جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

کوددهی


  آبيارى
اگر چه هندوانه با دارا بودن ريشه‌هاى گسترده و عميق خود قادر است از رطوبت موجود خاک به‌خوبى استفاده کرده و يا آبيارى کم قناعت نمايد، ولى در مورد بعضى از ارقام درشت مانند رقم چارلستون‌گرى که به سرسوختگى (سوختگى گلگاه) حساس بوده و کاهش يا نوسان رطوبت در افزايش درصد ميوه‌هاى سرسوخته مؤثرمى‌باشد بايد با توجه به جنس خاک دور آبيارى را طورى تنظيم نمود که گياه دچار نوسان خشکى و رطوبت نگشته و هميشه از يک رطوبت کافى برخوردار باشد. بنابراين دور آبيارى هندوانه در روش کاشت سنتى هر ۱۰ تا ۱۲ روز يک‌بار و در روش جديد هر ۶ تا ۸ روز يک‌بار مى‌باشد.
  کوددهى
مقدار مرغوبيت محصول هندوانه بستگى زيادى به جنس خاک و مقدار مواد غذائى موجود در آن دارد و همان‌طورى که اشاره شد هندوانه در زمينى خوب رشد مى‌کند که داراى مواد آلى کافى باشد، بنابراين کود حيوانى پوسيده به‌عنوان يک منبع غذائى اصلى اهميت زيادى دارد. علاوه بر کود حيواني، براى ارقام بر محصول که ميوه‌هاى درشت توليد مى‌کند، مانند هندوانه رقم چارلستون‌گري، کود شيميائى به مقادير ۱۰۰- ۱۲۰ کيلوگرم ازت خالص ۸۰-۱۰۰ کيلوگرم اسيدفسفريک و۱۰۰-۱۵۰ کيلوگرم پتاس خالص توصيه مى‌شود.
  تنک
بوته‌هاى هندوانه را پس از سبز شدن و در مرحله ۲ تا ۳ برگى بايد تنک کرد. براى اين منظور يک بوته سالم و قوى را نگهدارى کرد و بقيه را حذف نمود. در موقع تنک کردن نبايد بوته‌هاى اضافى را با ريشه از خاک خارج کرد، بلکه بايد آنها را از سطح خاک قطع کرده تا به ريشهٔ بوته‌هاى باقى‌مانده صدمه‌اى نرسد.
  هدايت بوته‌ها به‌طرف پشته‌
بوته‌هاى هندوانه پس از تنک کردن و وجين علف‌هاى هرزه به‌سرعت رشد کرده و تعداد زيادى ساقه توليد مى‌کنند که در جهات مختلف گسترده مى‌شوند. حال براى اينکه بوته‌ها و ميوه وارد جوى آبيارى نشده و آلوده به گِل نشود، قبلاً آنها را به‌طرف پشته که معمولاً محيطى خشک مى‌باشد هدايت مى‌کنند. با اين عمل ضمن قرار گرفتن بوته‌ها و ميوه‌ها در محيطى مناسب پوشش کاملى از شاخ و برگ هندوانه نيز روى پشته‌ها گسترده شده و از رويش علف‌هاى هرزه و از دست رفتن رطوبت خاک جلوگيرى به‌عمل مى‌آيد.


همچنین مشاهده کنید