چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

واحد خدمات شهری


شرکت خدماتى کيش، وابسته به سازمان منطقه آزاد کيش در سال ۱۳۶۶ با هدف اداره امور شهري، نگهدارى و توسعه فضاى سبز و ارائه خدماتى رفاهى تأسيس گرديده است.
اگرچه تشکيلات ادارى منطقه آزاد کيش با بقيه نقاط کشور فرق مى‌کند و شرکت‌هاى وابسته به سازمان منطقه آزاد کيش در مقايسه با نهادهاى دولتي، وظايف و حوزه عملکرد گسترده‌ترى دارند. اما از جهاتى مى‌توان گفت که شرکت خدماتى کيش در حکم شهردارى اين منطقه است و کليه سرويس‌هاى که در بقيه نقاط کشور توسط شهردارى‌ها به شهروندان داده مى‌شود توسط شرکت خدماتى کيش ارائه مى‌گردد.
  واحد فضاى سبز
در کيش على‌رغم کمبود آب شيرين گستردگى سبز و انواع گل و گياه و نخلستان‌هاى جديدالاحداث، توجه هر تازه واردى را به خود جلب مى‌کند و اين خود نشان دهنده تلاش بى‌وقفه واحد فضاى سبز شرکت خدماتى کيش است.
در سال‌هاى اخير توسط اين واحد حدود يکصد هزار نهال جنگلي، پانصدهزار قلمه و نهال گلداني، هفتصد هزار قلمه گل تزئينى فصلي، تکثير و در سطح جزيره کاشته شده است.
درخت خرما از جمله درخت‌هاى بومى منطقه است و مردم کيش از قديم‌الايام به کاشت آن توجه داشته‌اند. در گوشه و کنار کيش، به‌ويژه در منطقه سفين هنوز هم نخلستان‌هاى بسيار زيبائى وجود دارد.
واحد فضاى سبز شرکت خدماتى کيش نيز اخيراً با غرس ۳۸۰ اصلح درخت خرما با سن بيش از ده سال و ارتفاع حدود سه متر به بولوارها و ميادين جزيره جلوه‌اى ديگر بخشيده است.
از ديگر اقدامات اين واحد، کاشت تعداد زيادى درخت نارگيل در قسمت‌هاى ساحلى جزيره است.
شايان ذکر است که پيش از اين، کاشت درخت نارگيل نه در کيش و نه در هيچ نقطه ديگرى از کشور ما سابقه نداشته است.
  واحد فنی
وجود خيابان‌هاى زيبائى که کيفيت آسفالت آنها حکايت از مراقبتى مداوم دارد، ميدان‌هاى متعدد با تنديس‌هاى و المان‌هاى معمارى مبتکرانه، روشنائى مطلوب معابر حاصل تلاش واحد فنى شرکت خدماتى کيش است.
اين واحد در سال‌هاى اخير علاوه بر فعاليت‌هاى جارى خود در زمينه نگهدارى و بهسازى خيابان‌ها، جدول‌کشى معابر، نورپردازى و زيباسازى ميادين، بازسازى اماکن تفريحى و سياحتي، احداث سرويس‌هاى بهداشتى همگاني، طراحى و ساخت مبلمان شهرى و کنترل مجوزهاى حفاري، عهده‌دار اجراء چندين طرح عمرانى بوده است.
هتل شايان به‌عنوان مهم‌ترين مرکز اقامتى کيش توسط اين واحد به‌صورت اساسى بازسازى شده است.
مجموعه تفريحى - سياحتى باغ فدک با سالن‌ها و آلاچيق‌هاى متعدد چوبى توسط اين واحد طراحى و احداث گرديده است.
بازسازى قنات دوهزار ساله کيش که ۳۷ حلقه چاه و ۳ کيلومتر طول دارد و از ديگر کارهاى مهمى است که توسط اين واحد صورت گرفته است.
واحد فنى شرکت خدماتى کيش هم‌اکنون چند طرح تفريحى - سياحتى از جمله طرح احداث باغ‌وحش جديد در جنوب پارک هنگام طرح احداث باغ پرندگان و چندين پارک را در دست مطالعه يا اجراء دارد.
   واحد خدمات شهرى
مبناى کار در واحد خدمات شهرى شرکت خدماتى کيش ارائه بهترين خدمات شهرى با استفاده از مدرن‌ترين ابزارها جهت حفظ بهداشت جزيره و رفاه حال ساکنان و گردش‌گران آن است.
تائيد کيش به‌عنوان شهر سالم، توسط بسيارى از بازديدکنندگان و کارشناسان، ضمن اينکه نشان‌دهنده توجه جدى و همکاران همگانى در کيش براى حفظ محيط زيست است، مهر تائيدى بر کارنامه واحد خدمات شهرى نيز مى‌باشد.
کل جزيره از نظر خدمات شهرى به دو منطقه تقسيم شده است:
- منطقه يک حدفاصل کمپ رحيمى تا منتهى‌اليه سفين، شهرک غروب کيش، محلات باغو و دهو و منطفه فرودگاه يعنى نيمه غربى جزيره را در بر مى‌گيرد.
- منطقه دو، کل نوار سياحتي، بازارهاى جديد، شهرک صدف و شهرک کارگاهي، يعنى نيمه شرقى جزيره را تحت پوشش قرار مى‌دهد.
مهم‌ترين وظايف واحد خدمات شهرى شرکت خدماتى کيش عبارت است از:
- کنترل بهداشت عمومى و نظافت معابر و خيابان‌ها
- جمع‌آورى زباله‌ها و نخالهن‌هاى بشهرى و اجرا طرح بازيافت زباله
- نظارت بر فعاليت اماکن عمومى و واحدهاى صنعتى و بخش‌هاى خدماتى
- برنامه‌ريزى جهت تأمين آرد و نان و ساير مايحتاج همگانى
- احداث اماکن ورزشى و تفريحى جديد
واحد خدمات شهرى منطقه يک علاوه بر وظايف فوق، وظايف ديگرى را نيز بر عهده دارد که ناشى از موقعيت ويژه منطقه سفين است.
سازمان منطقه آزاد کيش جهت هماهنگ نمودن عمران و آبادانى منطقه بومى نشين سفين با ديگر بخش‌ها برنامه فشرده‌اى را به مورد اجراء گذاشته است.
در يکى دو سال اخير توسط واحد خدمات شهرى سفين، خيابان‌ها و ميدان‌هاى جديدى در اين بخش احداث گرديده است. کسانى که اين منطقه را پيش از احداث ميدان خاتمن‌الانبياء پارک گلستان و خيابان‌هاى آسفالته اخير ديده باشند مى‌توانند تغييرات چشمگير اين منطقه را به‌خوبى احساس کنند.
نظارت بر ساخت و سازهاى بوميان از نظر تدابير ايمنى و ايجاد چشم‌اندازهاى جديدى براى سکونت بوميان در خارج از نوار ساحلى که در طرح جامع بيست ساله پيش‌بينى شده است، مهيا مى‌نمايد.
- طرح بازيافت:
يکى از دلايل توفيق خدمات شهرى در کيش، به کارگيرى تجهيزات پيشرفته و روش‌هاى مکانيزه و رعايت موازين بهداشتى در امور نظافت و پاکيزگى شهر است.
سيستم مکانيزه جمع‌آورى زباله و نظافت خيابان‌ها و اماکن عمومى کيش در حال حاضر از سيستم مشابهى که در شهرهاى بزرگ کشور وجود دارد به مراتب پيشرفته‌تر است.
طرح بازيافت زباله که هم‌اکنون با موفقيت چشمگيرى در کيش اجرا مى‌شود از سال ۱۳۷۳ با مطالعه همه‌جانبه روش‌هاى اجرائى که فشرده آن در کتابچه‌اى تحت عنوان 'تحقيقات زباله کيش' منتشر گرديده، تدريجاً به مرحله اجراء درآمده است.
در حال حاضر با برنامه‌‌ريزى دقيقى که صورت گرفته است بخش عمده کارتن‌هاى خالى در مبداء از بقيه زباله‌هاى شهرى جدا مى‌شود. خوشبختانه با توجه به تبليغات و اطلاعيه‌هاى کتبى و پيام‌هاى راديوئى که طى آن اهداف طرح بازيافت به اطلاع مردم مى‌رسد و از آنها تقاضاى همکارى مى‌شود و سرويس منظمى که در طرح جمع‌آورى کيسه‌هاى زباله و تخليه سطل‌ها وجود دارد، با استقبال گسترده‌اى مواجه شده است.
از ديگر اقدامات واحد بازيافت، طرح جمع‌آورى مواد زائد گياهى است.
مأمورين واحد خدمات شهري، مواد زائد گياهى را پس از جمع‌آورى به محل دفن بهداشتى منتقل نموده و در حوضچه‌اى که به همين منظور ساخته شده است مى‌‌ريزند تا پس از طى مراحلي، کارشناسان اين واحد از آن براى تهيه کود کمپوست استفاده نمايند.


همچنین مشاهده کنید