چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

ضریب تکاثری اشتغال و سایر ضرایب


در حالى که TIM شايد پر استفاده‌ترين ضريب تکاثرى جهانگردى باشد، مفهوم ضريب تکاثرى را مى‌توان در مورد هر فعاليت اقتصادى ديگر به‌کار برد تا کل اثر را توضيح دهد و اين اثر را به اثر مستقيم جهانگردى ارتباط داد. چند ضريب تکاثرى اصلى عبارتند از:
- ضريب تکاثرى اشتغال جهانگردي. اين ضريب رابطهٔ کل اشتغال جديد در اقتصادى ملى با اشتغال جديد در جهانگردى را نشان مى‌دهد که بر اثر افزايش جهانگردان پديد آمده است.
- ضريب تکاثرى مبادلات، افزايش حجم فعاليت را برحسب ميزان بازده فروش کالاها و خدمات جديد نسبت به مخارج جهانگردى اوليه مشخص مى‌کند. اين ضريب شبيه ضريب تکاثرى درآمد جهانگردى است که در آن نرخ نهائى ماليات و ميل نهائى به واردات منظور نشده باشد و به همين دليل گاهى با اين ضريب اشتباه گرفته مى‌شود. در واقع، ضريب تکاثرى مبادلات با درآمد ناخالص فروش کالاها و خدمات جديد رابطه دارد نه درآمد خالص.
- ضريب تکاثرى محصول تنها اين تفاوت را با ضريب تکاثرى مبادلات دارد که ارزش پولى کليهٔ کالاها و خدمات توليد شده را دربر مى‌گيرد نه صرف کالاها و خدماتى که بر اثر مخارج جهانگردى اوليهٔ توليد شده و به فروش رفته‌اند. به‌عبارت ديگر، اين ضريب ميزان افزايش موجودى کالاها و خدمات را نيز دربر مى‌گيرد.
- ضريب تکاثرى سرمايه يا دارائى‌ها که آن را مى‌توان به مخارج جهانگردى و نيز به سرمايه‌گذارى جهانگردى ارتباط داد ميزان افزايش ارزش موجودى دارائى‌ها را ارزيابى مى‌کند. اين نسبت مهم علاوه بر ميل نهائى به مصرف، ميل نهائى به سرمايه‌گذارى را شامل مى‌شود. اگر کل پس‌انداز از طريق بازار کاملاً رقابتى سرمايه مستقيماً به سرمايه‌گذارى تبديل شود ميل نهائى به پس‌انداز نسبت برجستهٔ هر دور درآمد حاصل از افزايش مصرف خواهد بود.


همچنین مشاهده کنید