جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

تاریخچه منطقه


منطقه ويژه اقتصادى پتروشيمي، نخستين منطقه ويژه تخصصى ايران اسلامى است که در چارچوب مقررات آئين‌نامه اجرائى بند 'د' تبصره ۲۵ قانون برنامه دوم توسعه اقتصادي، اجتماعى و فرهنگى جمهورى اسلامى ايران و با هدف دستيابى سريع و آسان به دانش فن‌آورى روز اين صنعتى نوين و پيشرفته در جهان، بهره‌بردارى بهينه از منابع غنى نفت و گاز و ارزش افزوده ناشى از توسعه صنايع پائين دستى و مبادله آزاد فروارده‌هاى پتروشيميائي، در محدوده‌اى به وسعت ۱۷۰۰ هکتار شکل مى‌گيرد.
طرح اجرائى اين منطقه ويژه تخصصى در تاريخ ۳۰/۴/۷۶ به تصويب شوراء عالى مناطق آزاد تجارى - صنعتى جمهورى اسلامى ايران رسيد و سازمان ويژه اقتصادى پتروشيمى به‌عنوان سازمان مجرى و متولى اين طرح عظيم مالى انتخاب و معرفى شده است.
اين سازمان تحت نظارت شوراء عالى مناطق آزاد جمهورى اسلامى ايران و با مديريت عالى شرکت ملى صنايع پتروشيمى ايران اداره مى‌شود و اين دو نهاد رسمي، مسئوليت تضمين قانونى سرمايه‌گذارى‌هاى داخلى و خارجى در بخش‌هاى صنعت، بازرگانى و خدمات منطقه ويژه اقتصادى پتروشيمى را به عهده دارند.
مطالعات کارشناسى براى تهيه طرح جامع و نقشه‌هاى فنى و تفصيلي، جانمائى منطقه و تعيين کاربرى‌ها و تفکيک اراضي، تدوين مقررات واگذارى زمين و نحوه پذيرش سرمايه‌گذارى‌هاى داخلى و خارجى در تاريخ ۳۱ خرداد ماه ۱۳۷۷ پايان يافت و سازمان منطقه ويژه اقتصادى پتروشيمى از اول تير ماه ۱۳۷۷ رسماً آمادگى خود را براى پذيرش درخواست‌هاى سرمايه‌گذارى در فعاليت‌هاى توليدي، کليه رشته‌هاى وابسته به صنعتى پتروشيمى و خدمات اعلام نمود.
سازمان منطقه ويژه اقتصادى پتروشيمى همچنين تسهيلات و خدمات مورد نياز طرح‌هاى مصوب و پيش‌بينى شده جهت اجراء طرح‌هاى پتروشيمى در زمينه توليد و فرآورى مواد اوليه و خوراک ساير محصولات صنايع پائين‌دستى پتروشيمى در بخش جنوبى منطقه را بر عهده دارد.
در اجراء طرح‌هاى مصوب و پيش‌بينى شده شرکت ملى صنايع پتروشيمى در منطقه ويژه اقتصادى پتروشيمي، سرمايه‌گذاران خصوصى (ايرانى و خارجي) نيز مى‌توانند مشارکت کنند و در صورت دسترسى به دانش فنى روز از تسهيلات خاص اين طرح‌ها نيز استفاده نمايند.


همچنین مشاهده کنید