جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

مراکز فرهنگی و تالارها


يکى ديگر از عوامل جذابيت مجموعه درخت سبز همجوارى با شهر تاريخى حريره است که به گردشگران امکان مى‌دهد ضمن بازديد از بقاياى شهر تاريخى حريره ساعاتى را در اين مجموعه به استراحت بگذرانند.
يک موضع سرسبز در جزيره، منطقه جنگلى کيش در جنوب شرقى جزيره است. اين جنگل که به‌صورت مصنوعى احدث شده، جوان است و اغلب درختان آن را در سال ۱۳۷۱ غرس شده است. در محوطه اين جنگل که حدود ۶۰ هکتار و سعت دارد درختانى از نوع کاسيکا، درمان عقرب، اوکاليپتوس، ابريشم مصري، کهور، کنار، لور، گز، خرما و تمر هندى و ساير درختان موجود جزيره را مى‌توان ملاحظه کرد.
يکى ديگر از مناطق سبز قابل سياحت، روستاى باغو، از آبادى‌هاى قديمى کيش است که در جنوب غربى جزيره قرار دارد در حال حاضر اين آبادى جزء چند خانوار دامدار سکنه ديگرى ندارد. در بين بوميان حاصلخيزى اين منطقه زبانزد است.
در اين منطقه بيشه انبوهى از انواع درختان بومى به چشم مى‌خورد که در آن ميان مجموعه درختان کهنسال لور زيبائى چشمگيرى دارد، دسترسى به روستاى باغو از طريق جاده خليج فارس امکان‌پذير است.
  پارک‌هاى جزيره کيش
در موقعيت جغرافيائى کيش، محوطه‌هاى سرسبز در کنار رنگ آبى دريا، نمود ديگرى دارد و علاوه بر اين به لطافت هوا و ايجاد سايه‌بان‌هاى طبيعى کمک مى‌رساند. بر همين اساس ايجاد باغستان‌ها و پارک‌ها در جزيره به‌صورت يک برنامه مداوم جدى در آمده و تاکنون چندين گردشگاه سرسبز آماده بهره‌بردارى شده است. در اين پارک‌ها معمولاً از گياهانى که در محيط جزيره قابليت رشد بيشترى دارند و در عين حال کمتر نيازمند به آبيارى مستقيم هستند، استفاده مى‌شود.
يکى از وسيع‌ترين و در دسترس‌ترين پارک‌هاى کيش، پارک هنگام است که روبه‌روى بازار پرديس قرار دارد و محل مناسبى براى رفع خستگى پس از خريد از بازار است. اين پارک به‌صورت مناسبى محوطه‌سازى شده و امکانات استراحت به اندازه کافى در آن پيش‌بينى شده است.
يک منطقه سرسبز ديگر در جزيره پارک آهوان است که با مساحت ۲ هکتار در انتهاى خيابان فردوسى قرار دارد و داراى ۱۷ قفس براى نگهدارى از انواع حيوانات مى‌باشد. نام پارک، از آهوانى که برخلاف ساير حيوانات، آزادانه در محوطه سرگرم گشت و گداز هستند، گرفته شده است. علاوه بر اين تعداد زيادى آهو در سطح جزيره به‌صورت طبيعى و آزادانه زندگى مى‌کنند. گفته مى‌شود که تعداد آهوان جزيره از زمانى که سازمان منطقه آزاد برنامه‌هاى حفاظت و حمايت از آنها را به اجراء گذاشته، افزايش يافته و در حال حاضر تعداد آنها به حداقل ۲۰۰ رأس رسيده است.
شير، آهو، روباه، شغال، ميمون، گوزن و انواع پرندگان نظير طاووس، طوطى و عقاب طلائى نيز از جمله حيوانات و پرندگانى هستند که در پارک آهوان نگهدارى مى‌شوند. همچنين در اين پارک، وسايل مناسبى براى بازى کودکان، نصب شده است.
پارک فدک سومين محوطه سبز جريره است که با مجموعه‌اى از درختان بومى و غير بومى در جاده دنيا (بخش جنوبى جزيره) قرار گرفته است. ساختمان چوبي، نرده‌هاى چوبى و محوطه‌سازى‌هاى اين پارک بسيار زيبا و ديدنى است.
يک پارک ديگر که با داشتن مسير ويژه اتومبيلرانى براى کودکان جذابيت بيشترى دارد، پارک کودک است که در کنار اسکله تفريحى قرار دارد و قديمى‌ترين پارک کيش محسوب مى‌شود. علاوه بر معمارى زيبا و موقعيت مناسب پارک، همجوارى آن با اسکله تفريحي، آکواريوم و دنياى بازي، موجب شده است که اين پارک توجه بيشتر مسافران جزيره را به سوى خود جلب کند.
يک پارک ديگر که تجربه تازه‌اى در کاشت انواع درختان متفاوت در جزيره به شمار مى‌آيد، مجموعه باغ ريحان در مسير جاده دنيا است.
يکى ديگر از پارک‌هاى کيش، پارک خانواده است که در پشت هتل گلديس واقع شده و محل مناسبى براى گذراندن اوقات فراغت خانواده‌ها است.
  نخلستان‌هاى کيش
درخت خرما يکى از نشانه‌هاى مناطق حاره‌اى گرم و مرطوب است و از مشخصه اصلى مناطق جنوبى کشورمان به شمار مى‌رود. گفته مى‌شود که اين درخت خصوصياتى شبيه به انسان دارد و احتمالاً به همين دليل شمارش به آن از کلمه (نفر) استفاده مى‌شود.
در تاريخ آمده است که جزيره کيش صاحب نخلستان‌هاى بزرگى بوده که در شرق جزيره، در مجتمع مرجان احداث شده است. مساحت اين نخلستان حدود ۱۵ هکتار است و نهال‌هاى آن در سال ۱۳۷۰ غرس شده است. تعداد زيادى از درختان نخل، به مرحله بارورى رسيده‌اند و منظره چشم‌نوازى در برابر ديدگان بازديدکنندگان پديد آورده‌اند.
يک نخلستان ديگر نخلستان 'غروب کيش' است که در غرب جزيره و در کنار کشتى يونانى قرار دارد. اين نخلستان ۲۵ هکتار وسعت دارد و داراى ۳۰۰۰ اصله نخل مى‌باشد که در سال ۱۳۷۳ غرس شده است.
از نخلستان‌هاى قديمى و بسيار زيباى کيش نخلستانى است در غرب محله سفين به نام 'باغ بهشت' که به‌ويژه در هنگام غروب چشم‌اندازى تماشائى دارد.
  امکاناتى براى کودکان و نوجوانان
با امکانات و برنامه‌هاى موجود در کيش کودکان و نوجوانان مى‌توانند اوقاتى خوش و به‌ياد ماندنى را در اين جزيره داشته باشند. بعضى از امکانات جالب توجه براى کودکان و نوجوانان عبارت است از مسير اتومبيلرانى کودکان، قطار تفريحى پيرامون بازار ونوس، زمين تنيس مخصوص کودکان و نوجوانان در مجموعه ورزشى کيش و مجموعه دنياى بازى در ساختمان ساحل در مجموعه اخير از دستگاه‌هاى پيشرفته بازى‌هاى رايانه‌اى بهره گرفته شده است که جذابيت زيادى براى کودکان و نوجوانان دارد.
  مراکز فرهنگى و تالارها
در سال‌هاى اخير به گسترش امکانات فرهنگى در کيش توجه فراوانى مبذول شده است. رشد جمعيت و چشم‌انداز توسعه کيش در سال‌هاى آتى و درک اين واقعيت که کيش به‌عنوان يکى از قطب‌هاى اصلى صنعت توريسم در کشور مى‌بايد به‌عنوان الگوئى از فرهنگ غنى ايرانى - اسلامى به جهانيان شناسانده شود، موجب شده است که سازمان منطقه آزاد کيش در برنامه‌هاى خويش سهم مهمى را در به توسعه امکانات فرهنگى اختصاص دهد.
  تالار حافظ
تالار حافظ يکى از مهم‌ترين تالارهاى جزيره است که از نظر امکانات صوتى و تصويرى در حد بسيار مطلوبى است. در سال‌هاى اخير چندين کنگره و سمينار مهم از جمله کنگره سراسرى خليج فارس و ادب فارسى در اين تالار برگزار شده است.
تالار حافظ گنجايش ۳۰۰ نفر مهمان را دارد و وابسته به دانشگاه کيش است.
  تالار نخل
تالار نخل تالارى است روباز با گنجايش ۳۰۰ نفر تماشاچى براى نمايش فيلم‌هاى سينمائى و اجراء نمايش. در اين تالار امکانات مناسبى جهت نمايش فيلم‌هاى ۳۵ ميلى‌متر و اجراء نمايش وجود دارد.
  تالار چادرى زمرد
اين تالار در کنار تالار نخل قرار دارد و از آن بيشتر براى اجراء نمايش‌هاى کمدى و سرگرم‌کننده استفاده مى‌شود.
  سينما ساحلى صبا
سالن سينماى روباز صبا در پارک ساحلى صبا در مجاورت اسکله تفريحى واقع شده است. در اين سالن فيلم‌هاى سينمائى براى پر کردن بخشى از اوقات فراغت ساکنان جزيره و گردش‌گران پخش مى‌شود.
  مرکز همايش کيش
سازمان منطقه آزاد کيش در نيمه دوم سال ۱۳۷۶ اجراء يک طرح عظيم فرهنگى را به تصويب رسانده است که قرار است عمليات ساختمانى آن از اوايل سال ۱۳۷۷ آغاز شود.
اين طرح شامل يک سالن ۸۵۰ نفره و مجهز به پيشرفته‌ترين سيستم‌هاى صوتى و تصويرى براى برگزارى نشست‌ها و سمينارهاى بزرگ کشورى و بين‌المللي، يک سالن بزرگ با ظرفيت ۴۵۰ نفر مجهز به سن‌هاى متحرک و ديگر تجهيزات پيشرفته صوتى و تصويرى و نورپردازى جهت اجراء کنسرت‌هاى موسيقى و تئاتر و يک سالن با ظرفيت ۲۵۰ نفر و امکانات کامل جهت برگزارى فستيوال‌هاى سينمائى است.
در جنب اين مرکز چندين کتابخانه و مرکز هنرى جهت برگزارى دوره‌هاى آموزشى و سالن‌هاى کنفرانس جنبى جهت برگزارى نشست‌هاى داخلى پيش‌بينى شده است.
مرکز همايش کيش با ۲۷۰۰۰ متر مربع زيربنا در جنب هتل شايان احداث مى‌شود و طبق برنامه‌ريزى‌هاى انجام شده اميد مى‌رود که در سال ۱۳۸۰ به بهره‌بردارى برسد.


همچنین مشاهده کنید