پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

داشت


اين گياه در منطقه شرق درياى مديترانه، در آفريقاى شمالى و سيبري، هيماليا و همچنين در جنوب اروپا و در جزاير قنارى به‌صورت وحشى مى‌رويد.
  گياه‌شناسى
کاهو با نام علمى Lactuca sativa از خانواده Compositea گياهى است يک‌ساله که ساقه ابتدائى آن رشد نکرده و کوتاه مى‌ماند. به‌طورى که برگ‌ها به‌صورت نيمه روزت فشرده در اطراف ساقه‌هاى کوتاه قرار گرفته و همانند کلم پيچ تشکيل هد يا سر مى‌دهد.
  شرايط اقليمى و خاکى
کاهو براى رشد و نمو به نور کامل احتياج دارد. به‌همين دليل کاشت کاهو به‌صورت توأم با سبرى‌هاى ديگر مقدور نيست پيچ دادن نور مصنوعى در ماه‌هاى زمستان جهت پرورش نشاء قابل توصيه مى‌باشد. طبق تجربيات به‌دست آمده استفاده از لامپ‌هائى که قسمت اعظم تشعشع آنها به‌رنگ آبى است يعنى لامپ‌هاى جيوه‌اى نتيجه خوبى عايد مى‌گردد.
در پرورش کاهو احتياجى به درجه حرارت زياد نمى‌باشد زيرا در درجه حرارت زياد برگ‌ها به سختى مى‌پيچند و خطر کمبود آب افزايش مى‌يابد.
تقاضا کاهو به نوع خاک چندان زياد نيست. با وجود اين بايد زمين داراى مواد آلى يعنى هوموس کافى بوده. ميزان خاک بايد خيلى کم و عمق خاک زياد باشد.
  کاشت
الف- پرورش نشاء
بذر کاهو را مى‌توان در جعبه نشاء و يا در بسته‌هاى گلخانه به ميزان ۵ تا ۸ گرم در هر متر مربع کشت کرد. به‌علاوه مى‌توان از گلدان‌هاى توربى نيز جهت پرورش نشاء استفاده کرد. با استفاده از گلدان‌هاى توربى رشد کاهو بعد از نشاءکارى در محل اصلى کوتاه‌تر شده و کيفيت محصول فوق‌العاده بهبود مى‌يابد.
ب- کاشت نشاء
نشاء کاهو را نبايد عميق کاشت زيرا در اثر کاشت عميق نشاء محصول ديررس مى‌شود و گاهى تشکيل پيچ (هد) غيرممکن مى‌گردد.
  داشت
  آبيارى
نياز آبى کاهو على‌رغم حجم کم بوته نسبتاً زياد است. عمل تبخير در برگ‌هاى لطيف و بدون واکس کاهو به‌شدت صورت مى‌گيرد و بنابراين علائم کمبود آب خيلى زود در گياه ظاهر شده و موجب زيان فراوانى مى‌گردد.
مخصوصاً موقعى که کمبود آب موجب خشک شدن حاشيه برگ‌ها شود. در اين‌صورت کليه محصول غير قابل استفاده و فروش خواهد شد.
  کوددهى
احتياج کاهو به مواد غذائى به‌علت دوره رشد کوتاه آن زياد نيست. به‌علاوه کاهو نسبت به بالا رفتن غلظت نمک در محلول خاک بيش از حد حساس است. نمک يا شورى خاک باعث مى‌شود که در رشد کاهو وقفه‌اى ايجاد شود و رشد و نمو آن به‌کندى صورت مى‌گيرد. در خاک‌هائى ضعيف مى‌توان با دادن کود شيميائى رشد و نمو کاهو را بهبود بخشيد.
تقسيم کود شيميائى به‌صورت کود پايه و کود سرک به‌علت دوره رشد کوتاه کاهو ضرورتى ندارد.
  برداشت
فاصله زمانى بين نشاءکارى و شروع برداشت به‌قرار زير است:
نشاءکارى در دى‌ماه ۸ تا ۹ هفته
نشاءکارى در اسفند و فروردين ماه ۶ تا ۷ هفته
بين شروع و خاتمه برداشت نبايد بيش از يک هفته فاصله باشد. افزايش تعداد دفعات برداشت مى‌تواند کيفيت را بالا ببرد.


همچنین مشاهده کنید