شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

شرایط اقلیمی و خاکی لوبیای چشم‌بلبلی


با توجه به اقليم حارهّ‌اى بسيار گرم منشاء لوبيا چشم بلبلي، اين گياه براى رشد طبيعى خود نياز به حرارت دارد و اين حرارت هيچ‌گاه نبايستى کمتر از ۱۸ درجهٔ سانتى‌گراد باشد. بيشترين نياز حرارتى آن در دورهٔ حدفاصل شکوفه‌دهى تا رسيدگى است. رسيدگى دانه‌ها چنانچه دما کمتر از ۱۵ الى ۱۸ درجه سانتى‌گراد باشد به‌خوبى انجام نمى‌شود. به‌طور کلى فقط ارقام زودرس و متوسط رس لوبيا چشم‌بلبلى هستند که در مناطق جنوبى اراضى معتدل و نيمه‌گرمسيرى به خوبى مى‌رسند. در مقايسه با ديگر حبوبات گرمسيري، لوبيا چشم‌بلبلى مقاومت بيشترى به هواى خشک دارد اما در صورت خشکى خاک محصول آن شديداً کاهش مى‌يابد. در مناطق گرمسيرى و نيمه‌گرمسيرى خشک کاشت لوبيا چشم‌بلبلى فقط در شرايط فارياب موفقيت‌آميز است اما قادر به تحمل آب اضافى خصوصاً در طى جوانه‌زنى و رسيدن بذرها نمى‌باشد.
لوبيا چشم‌بلبلى گياه روزکوتاه است و به آسانى سايه‌اندازى را تحمل مى‌کند بنابراين هنگامى که در کشت درهم با ذرت يا سويا و يا در بين رديف‌هاى درختان ميوه کاشته شود به‌طور طبيعى رشد کرده و محصول زيادى توليد مى‌کند. واريته‌هاى ديررسى آن تنها در شرايط طبيعى رشد کرده و محصول زيادى توليد مى‌کند. واريته‌هاى ديررسى آن تنها در شرايط روزکوتاهى مناطق گرمسير قادر به رشد هستند.
اين گياه در انواع وسيعى از خاک‌ها کاشته مى‌شود و براى رشد مطلوب به خاک‌هاى با بافت شنى و رسى نسبتاً حاصلخيز احتياج دارد زيرا اين نوع خاک‌ها نفوذپذيرى بيشترى به هوا و آب نشان مى‌دهند. لوبيا چشم‌بلبلى به شرايط شور و قليائى خاک نسبتاً حساس است و براى کشت آن PH قليائى تا خنثى مطلوب است. حاصلخيزى بيش از اندازهٔ خاک موجب رشد بيش از حد شاخ و برگ شده و از فعاليت باکترى‌ها کاسته مى‌شود.


همچنین مشاهده کنید