جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

انواع متغیرهای مشوق و سدّ راه تقاضای جهانگردی


جهانگردى محصول بسيار عجيبى است زيرا براى به‌دست آوردن آن، مصرف‌کننده بايد به محل توليد برود و سفر جزئى از اين محصول است. شرايط اقتصادى در کشور جهانگردپذير و جهانگردفرست غالباً بسيار متفاوت از يکديگر است، به‌ويژه در مورد جهانگردى بين‌المللى و ديدارهاى راه دور. بنابراين، متغيرهاى اقتصادى مؤثر بر تقاضاى جهانگردى به متغيرهاى موجود در محل زندگى جهانگرد محدود نمى‌شود. جدول (متغيرهاى اقتصادى مؤثر بر تقاضاى جهانگردي) نوعى از طبقه‌بندى از متغيرهاى اقتصادى مؤثر بر تقاضاى جهانگردى را ارائه مى‌کند.
   جدول متغيرهاى اقتصادى مؤثر بر تقاضاى جهانگردى
متغيرهاى اقتصادى در منطقهٔ جهانگردفرست (گروه آ) متغيرهاى اقتصادى در منطقهٔ جهانگردپذير (گروه ب) متغيرهاى ارتباطى (گروه ج)
* ميزان درآمد شخصى قابل تصرف * سطح عمومى قيمت‌ها * قيمت‌هاى نسبى در منطقهٔ جهانگرد فرست و جهانگردپذير
* توزيع درآمد * ميزان رقابت در عرضه * تبليغات منطقه جهانگردپذير در منطقهٔ جهانگردفرست
* مرخصى استحقاقى * کيفيت محصولات جهانگردى * نرخ مبادلهٔ ارز
* سياست مالى و نظارت بر مخارج جهانگردان * مقررات اقتصادى ناظر بر جهانگردان * مدت / هزينهٔ ارز
متغيرهاى گروه آ صرف‌نظر از اينکه مقصد جهانگردان کجا باشد بر تقاضاى کليهٔ مسافران و جهانگردان منطقهٔ جهانگردفرست تأثير مى‌گذارد. اين متغيرها عمدتاً به محدوديت‌هاى کلى حاکم بر توانائى خريداران براى ورود به بازارهاى جهانگردى مربوط مى‌شوند. متغيرهائى چون درآمد و وقت جهانگرد و ميزان اجازهٔ دولت به علاقه‌مندان به جهانگردى در اين گروه جاى مى‌گيرند.
متغيرهاى گروه ب، به فرض ثابت بودن ساير شرايط، معرف ميزان جاذبهٔ اقتصادى مقصد در نزد جهانگردان است. اين متغيرها مى‌توانند مربوط به محصول باشند يا عرضه. چون بين مقصدها و نيز داخل هر مقصد رقابت وجود دارد شرايط موجود در برخى مقصدها به‌طور کارکردى باهم عمل خواهند کرد تا از طريق اثرات جانشيني، تقاضاى جهانگردى را تحت تأثير قرار دهند.
متغيرهاى گروه ج، از بسيارى جنبه‌هاى جالب‌ترين متغيرها است. اين متغيرها ناشى از نحوهٔ ارتباط منطقهٔ جهانگردفرست و جهانگردپذير هستند. به‌عبارت ديگر، آنها صرفاً بر تقاضاى يک مقصد از طرف يک بازار جهانگردفرست خاص اثر مى‌گذارند. در اينجا نيز اين ارتباط را نمى‌توان در خلاء ملاحظه کرد بلکه مصرف‌کنندگان در انتخاب محصول مورد نظر، احتمالاً متغيرهاى ارتباطى منطقهٔ جهانگردفرست با مقصدهاى رقيب را مدّنظر قرار مى‌دهند. در اين گروه بايد عبور و مرورهاى مرزى (که شايد با يک متغير، مجازى سنجيده شود) را به‌عنوان محدوديت تقاضاى جهانگردى گنجاند.


همچنین مشاهده کنید