جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

بوستان‌ها، مجموعه درخت سبز


  سواحل کيش
خاک کيش داراى ساخت مرجانى است و با رنگ نقره‌فام در زير آفتاب از درخشندگى خيره‌کننده‌اى برخوردار است. اين ويژگى را بسيارى از سواحل دنيا که از ماسه خاکسترى پوشيده شده‌اند ندارند. آب دريا در ساحل اين جزيره شفاف و روشن است و تا فاصله‌اى دور مى‌توان کف دريا را به راحتى تماشا کرد. کارشناسان محيط زيست اين خاصيت را به‌وجود مرجان‌ها در پيرامون جزيره نسبت داده‌اند و معتقد هستند که مرجان‌ها به‌صورت طبيعى موجب تصفيه آب و شفافيت و زيبائى سواحل جزيره هستند.
کيش به نسبت وسعت خود داراى يکى از وسيع‌ترين ساحل‌ها است و در دنيا کمتر ساحلى را مى‌توان يافت که در وسعت سواحل کيش قابل استفاده باشد و مسافران بتوانند با آرامش و دور از غوغاهاى سواحل معروف در آن به استراحت بپردازند.
ماهى‌ها و ديگر آبزيان، موجود در سواحل کيش، استثنائى‌ترين ويژگى اين جزيره به شمار مى‌روند. ماهى‌هاى تزئينى و بسيار زيبا که در آب‌هاى حاشيه کيش غوطه‌ور هستند و وجود آنها را از تماشاگران پنهان نمى‌کنند، جاذبه استثنائى کيش به حساب مى‌آيند و مى‌توانند مسافران را ساعت‌ها سرگرم کنند. در عين حال مرغوب‌ترين ماهى‌هاى خوراکى کشور نيز در همين سواحل توسط شرکت صيد کيش و بوميان ماهيگير صيد مى‌شود. علاقه‌مندان به ماهيگيرى مى‌توانند در سواحل جنوى و غربى جزيره به صيد بپردازند.
ساحل کيش از کم خطرترين سواحل دنيا است. آب‌هاى ساحلى کيش فاقد کوسه خطرناک بوده و استفاده از آب دريا کاملاً بى‌خطر است. لازم به يادآورى است کوسه‌هائى که بعضاً در ساحل کيش ديده مى‌شوند از ماهى‌هاى کوچک تغذيه مى‌کنند و براى شناگران خطرى ندارند. ساحل کيش از آن نوع سواحل استثنائى است که هم در فصل سرد و هم در فصل گرم براى مسافران قابل استفاده مى‌باشد و امکان ورزش‌هاى دريائى در آن فراهم شده است.
  جاده دنيا
جاده دنيا به‌صورت جاده کمربندي، جزيره کيش را احاطه کرده است. در سرتاسر طول اين جاده ۲۵ قطعه زمين به استان‌هاى کشور واگذار شده است تا در آن آثار هنري، مصنوعات و توليدات خود را به نمايش گذارند.
علاوه بر اين در برابر غرفه‌هاى هر استان، غرفه يک کشور خارجى در سوى ديگر جاده ايجاد مى‌شود و به اين ترتيب هر استان ايران به يک کشور خارجى همسايه مى‌گردد. مجريان طرح معتقدند که اين همسايگى امکان مبادلات کالا و انعقاد قراردادهاى اقتصادى را تسهيل خواهد کرد.
جاده دنيا نمادى از ارتباط فرهنگ‌هاى مختلف ايران و جهان است. علاوه بر اين در حال حاضر جاده دنيا امکان ارتباط با طبيعت بکر جزيره را در سمت‌هاى جنوبى و غربى فراهم آورده است. دوستداران مناظر طبيعى مى‌توانند چشم‌اندازهائى از دريا، ساحل، پوشش گياهى و حيات جانورى متنوع جزيره را در سراسر طول جاده مشاهده کنند.
جاده دنيا شب‌ها چون کمربندى نگين جزيره را در ميان گرفته است و تمامى پهناى جزيره را در ديدرس مسافرانى که با پروازهاى شبانه به منطقه مى‌رسند، قرار مى‌دهد.
  آکواريوم، حيات در دريا
خليج فارس از حيات آبزى بسيار متنوعى برخوردار است. سياحتگران در هر گوشه ساحل، مى‌توانند انواع ماهيان و ديگر آبزيان را که برخى از آنها بسيار عجيب به‌نظر مى‌رسند، در داخل آب‌هاى شفاف تماشا کنند.
در آکواريوم کيش که در ساختمان کانون هنر قرار دارد انواع مختلفى از آبزيان زيبا و شگفت‌انگيز خليج فارس نگهدارى مى‌شوند. براى کسانى که امکان غواصى در زير آب و ديدن ماهى‌هاى رنگارنگ زيبا را در محيط طبيعى خود ندارند، ديدار از آکواريوم مى‌تواند به يادماندنى و خاطره‌انگيز باشد، بنابراين بازديد از آکواريوم به همه مسافران - به‌ويژه کودکان - نوجوانان - توصيه مى‌شود.
  کلبه هور (خورشيد)
مجموعه‌اى است براى نمايش استفاده از انرژى‌هائى که در قرن حاضر کمتر مورد استفاده قرار گرفته است. در اين مجموعه، آب شورى که با استفاده از نيروى باد از اعماق زمين به بالا کشيده مى‌شود، با استفاده از انرژى خورشيدى شيرين و قابل استفاده مى‌گردد. همچنين در اين مجموعه آبگرمکن خورشيدي، انواع اجاق‌هاى خورشيدى به نمايش گذاشته شده است. علاوه بر بازديد، استفاده از اين سيستم‌ها نير براى عموم آزاد است. کلبه هور در غرب جزيره (برروى تنها دماغه جزيره) احداث شده است.
  نمايشگاه خزندگان
در اين نمايشگاه بيش از يکصد گونه خزنده از خانواده مارسانان به نمايش گذاشته شده است. مارهاى عظيم بوا، پيتون آفريقا و آمازون، سوسمار ايگوانه ماداگاسکار، عقرب سياه امپراتور آفريقا، مار پرنده تايلند، عنکبوت بزرگ و پرنده خوار برزيلى نمونه‌هائى از اينگونه خزندگان هستند.
علاقه‌مندان به بازديد از نمايشگاه مى‌توانند به کانون هنر واقع در جنب پارک آهوان مراجعه کنند. اين نمايشگاه در آينده به سالن مخصوصى در پارک آهوان منتقل مى‌شود.
در کانون هنر امکانات وسيع ديگرى براى برپائى نمايشگاه‌هاى اختصاصى هنرى تدارک ديده شده است که در اختيار هنرمندان داخلى قرار مى‌‌گيرد.
  تاکسيدرمى‌ها
علاوه بر نمايشگاه خزندگان، از تاکسيدرمى که روشى براى نگهدارى از کالبد موجودات زنده با حفظ ظاهر طبيعى آنها است، در نمايشگاه ديگرى که در دانشگاه کيش قرار دارد استفاده زيادى به عمل آمده است. در دانشگاه کيش صدها نمونه از موجوداتى نظير پرندگان، خزندگان، سخت‌پوستان و موجودات دريائى خليج فارس و جزيره کيش تاکسيدرمى شده است که علاوه بر استفاده علمى و آموزشي، بازديد از آنها براى علاقه‌مندان ديگر نيز ميسر است.
  محله سفين، ديدار با بوميان
دوستداران مردم‌شناسى و جاذبه‌هاى انسانى گردشکرى مى‌توانند بوميان سخت کوش، قانع، مهربان و ميهمان‌نواز کيش را در محله سفين ديدار کنند و از نزديک با محل سکونت و شيوه زندگى آنها آشنا شوند.
ساکنين قديمى کيش به زبان عربى و فارسى صحبت مى‌کنند و تقريباً همه زنان، مردان، جوانان و کودکان لباس محلى مى‌پوشند.
به غير از کسانى که همگام با توسعه کيش به تجارت و يا ارائه انواع خدمات مى‌پردازند، بخشى از بوميان همچنان در بخش صيادى و دامدارى فعال هستند. بازرگانان محلى که هم در کار واردات جزيره و هم فروش کالا دستى دارند، فعاليت خود را در بازار سفين متمرکز کرده‌اند. در اين بازار روش‌هاى سنتى فروش جريان دارد و خريداران مى‌توانند در فضاى متفاوت اين بازار، که از نظر معمارى و تراکم جمعيت بازارهاى قديمى ايران را به ياد مى‌آورد از قيمت‌هاى مناسب هم برخوردار باشند.
  بوستان‌ها، مجموعه درخت سبز
آب‌هاى سطحى به قسمتى از منطقه شمالى جزيره که به دره پرتغالى‌ها معروف است سرازير مى‌شوند، لذا اين منطقه از سرسبزى خاصى برخوردار است. در اطراف يکى از کهنسال‌ترين درختان لور جزيره، مجموعه درخت سبز احداث شده است.
سرسبزى محوطه، ساختمان‌ها و نرده‌هاى چوبى و پياده‌روهاى اين مجموعه، مناطق شمالى کشور را تداعى مى‌کند. اما يکى از عواملى که سياحت‌کنندگان را به اين نقطه مى‌کشاند، هيبت افسانه‌اى درخت سرسبز که به لور يا 'انجير معابد' معروف است. اين درخت در جزاير و بنادر جنوبى مى‌رويد و ظاهراً از هند به اين منطقه آورده شده است.
پوست تنه درخت لور صاف و خاکسترى است. برگ آن بيضى شکل و ساده و درشت است. ميوه‌هاى اين درخت نارنجى به بزرگى يک فندق است که بوميان منطقه آن را مى‌خورند. تاج بزرگ، ريشه‌هاى آويزان از تنه اصلي، اين درخت را از گونه‌هاى ديگر گياهى جزيره متمايز مى‌کند. ريشه‌هاى درخت همچون ساقه‌هاى افشان با پيچ و تاب در پيرامون تنه اصلي، به سمت پائين کشيده شده و ظاهر مرموزى به درخت مى‌دهد.
بر شاخه‌هاى اين درخت گره‌هائى با نخ يا پارچه زده شده است که در نگاه اول آن را به نوعى مقدس مى‌نماياند. گفته مى‌شود که بوميان جزيره عقيده دارند که اين درخت شگون دارد و به همين دليل به قصد برآورده شدن نياز خود پارچه‌هائى به شاخه‌ها بستند. گرچه گفت و گوئى با بوميان نشان مى‌دهد که آنها اعتقادى به تقدس درخت کهنسال لور ندارند و گره‌هاى موجود احتمالاً به وسيله مسافران جزيره و ساکنان تازه آن به درخت زده شده است.
درخت سبز که کهنسال‌ترين درخت جزيره کيش است احتمالاً بين ۵۰۰ تا ۶۰۰ سال عمر دارد و منطقه وسيعى را در گرمترين روزهاى سال به سايه مى‌کشاند که استراحت‌گاه مناسبى در زير آن قرار دارد.


همچنین مشاهده کنید