شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

شرایط اقلیمی و خاکی


گوجه‌فرنگى گياهى است گرمسيرى و احتياج به گرماى زياد دارد، حداقل درجه حرارت براى جوانه زدن بذر بين ۱۵-۱۲ درجه مى‌باشد. گياه در تمام مراحل رشد نسبت به‌سرما و يخبندان حساس بوده و اگر چه سرماى ۱- تا ۲- درجه را تحمل مى‌کند و ظاهراً صدمه‌اى نمى‌بينند، ولى همين سرما در رشد و نمو بعدى گياه مؤثر بوده و محصول آن ديررس مى‌شود.
درجه حرارت خاک نيز در رشد و نمو ريشه گوجه‌فرنگى بسيار مؤثر مى‌باشد، حداکثر درجه حرارت براى جوانه‌زدن ۹ درجه ذکر گرديده و براى نشاءکارى بايد درجه حرارت خاک ۱۵-۱۲ درجه باشد. بنابراين يک خزانه گرم براى رشد و نمو سريع و طبيعى گياه ضرورى است. لازم به‌ تذکر است که درجه حرارت‌هاى پائين خاک (۱۰ درجه) رشد و نمو ريشه را محدود کرده و در ۸ درجه به‌ کلى آن را متوقف مى‌سازد، به‌علاوه طبق آزمايش‌هاى به‌عمل آمده درجه حرارت خاک در چگونگى جذب فسفات مؤثر بوده و يا افزايش آن از ۱۲ به ۱۸ درجه جذب فسفات دو برابر مى‌گردد.
از نظر نوع خاک گوجه‌فرنگى گياه بسيار قانعى است و در زمين‌هائى که داراى بافت مناسب و عمق کافى بوده و قدرت نگهدارى رطوبت را داشته باشند به‌خوبى رشد مى‌کند. بنابراين زمين‌هاى شنى‌رسى و رسى‌شنى هوموسى بسيار مناسب تشخيص داده شده‌اند. گوجه‌فرنگى مى‌تواند اسيديته خاک را به‌خوبى تحمل کرده و در PH بين ۷-۵/۵ رشد نمايد.


همچنین مشاهده کنید