چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

آرایش مو


آرايش موى بازيگر مى‌تواند توسط گريمور يا متخصص ديگرى انجام شود. انواع پرداخت‌هاى مربوط به موى بازيگر عبارتند از: تغيير با افزودن مو به موهاى او، و کلاه‌گيس‌هاى کامل که موهاى بازيگر را مى‌پوشاند.
- تغييرات لازم در موى بازيگر:
در تلويزيون ميزان معتنابهى از تغييرات موى بازيگر به‌صورت شکل دادن به آنها، فر زدن يا مرتب‌کردن موهاى او انجام مى‌شود. اما چنان‌چه اين تغييرات وسيع باشند و به تراشيدن موى سر يا بريدن مقدارى از مو بيانجامد، از کلاه‌گيس‌هاى مصنوعى استفاده مى‌کنند. رنگ‌موها به‌راحتى با موادى چون سفيد‌کننده‌ها، رنگ‌برها يا اسپرى‌هاى مخصوص تغيير مى‌کند. از مواد بى‌رنگ‌کنندهٔ مو براى خاکسترى کردن موضعى يا کلى موى سر استفادهٔ فراوان مى‌شود. موهاى روشن و بلوند را تيره‌ مى‌کنند تا جلوى دوربين ظاهر بهترى داشته باشند، بايد موهاى سياه را کمى نقره‌اى يا طلائى کرد تا جلوهٔ زنده پيدا کند.
- قطعات اضافى مو:
اگر موهاى طبيعى بازيگر براى پرداخت مورد نظر مناسب يا کافى نباشد، مى‌توان قطعاتى از مو را به جمجمه او وصل کرد و با موهاى اصلى او مخلوط کرد. چنان‌چه پوشش طاسى سر نيز ميسر نباشد اين‌گونه قطعات اضافى مو ضرورت مى‌يابد. در مورد زنان که به موهاى بيشترى نياز دارند مى‌توان از اين قطعات براى ايجاد حلقه‌هاى بافته‌‌شدهٔ مو يا فرهاى اضافى مو استفاده کرد.
ريش، سبيل و موهاى کنار صورت را معمولاً از موهاى مصنوعى مى‌سازند و گاهى نيز براى تهيهٔ آنها از موهاى طبيعى استفاده مى‌کنند. موهاى آماده و مصنوعى بدون شک پراستفاده‌ترين وسيله در آرايش موهاى بازيگر است. اين‌گونه مواد توسط سازندگان کلاه‌گيس‌هاى مصنوعى تهيه و پخش مى‌شوند. در اين‌گونه مواد، موها شاخه به شاخه به يک شبکهٔ نايلونى يا ابريشمى متصل شده که به‌راحتى در جاى خود روى صورت قرار مى‌گيرند. استفاده از چنين وسايلى در وقت صرفه‌جوئى کرده و عدم مهارت گريمور نيز مشکلى ايجاد نمى‌کند.
از طرف ديگر، در روش‌هائى که از موهاى بريده شده استفاده مى‌شود، گرچه خلاقيت و تنوع بيشتر است اما عملى شاق و وقت‌گير بوده و به مهارت فراوان گريمور نياز دارد. در اين مورد از موى طبيعى انسان و موى گاو نر استفاده مى‌شود. در اين روش موها را قطعه قطعه به کمک چسب در محل دلخواه مى‌چسبانند تا ناحيهٔ لازم را کاملاً بپوشاند. در پايان، موها را کوتاه و مرتب کرده و به‌طور دلخواه آرايش مى‌دهند.
- کلاه‌گيس‌ها:
کلاه‌گيس‌ها شاخه‌هاى مو هستند که به شبکه‌اى تورى شکل متصل شده‌اند. اين کلاه‌گيس‌ها کاملاً موهاى بازيگر را مى‌پوشانند و در ظاهر به شکل موهاى اصلى او ديده مى‌شوند. قسمت جلو و جانبى اين کلاه‌گيس‌ها را مى‌توان به پيشانى و شقيقه‌ها چسباند و محل چسباندن را با زمينه‌هاى پودرى يا ساير مواد پوشاند.


همچنین مشاهده کنید