جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

شرایط اقلیمی و خاکی ذرت خوشه‌ای


ذرت خوشه‌اى گياه علوفه‌اى است يک‌ساله، بهاره که مخصوص مناطق خشک، گرم و کم آب است. ضمناً ذرت خوشه‌اى گرچه اختصاص به‌مناطق گرم دارد ولى در نواحى مرطوب کشورسازگارى بسيار خوبى را نشان مى‌دهد.
بهترين خاک براى ذرت خوشه‌اى خاک‌هاى شني، لومى عميق و حاصلخيز است. ذرت خوشه‌اى نسبت به‌ساير نباتات علوفه‌اى تحمل زيادترى نسبت به‌خاک‌هاى قليائى نشان مى‌دهد.
اين گياه نسبت به سرما حساس بوده و بهترين منطقه کشت آن نواحى است که حرارت آنها در دورهٔ رشد و نمو کمتر از ۲۵ درجه سانتى‌گراد نباشد. هم‌چنين مقاومت آن به خشکى نسبتاً زياد است.
از ذرت خوشه‌اى براى علوفه مى‌توان در آب و هواى گرم و خشک مانند سواحل جنوبى کشور بهترين عملکرد را به‌دست آورد و در حدود بيش از ۶-۵ چين برداشت نمود. در نواحى که ميزان آب يا بارندگى کافى وجود ندارد کشت ذرت خوشه‌اى مناسب بوده به‌طورى که در مواقع خشکى و کم آبى اين گياه به‌حالت خفته در آمده و پس از آبيارى مجدد خاک رشد و نمو خود را از سر مى‌گيرد. ذرت‌ خوشه‌اى که به‌صورت هراکشت کشت شده باشد رشد ونمو دانه‌اى است. اين عمل براى ذرت خوشه‌اى دانه‌اى است. در ذرت خوشه‌اى ۶ درصد گرده‌افشانى غيرمستقيم وجود دارد.
معمولاً رشد و نمو آن به‌موقع شروع شده و گل کردن و به بذر نشستن قبل از شروع حرارت زياد کامل مى‌گردد. ذرت خوشه‌اى قبل از فرا رسيدن سرما خاتمه مى‌يابد و يا ممکن است در اثر سرما رکود کاملاً محسوسى در رشد و نمو گياه ظاهر شود. در مناطق سردسير کشور نيز مى‌توان ذرت‌خوشه‌اى را کشت نمود ولى بايد توجه داشت که در اين مناطق ميزان محصول نسبت به مناطق گرمسير کاهش قابل توجه‌اى نشان مى‌دهند. اين کاهش مسلماً مربوط به برداشت تعداد چين کمتر ذرت خوشه‌اى درسال مى‌باشد. ذرت خوشه‌اى در خاک‌هاى شنى - رسى يا رسي-شنى و يا لومى - شنى حاصلخيز محصول بسيار خوبى توليد مى‌کند. سورگوم در اکثر نقاط کشور با آب و هواى گرم و خشک و خاک‌هاى رسى سنگين محصول کاملاً رضايت‌بخشى توليد مى‌نمايد. ذرت‌ خوشه‌اى علوفه‌اى بردبارى ويژه‌اى از خود نسبت به زمين‌هاى شور نشان مى‌دهد. البته اين موضوع بيشتر مربوط به ذرت خوشه‌اى علوفه‌اى مى‌باشد تا نوع دانه‌اي. از صفات نامطلوب ذرت خوشه‌اى سفت و سخت باقى گذاشتن زمين مى‌باشد.


همچنین مشاهده کنید