چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

ترکیب و خواص غذائی سیب زمینی


غده‌هاى تازه سيب‌زمينى داراى ۷۵ تا ۸۰ درصد آب، ۱۲ تا ۲۰ درصد نشاسته، يک درصد چربى و يک درصد خاکستر است. وجود اسيدهاى آمينه مهم و ضرورى براى بدن انسان و ويتامين‌ها، اين فرآورده را از نظر اهميت و ارزش غذائى بعد از تخم‌مرغ در رديف دومين منبع غذائى ساده جهان قرار مى‌دهد. مواد موجود در سيب‌زمينى عبارتند از انواع ويتامين‌هاى محلول در آب و چربى مانند ويتامين‌هاى گرو B12, B6, B2, B1) B ) و ويتامين‌هاى A و C و عناصر معدني، مقدار پروتئين سيب‌زمينى از ۲ تا ۱/۲ درصد است. جدول (ترکيبات عمده غذائى موجود در ۱۰۰۰ گرم سيب‌زمينى پشندي).
برآورد شده است که ۱۰۰ گرم سيب‌زمينى در جيره غذائى روزانه مى‌تواند ۸ درصد از پروتئين مورد نياز، ۱۰ درصد آهن، ۲۰ تا ۵۰ درصد ويتامين C، ده درصد B1 و حدود ۳ درصد انرژى مورد نياز يک نفر رات تأمين کند.
انرژى حاصل از سيب‌زمينى در مقايسه با ساير فرآورده‌هاى کشاورزى کم است اما چون توليد آن در هکتار زياد است در نتيجه مقدار انرژى در هکتار آن زياد است. يکصدگرم سيب‌زمينى پخته ۶۹ کيلوکالرى ولى ۱۰۰ گرم نان ۲۷۸ کيلوکالرى نيرو توليد مى‌کند.
وجود فيبر درسيب‌زمينى باعث کاهش بيمارى‌هاى قلبى مى‌شود. پتاس تقويت‌کننده قلب و فلور براى سلامت دندان‌ها ضرورى است، آهن براى کم‌خونى و منيزيم براى دفع سنگ کليه مفيد است. به اين‌ترتيب سيب‌زمينى علاوه بر ارزش غذائي، خواص داروئى نيز دارد. قسمت عمده مواد غذائى سيب‌زمينى در زير پوست آن جمع مى‌شود به‌همين‌ دليل بهتر است پوست آن هر چه نازک‌تر کنده شود.
رنگ سبز سيب‌زمينى به‌علت وجد ماده‌اى سمى به نام سولانين است و به‌اين‌ جهت نبايد سيب‌زمينى‌هاى سبز مصرف شوند.
  جدول ترکيبات عمده غذائى موجود در ۱۰۰۰ گرم سيب‌زمينى پشندي
ترکيبات غذائى مقدار
آب ۷۶/۷۷
چربى ۰/۳ گرم
پروتئين ۲/۶۵
مواد قندى ۱۹/۱۴ گرم
کلسيم ۸ ميلى‌گرم
فسفر ۵۲ ميلى‌گرم
پتاسيم ۴۰۷ ميلى‌گرم
سديم ۲/۶ميلى‌گرم
آهن ۰/۴ ميلى‌گرم
ويتامين C ۹ ميلى‌گرم
ويتامين B1 ۰/۱ ميلى‌گرم
ويتامين B2 ۰/۰۴ ميلى‌گرم
نياسين ۱/۵ ميلى‌گرم
فيبر ۰/۴۵ ميلى‌گرم
خاکستر ۰/۶۹ گرم
انرژى ۸۸ کيلوکالرى


همچنین مشاهده کنید