جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

تاریخچه منطقه


شرکت ملى نفت ايران به‌منظور تسريع در روند احداث پالايشگاه و تأسيسات مربوط به طرح عظيم نفت گاز پارس جنوبى و صنايع وابسته به نفت و گاز در تاريخ ۱۸/۷/۷۷ هم‌زمان با ولادت با سعادت حضرت فاطمه (س) درخواست طرح ايجاد منطقه ويژه اقتصادى /انرزژى عسلويه را در سى و نهمين جلسه شوراء عالى مناطق آزاد که با حضور رياست محترم جمهورى تشکيل گرديد ارائه نموده و طرح فوق پس از بررسى‌هاى همه جانبه در محدوده نوار ساحلى عسلويه و خليج ناى بند به وسعت حدود ۱۰۰۰۰ هکتار مورد تصويب قرار گرفت.
هدف از ايجاد منطقه ويژه اقتصادى / انرژى عسلويه تسريع در تأمين گاز مورد نياز کشور - صادرات گاز و ميعانات گازى - تأمين خوراک کليه صنايع وابسته به نفت و گاز پتروشيمى - تسهيل و تسريع در اجراء پروژه‌هاى توسعه ميدان گازى پارس جنوبى و جذب سرمايه‌گذارى‌هاى خارجى و داخلى مى‌باشد.
منطقه عسلويه در فاصله ۲۷۶ کيلومترى جنوب شرقى بوشهر و در ساحل خليج فارس واقع شده و نزديک‌ترين نقطه خشکى به ميدان گازى پارس جنوبى مى‌باشد. اين ميدان که بزرگترين ميدان گازى جهان شناخته شده، داراى حدود شش درصد از گاز کل جهان بوده و بهره‌بردارى از آن به‌صورت مشترک توسط ايران و قطر صورت خواهد گرفت.
با کشف ميدان گازى پارس جنوبى در سال ۱۳۷۰ و دورنماى حجم عظيم ذخاير اين ميدان و تأثيرات بزرگ آن بر آينده اقتصاد و انرژى کشور مطالعات مقدماتى به سرعت آغاز و قراردادهاى اوليه منعقد گشت که با شناسائى دقيق‌تر ميدان و حجم گاز استحصالى بر تعداد پالايشگاه‌هاى بهره‌بردارى نيز افزوده شد.
منطقه عسلويه به علت مجاورت با خليج ناى بند و مرکزيت نسبت به آب‌هاى بين‌المللى ايران و کشورهاى حاشيه خليج فارس داراى موقعيت سوق‌الجيشى مناسبى بوده و در نظر است علاوه بر تأمين کليه نيازهاى داخلى به‌عنوان بزرگترين پايانه‌گذارى جهان عمل نمايد.
فراهم آوردن شرايط مناسب و حذف قوانين دست و پاگير در راستاى اعتبار و به کارگيرى شرکت‌هاى بين‌المللى تنوع در سبد مصرف انرژى کشور و تکميل زنجيره‌هاى توليد محصولات پتروشيمى مى‌باشد که با استقرار صنعت پتروشيمى در اين منطقه، زنجيره توليد محصولات پتروشيمى در کشور نيز تکميل خواهد شد. همچنين به جاى صدور اين سرمايه عظيم ملى با تبديل نفت و گاز به مشتقات بسيار ارزشمند و با ارزش افزوده فراوان تحولى بزرگ در اقتصاد آينده جمهورى اسلامى ايران به‌وجود خواهد آمد.
در حال حاضر طراحى و ساخت پالايشگاه مرحله اول طرح توسعه ميدان گازى پارس جنوبي، تأسيسات و ساختمان‌هاى جنبى آن، فرودگاه بين‌المللى عسلويه، اسکله صادراتي، احداث خط لوله ۵۶ اينچ انتقال گاز، خطوط لوله آب، اجراء پروژه خط انتقال نيرو و احداث شهرک‌هاى مسکونى در حال انجام بوده و همراه با بقيه برنامه‌هاى اجرائى براساس برنامه زمان‌بندى در حال پيشرفت مى‌باشد و انشاءالله با همکارى کليه توان‌هاى داخلي، اين منطقه تبديل به بزرگترين قطب صنعتى مهم در زمينه توليد انرژى در جهان و همچنين تأمين فضا و خدمات براى صنايع مرتبط با نفت و گاز و پتروشيمى خواهد شد. تصويب و راه‌اندازى منطقه فوق مى‌تواند مهم‌ترين گام در راه تحقق عملى شعار دقيق و درست رياست محترم جمهورى مبنى بر نفت دارائى است نه درآمد در آينده ايران ايفاء کرده و پايه‌هاى توسعه اقتصادي، اجتماعى ايران ۱۴۰۰ را فراهم کند.
اطلاعات شناسنامه‌اى منطقه عسلويه:
- نام منطقه اقتصادى موردنظر: منطقه ويژه اقتصادى انرژى عسلويه
- نام استان و شهرستانى که اين منطقه در آن قرار خواهد داشت: استان بوشهر، شهرستان کنگان.
- نام سازمان درخواست‌کننده و نام سازمان مسئول منطقه ويژه اقتصادي: وزارت نفت، شرکت ملى نفت ايران.
- مساحت استان و شهرستانى که منطقه ويژه اقتصادى در آن قرار دارد: مساحت استان بوشهر ۵/۲۵۳۵۹ کيلومتر مربع و مساحت شهرستان کنگان ۲/۳۰۸۳ کيلومتر مربع
- مساحت منطقه ويژه موردنظر با ديگر مناطق آزاد يا ويژه کشور:
کيش: ۱۷۰ کيلومتر
چابهار: ۸۵۰ کيلومتر
قشم: ۳۳۰ کيلومتر
سيرجان: ۳۸۵ کيلومتر
بندر امام: ۶۲۱ کيلومتر


همچنین مشاهده کنید