چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

تمرکز


رشد بنگاه‌ها و ادغام در درون صنعت سفر و جهانگردى موجب افزايش ميزان تمرکز در اين صنعت مى‌شود. به‌عبارت ديگر، توليد به‌طور روز افزونى به بنگاه‌هاى کمترى منحصر مى‌شود. اين پديده را تنها مى‌توان در متن اقتصاد هر کشور اندازه‌گيرى کرد. البته در مبحث ديگرى نقش شرکت‌هاى چند مليتى در تمرکز جهانى صنعت سفر و جهانگردى مورد بررسى قرار خواهد گرفت.
در آينده ميزان تمرکز در هر يک از بخش‌هاى سفر و جهانگردى به دو عامل متضاد دلبستگى خواهد داشت. عامل اول، تقاضاى مستمر برخى بازارهاى جهانگردى براى تجربه‌ها و محصولات نو است. اين عامل مايه توسعه و بقاء بنگاه‌هاى بيشتر و متنوع‌تر خواهد بود و بنابراين، سبب کاهش نرخ تمرکز خواهد شد. عامل دوم، تکنولوژى است که در بخش سفر و جهانگردى غالباً سرمايه‌‌هاى بزرگى را مى‌طلبد و کارآئى در کاربرد آن به بازارهاى انبوه نياز دارد و موجب ادغام و تشکيل بنگاه‌هاى بزرگ به‌ويژه، در مسافرت هوائى و خدمات غير شخصى (بازاريابى و اطلاع‌رساني، بيمهٔ سفر، روش‌هاى پرداخت مخارج جهانگردي) خواهد شد. بى‌گمان، اين فعاليت‌ها متمرکزتر خواهد شد.


همچنین مشاهده کنید