جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

بازیگران


يکى از رده‌هاى مهم در هنگام نمايه‌سازى مواد ديداري، اسامى افراد است. بايد فيلد‌هاى فراداده‌اى جداگانه براى تمام رده‌هاى فرعى که در زير آمده است ايجاد شود، و نظام بايد آن‌قدر قابليت انعطاف داشته باشد که بتواند تمامى اسامى را، از طريق رده‌هاى فرعي، با هم يا جداگانه جستجو نمايد. براى افراد نيز به‌مانند موضوع‌ها، بايد فهرست مستند براى پرهيز از ناهماهنگى ايجاد شود:
  عوامل توليد
مستند کردن اسامى کسانى که اثر را توليد کرده‌اند مى‌تواند مفيد باشد. اين اسامى صرفاً مى‌تواند نام عکاس‌ها براى عکس‌ها و اسامى گروه توليد براى ويديو باشد. اين عمل صرف‌نظر از اعتباردهى کار عوامل توليد، و در مواردى شناسائى مالکيت يا حق پديد‌آورنده، مزايائى در هنگام جستجو دارد. ممکن است استفاده‌کننده‌اى عنوان يا تاريخ اثرى را فراموش کرده باشد، ولى بداند چه کسى درگير ساخت آن بوده است، و جستجوى نام مثلاً توليدکننده يا فيلم‌بردار مى‌تواند سريع‌تر از جستجوى موضوعى به نتيجه برسد.
همچنين امکان رديابى اثر فردى خاص، هنگامى‌که پيشرفت شغلى شخصى را دنبال مى‌کنيم يا احتمالاً موقعى که تمامى فيلم‌هاى کارگردان مشخصى را تنظيم مى‌نمائيم، مى‌تواند مفيد باشد. در اين مرحله بايد در مورد اينکه کدام رده‌ها گنجانده و کدام کنار گذاشته شود تصميمى اتخاذ گردد. عوامل توليد عموماً شامل توليدکننده، کارگردان، فيلم‌بردار، تدوين‌کننده و احتمالاً مدير توليد يا توليدکننده مجموعه مى‌شود، در حالى که مى‌توان در مورد حذف ساير عوامل بحث و استدلال کرد. اين امر به ميزان زيادى به ماهيت آرشيو بستگى دارد، اما شايد بهترين کار اين باشد که اگر شکّى هست، جانب احتياط را گرفت و گنجاندن را به جاى حذف منظور کرد، چون گاهى شخص نسبتاً ناشناخته‌اى شهرت زيادى پيدا مى‌کند و سيلى از پرسش‌ها در مورد آثار قبلى وى بر سر آرشيو سرازير مى‌شود.
  مجريان (Presenters) و گزارشگران
همانند عوامل توليد که يا در پشت دوربين يا در ساير مراحل فرآيند توليد کار مى‌کنند، مستندسازى اسامى آنهائى که در جلوى دوربين هستند نيز اهميت دارد. احتمال دارد استفاده‌کنندگان در پى موادى باشند که مجريان يا گزارشگران معينى را نمايش مى‌دهد، زيرا که مى‌خواهند آثار آنان را فرابخوانند، يا پرونده يا مجموعه آثار فردى را تهيه کنند.
  افراد ذينفع (Contributors)
مستندسازى اسامى افرادى که در مواد ظاهر مى‌شوند نيز مفيد است. اين افراد مى‌‌توانند موضوع‌ يک عکس يا افرادى که در يک ويديو ظاهر مى‌شوند باشند. تلاش مختصرى در مرحلهٔ فهرست‌نويسى مى‌تواند در آينده که جستجو صورت مى‌گيرد، نتايج مطلوب به‌ بار آورد، فرضاً فردى که امروز در نقشى به ظاهر بى‌اهميت ظاهر شده است ممکن است در سال‌هاى آتى معروف گردد.
  مصاحبه‌شوندگان / ميهمانان / شرکت‌کنندگان (Contestants)
در آثارى با ماهيت واقعى مانند فيلم‌هاى مستند، مستندسازى اسامى مصاحبه‌شوندگان سودمند است. در برنامه‌هاى تلويزيون اين امر را مى‌توان به ميهمانان گفتگوها، بازى‌ها، مسابقات و غيره تعميم داد.
  بازيگران
در مواد داستانى مانند درام يا کمدي، بازيگران اصلى بايد نمايه شوند، به‌طورى‌که کليه موادى که در آنها ظاهر شده است را بتوان بازيابى کرد. افراد با نقش‌هاى نسبتاً کوچک را مى‌توان کنار گذاشت، ولى به دليلى که قبلاً گفته شد لازم است در اتخاذ اين تصميم دقت شود.
  هنرمندان / مجريان (Performers)
در آثار هنرى يا سرگرم‌کننده، هنرمندان و مجريان بايد به نحوى که جستجو خواهند شد، مستند شوند. در مورد گروه‌هاى اجراءکننده مانند گروه‌هاى تئاتري، رقص، و موسيقي، اسامى گروه‌ها را مى‌توان به‌عنوان موضوع نمايه کرد. ولى افراد نامى بايد رأساً فهرست و نمايه شوند.
  همنام‌ها
در مجموعه‌هاى بزرگ ممکن است مسائلى در رابطه با افراد مختلفى که دقيقاً همنام هستند وجود داشته باشد، مثلاً ديويد ايوانز پزشک ممکن است موضوع يک عکس و ديويد ايوانز وکيل موضوع عکس ديگرى باشد. راه‌حل‌هاى گوناگونى براى اين مشکل وجود دارد. قواعد فهرست‌نويسى انگلو آمريکن استفاده از تاريخ تولد را براى متمايز کردن اسامى مشابه پيشنهاد مى‌کند. اين راه‌حل مى‌تواند براى نمايه‌سازى آثار متنى مناسب باشد، ولى اغلب تاريخ تولد افرادى که در رسانه‌هاى ديدارى ظاهر مى‌شوند يا شناخته شده نيست يا براى متمايز نمودن سودمند نمى‌باشد. راه بهتر، افزودن توصيف‌گر ساده کلامى به هر يک از اسامى است، مانند:
ايوانز، ديويد : آرشيتکت
ايوانز، ديويد : هنرمند
ايوانز، ديويد : پيمانکار
در صورت اتخاذ چنين روشى بايد مراقب بود که توصيف‌گرها تا حد امکان کلى باشند تا افرادى که در يک رشته تغيير شغل مى‌دهند را پوشش دهند، مثلاً از توصيف‌گر 'پليس' به جاى 'پاسبان پليس' استفاده شود. استفاده از اصطلاحات کلى تا آن حد که افراد همنام را از يکديگر تشخيص دهيم خوب خواهد بود.
  افراد به‌عنوان موضوع
تشخيص بين افرادى که عملاً در يک ماده ظاهر مى‌شوند و افرادى که موضوع هستند حائز اهميت است، مانند عکسى از مراسم تدفين وينستون چرچيل يا مصاحبه با سياستمدارى که در مورد سياستمدار ديگر صحبت مى‌کند. اگر به اين مسئله توجه نشود، استفاده‌کنندگان که به‌دنبال بريده فيلم‌هاى واقعى افراد هستند، از اينکه مواد مربوط را نمى‌يابند، چون فرد موردنظر موضوع ماده است، سرخورده مى‌شوند. براى اجتناب از اين مسئله بايد فيلد‌ داده‌اى جداگانه‌اى براى افراد به‌عنوان موضوع ايجاد کرد.


همچنین مشاهده کنید