پا را منعکس مى‌کنند. در صورتى که امکانات اجازه دهد، به کمک نورپردازى مى‌توان طرح‌هاى جالبى بر کف صحنه به‌وجود آورد؛ اما اين طرح‌ها به سادگى توسط ساير نورهاى صحنه از بين مى‌روند.
- پراکنده‌سازى :
پراکنده‌سازى مواد بى‌ضرر براى دوربين‌ها مانند خاک‌اره، برگ، سنگ‌ريزه، خرده کاغذ و يا ساير مواد حالتى طبيعى به کف صحنه مى‌دهد. با اين همه، اين‌گونه مواد در استوديو پخش مى‌شوند از اين‌رو بايد در جائى محدود شوند. از به‌کارگيرى نمک يا شن خوددارى کنيد زيرا براى وسايل استوديو مضر هستند.
- کف‌پوش‌ها :
کف صحنه را مى‌توان با کف‌پوشى که از کرباس‌ يا تارپولين ساده (پارچهٔ کرباسى قيراندود) ساخته شده است پوشاند. هم‌چنين مى‌توان از کاغذهاى طرح‌دار، تصاوير و يا تخته‌هاى آماده استفاده کرد. مواد سُست و نازک بر اثر حرکت دوربين يا رويداد صحنه پاره و خراب مى‌شوند. عناصر ضخيم اما پر دوام مانند قالى يا موکت از حرکت دوربين‌ها جلوگيرى مى‌کنند.


همچنین مشاهده کنید