پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

واکاری


  آبيارى نيشکر
پس از کشت قلمه‌هاى نيشکر از بيستم مرداد شروع مى‌شود اولين دور آبيارى انجام مى‌گيرد. دومين مرحله آبياري، در شرايط آب و هوائى خوزستان، ۶ روز پس از نوبت اول است. به‌طور کلى فاصله دو آبيارى بستگى به‌درجه حرارت جنس خاک و قدرت چسبندگى آن دارد.
  کوددهى نيشکر
هدف از عمليات کودپاشي، تأمين مواد غذائى کافى براى رشد و رفع کمبود عناصر مؤثر در رشد نيشکر است که نوع و ميزان آن بستگى به‌مقدار مواد غذائى موجود در خاک داد.
- کود اوره: به مزارع جديد و در نوبت اول که از اسفندماه شروع مى‌شود، در هر هکتار ۷۵ کيلو اوره ۴۶% ازت محلول در آب آبيارى در سطح مزرعه داده مى‌شود. نوبت دوم از ۱۵ ارديبهشت شروع و ۱۵۰ کيلو اوره ۴۶% ازت با آب آبيارى به مزارع داده مى‌شود. نوبت سوم نيز از ۱۵ خرداد شروع و همان مقدار اوره با آب آبيارى به مزارع داده مى‌شود.
- کود آهن: گاهى در مزارع ديده مى‌شود که برگ‌ها، کلروفيل خود را از دست مى‌دهند و فقط رگ‌برگ‌هاى سبز مى‌مانند که اين وضعيت نشانه کمبود آهن است، راه جلوگيرى از اين وضعيت، محلول‌پاشى مزرعه نيشکر به‌وسيله محلول سولفات فرو۲% (آهن دو ظرفيتي) در آب است.
  واکارى
اغلب اتفاق مى‌افتد که تعداى از قلمه‌ها جوانه نمى‌زنند و نقاطى از مزرعه خالى مى‌ماند به‌همين دليل براى يکنواخت کردن مزرعه اقدام به‌کاشت مجدد قلمه مى‌نمايند، و مجدداً آن مناطق را واکارى کرده و سپس مزرعه را آبيارى مى‌کنند. ضمناً زمان واکارى از اواسط آذرماه تجاوز نمى‌کند.


همچنین مشاهده کنید