پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

مدت زمان مؤلفه‌ها


مدت مواد از جهت اينکه به استفاده‌کنندگان امکان مى‌دهد تا تصميم بگيرند يک فيلم يا ويديو تا چه اندازه مى‌تواند مفيد باشد، حائز اهميت است. مدت انواع گوناگونى دارد که مى‌توان آنها را به روش‌هاى مختلف مستند کرد.
  طول فيلم بر حسب فوت (footage) در مقايسه با زمان
در بعضى از آرشيوها، فيلم به‌طور مرسوم برحسب واحد فوت اندازه‌گيرى مى‌شود، که بعد مى‌توان آن را به دقيقه‌ها و ثانيه‌ها تبديل کرد. به هر حال، بايد توجه داشت که چون اندازه‌هاى تصوير متفاوت است در نتيجه مدت زمان ۴۰۰ فوت از فيلم ۳۵ ميلى‌مترى با ۴۰۰ فوت از فيلم ۱۶ ميلى‌مترى که خود با فيلم ۵/۹ يا ۸ ميلى‌مترى تفاوت دارد، فرق مى‌کند. اين امر مى‌تواند براى استفاده‌کنندگان تقريباً گيج‌کننده باشد. نوار ويديوئى عموماً با زمان معينى (ساعت، دقيقه و ثانيه) اندازه‌گيرى مى‌شود و امروزه بحث شديدى به نفع استفاده از معيار زمان براى هم مواد فيلمى و هم ويديوئي، مطرح است.
  مدت زمان مؤلفه‌ها
هر يک از اجزاء مادى مانند نگاتيوها يا قرقره‌هاى ميان‌نما (Insert Spools) بايد با معيار مدت، خواه واحد فوت براى فيلم يا ساعت دقيقه، مستند شود. در اين مورد نياز نيست که خيلى دقيق بود. اين اطلاعات اساساً يک راهنماى تقريبى است، لذا در اغلب موارد احتياجى نيست از دقيقه‌ها فراتر برويم. به هر حال، بايد به خاطر داشت که اگر واحد فوت به‌کار مى‌رود، بايد قطع فيلم نيز گفته شود تا قابل استفاده باشد.
  مدت محصول نهائى
همانند مؤلفه‌ها، مدت نسخه تدوين شده نهائى بايد ذکر شود. اين امر را مى‌توان براى فيلم‌ها و ويديوهاى تک موضوعى يا در صورت لزوم براى محصولات سبک مجله، که دانستن مدت هر يک از اجزاء با موضوعات گوناگون مفيد است، انجام داد. مانند مبحث مدت زمان مؤلفه‌ها، در اين مورد هم نيازى نيست کاملاً دقيق بود.


همچنین مشاهده کنید