شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

علف‌های هرز کلزا


يکى از عوامل مهم محدود‌کننده کشت گلزا، علف‌هاى هرز مى‌باشد. رقابت علف‌هاى هرز بر کميت و کيفيت محصول کلزا تأثير مى‌گذارد. علف‌هاى هرز نه تنها در مصرف آب، نور و مواد غذائى با کلزا رقابت مى‌کنند، بلکه اختلاط بذور علف‌هاى هرز هم‌خانواده کلزا، باعث پائين آمدن کيفيت روغن و کنجاله مى‌شود. براى مبارزه با علف‌هاى هرز از روش‌هاى زير استفاده مى‌شود:
۱. روش‌هاى زراعى
آماده‌سازى زمين در کاهش علف‌هاى هرز بسيار مؤثر بوده و بهتر است پيش از کاشت آبيارى نموده و علف‌هاى هرز موجود را با انجام ديسک يا در صورت امکان با علف‌کش رانداپ علف‌هاى هرز چند ساله و با علف‌کش گراماکسون علف‌هاى هرز يک ساله را از بين برد.
چون بذر کلزا با بذور علف‌هاى هرز تيره شب‌بو ، مانند خردل وحشى مخلوط مى‌شود و جداکردن آنها بسيار مشکل و حتى غيرممکن است، بايد از بذور پاک و عارى از علف‌هاى هرز استفاده نمود.
رعايت عمق، فاصله و تاريخ مناسب کاشت مى‌تواند عامل مؤثرى در کنترل علف‌هاى هرز باشد. در زراعت‌هاى رديفى از ادوات مکانيکى مانند کولتيواتور براى کنترل علف‌هاى هرز استفاده مى‌شود.
۲. روش‌هاى شيميائي
در اين روش از سموم شيميائى جهت مبارزه با علف‌هاى هرز پهن‌برگ و باريک‌برگ استفاده مى‌شود. آنچه امروزه در بحث کشاورزى پايدار مطرح است، کاهش مصرف سموم شيميائى و استفاده از مديريت‌هاى تلفيقى کنترل آفات، بيمارى‌ها و علف‌هاى هرز مى‌باشد. به‌همين جهت مصرف سموم شيميائى در آخرين مرحله و در صورت ضرورت توصيه مى‌گردد. در حال حاضر از علف‌کش ترفلان قبل از کشت و از علف‌کش‌هاى فوکوس، گالانت، نابو-اس و فوزيلت بعد از سبز شدن محصول جهت از بين‌بردن علف‌هاى هرز نازک‌برگ از جمله گندم و جو استفاده مى‌شود. سموم جديدى از جمله Cent.7 جهت مبارزه با علف‌هاى هرز هم‌خانواده کلزا در حال آزمايش و بررسى است که درصورت موفقيت، از سال آتى مورد استفاده قرار خواهد گرفت.


همچنین مشاهده کنید