سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا

امتیازات و تسهیلات قانونی سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد چابهار


  امتيازات و تسهيلات قانونى سرمايه‌گذارى در منطقه آزاد چابهار
۱. امکان سرمايه‌گذارى سرمايه‌گذاران ايرانى و خارجى به هر ميزان.
۲. تضمين سرمايه‌گذارى‌هاى خارجى در منطقه آزاد براساس مکانيزم مندرج در قانون مناطق آزاد.
۳. آزادى ورود و خروج سرمايه و سود حاصله از فعاليت‌هاى اقتصادى.
۴. معافيت مالياتى ۱۵ ساله بر درآمد و دارائى.
۵. ورود آزاد و بدون حقوق گمرکى ماشين‌آلات، قطعات يدکى و سايل نقليه سرمايه‌اي، مواد اوليه و مصالح ساختمانى براى احداث واحدهاى توليدي، تجاري، خدماتي، مسکونى و فعاليت‌هاى زيربنائى در منطقه.
۶. مستثنى بودن صدور کالاهاى ساخته شده در منطقه به خارج از کشور از شمول مقررات عمومى صادرات و واردات.
۷. واردات کالاهاى توليد شده در منطقه آزاد به داخل کشور به ميزان خارج قسمت ارزش افزوده به قيمت محصول توليدى بدون نياز به ثبت سفارش و گشايش اعتبار و عدم شمول شرط غيرمجاز و مجاز شرط.
۸. امکان استفاده از نيروى انسانى متخصص در منطقه به ميزان ۱۰ درصد.
۹. وجود مقررات کار و اشتغال قابل انعطاف.
۱۰. مجاز بودن ورود و تخليه کالا به‌منظور ترانزيت خارجى.
  مزيت‌هاى ويژه منطقه آزاد چابهار
- موقعيت جغرافيائى مناسب به جهت قرار گرفتن در کنار آب‌راه‌هاى بين‌المللى به‌عنوان مهم‌ترين بند ايرانى خارجى از خليج فارس.
- نزديک‌ترين مسير به کشورهاى آسياى ميانه براى ترانزيت کالا.
- دسترسى به انرژى‌هاى فسيلى.
- وجود آب شيرين مصرفي، برق و ارتباطات.
- دسترسى به مصالح ساختمانى و تأسيسات ارزان قيمت.
- پائين بودن دستمزدها و امکان تأمين نيروى انسانى لازم.
- وجود معادن مختلف غنى در ايران و دسترسى به کنسانتره اغلب آنها.
- دسترسى به فرودگاه و راه‌هاى زمينى مناسب.
- قابليت پهلوگيرى کشتى‌هاى بزرگ در اسکله‌هاى موجود (با طرح توسعه ظرفيت‌هاى بندرى)
در حال حاضر پيکره‌هاى ۲۳۰ هکتارى تجارى و ۶۰۰ هکتارى صنعتى در منطقه آزاد چابهار در دست آماده سازى است و زيربناهاى لازم براى آنها در حال تکميل است. کاربرهاى عمده پيکره ۲۳۰ هکتارى منطقه آزاد چابهار شامل ايجاد مجتمع‌هاى تجارى - ادارى - مسکوني، انبارها، صنايع غير آلاينده، هتل و ويلا و اماکن اقامتى و تفريحى و فضاهاى سبز، پارک، معابر درياچه‌ها و ورزشى است که هم‌اکنون هشت مجتمع تجارى - ادارى در حال ساخت و تکميل هستند که سه مجتمع از آنها به بهره‌بردراى رسيده است و ساير مجتمع‌ها نيز تا اواسط سال ۷۸ به بهره‌بردارى خواهند رسيد. همچنين شرکت‌هاى مختلف توليدى نظير شرکت صنايع نيا (توليدکننده تلويزيون ۲۹ اينچ رنگى دوو)، صيد صنعتى ايران چابهار (عرضه انواع محصولات دريائى و توليد تن ماهي)، ستاره خليج (توليد انواع کيف و کفش)، چاى گلستان (بسته‌بندى انواع چاى پاکتى و کيسه‌اي)، کيميا تجارت (سندبلاست و تراش روى چينى‌آلات و بلورجات)، ليدى (توليد لوازم آرايش و بهداشتي)، آراد (توليد انواع صندلى و مبلمان اداري)، مشکوة (توليد انواع پوشاک)، زاگرس (توليد تجهيزات کامپيوترى و الکترونيکي) و ده‌ها واحد توليدى ديگر در حال حاضر در منطقه آزاد مشغول به فعاليت هستند که با آماده شدن و گسترش روز افزون زيربناها و امکانات، فعاليت اين واحدها نيز گسترش خواهد يافت.
همچنين قطب ۶۰۰ هکتارى منطقه آزاد چابهار با سرعت در حال آماده‌سازى است که با پايان يافتن آن صنايع عمده و بزرگ داخلى و خارجى در آن مستقر خواهد شد و شروع به فعاليت مى‌کنند در حال حاضر شبکه‌هاى توزيع آب، برق، پست‌هاى مخابرات، راه‌هاى دسترسى اين اراضى در دست تکميل است.
  زمينه‌هاى سرمايه‌گذارى در منطقه آزاد چابهار
۱. نام تجاري: ايجاد انواع مجتمع‌هاى تجارى - اداري، فروشگاه، نمايشگاه، انبار، بارانداز، دفاتر خدمات تجاري، بيمه، بانک، مشاوره و مؤسسات اعتبارى غير بانکي، تأسيسات مورد نياز خرده و عمده فروشي، واردات و صادرات، صادرات مجدد، ترانزيت کالا.
۲. ناحيه صنعتي: ايجاد مراکز توليد و صنايع کارگاهي، سبک، نيمه سنگين و سنگين و کارگر بر و يا با تکنولوژى بالا و غير آلاينده براى توليد، پردازش، تبديل و بسته‌بندى کالاها و ايجاد انبار براى نگهدارى و صدور توليدات به خارج از کشور و يا عرضه در منطقه.
۳. مراکز خدمات عمومى شهري: مشتمل بر ايجاد واحدهاى بهداشتى - درماني، داروخانه، بيمارستان و مؤسسات آموزشى از سطح مهد کودک تا دانشگاه و مراکز آموزش‌هاى فنى و حرفه‌اي.
۴. ناحيه سياحتي: براى ايجاد هتل، پلاژ، مهمانسرا، ويلا، رستوران، فروشگاه، سينما، تئاتر، پارک، دفاتر اطلاعات توريستى و ساير مراکز تفريحى - سياحتى و باشگاه‌هاى دريائي.
۵. ناحيه مسکوني: احداث منازل مسکونى اعم از ويلائي، مجموعه‌هاى مسکوني، خوابگاه و ساير تأسيسات مورد نياز اسکان کارکنان مستقر در منطقه و تجار و صنعتگران.
سرمايه‌گذاران مختلفى از کشورهاى آلمان، هلند، فرانسه، کره، ژاپن، تايوان، چين، ايتاليا، مالزي، سنگاپور، روسيه، هند، پاکستان و چندين کشور عربى حاشيه خليج فارس براى سرمايه‌گذارى به اين منطقه آمده و بررسى‌هاى لازم را براى حضور خويش انجام داده‌اند که با ابلاغ دستورالعمل‌ها و آئين‌نامه‌هاى اجرائى قانون پولى و بانکى مناطق آزاد، فعاليت اين سرمايه‌گذاران نيز آغاز خواهد شد.


همچنین مشاهده کنید