سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

بازار مرجان


  بازار سفين
اين بازار در محله قديمى شهر واقع شده و به‌صورت سنتى اداره مى‌شود. غرفه‌هاى اين بازار بيشتر در اختيار اهلى بومى و بازرگانى است که قبل از تأسيس منطقه آزاد کيش نيز در اين منطقه حضور داشته‌اند. در اين بازار شرايطى متفاوت با بازارهاى مدرن و تازه‌ساز جزيره جريان دارد در عين حال تنوع عرضه کالا و ارزانى قيمت در بعضى از موارد موجب شده است که مسافران کيش ديدار و خريد از اين بازار را حتماً در برنامه سفر خود بگنجانند.
در معمارى اين بازار از شيوه معمارى بازارهاى سنتى ايران استفاده شده است. بازار سفين داراى حدود ۷۰ غرفه فعال است.
  بازار فرانسه
اين بازار بيش از پيروزى انقلاب اسلامى ساخته شده و اسلوب معمارى آن تلفيقى از معمارى سنتى و معمارى فرانسوى است.
بازار فرانسه بعد از اعلام منطقه آزاد کيش مجدداً شروع به نوسازى و بازسازى تأسيسات خود کرد و در سال ۱۳۶۵ فعاليت خود را از سر گرفت.
اين بازار داراى ۵۲ واحد تجارى فعال است و تعدادى از شرکت‌ها و توليدکنندگان خارجى در آن نمايندگى دارند.
  بازار کيش اليت (کاخ)
کاخ زمستانى جزيره کيش که پيش از انقلاب از سوى سران رژيم گذشته مورد استفاده قرار مى‌گرفت، در جريان نوسازى تأسيسات کيش به بازر زيبائى تبديل شده است که انواع و اقسام کالاهاى مجاز و وارداتى به جزيره را عرضه مى‌کند. شرکت کيش اليت از نخستين شرکت‌هائى است که پس از اعلام منطقه آزاد، به سرمايه‌گذارى وسيعى در جزيره اقدام کرده است. يک شهرک با ۱۲۰ مجموعه مسکونى که به‌صورت فوق‌العاده زيبا و چشم‌نوازى طراحى شده است، بخشى از کارهائى است که کيش اليت در کنار اين بازار پيگيرى مى‌کند.
رستوران شيشه‌اى و رستوران آلاچيق در داخل مجموعه کيش اليت داراى موقعيت‌هاى مطلوبى براى پذيرائى از مسافران هستند.
بازار کيش اليت داراى حدود ۵۰ غرفه فعال است.
  بازار مرجان
مجتمع تجارى - مسکونى مرجان کيش، با زيربنائى ۳۵ هزار متر مربع در زمينى به وسعت ۲۰۰ هزار متر مربع با معمارى جذاب و متفاوتى بنا شده و طرحى براى توسعه امکانات خود با سطح زيربنائى ۳۰ هزار متر مربع ديگر در دست اجراء دارد. يکى از ديدنى‌ترين بخش‌هاى اين بازار آکواريوم طبيعى آن است که گونه‌هائى از آبزيان خليج فارس را در معرض ديد مشتريان بازار قرار مى‌دهد.
در بازار مرجان حدود ۲۰۰ فضاى فروشگاهى جهت عرضه کالا وجود دارد و ۸۰ واحد دفاتر تجاري، ۱۲۰ واحد سوئيت، ۱۲۰ واحد انبار اختصاصى و فضاهاى رفاهى و بانکى در آن پيش‌بينى شده است. اى مجتمع همچنين داراى دو رستوران جنبي، به نام‌هاى 'حافظيه' و 'پيکاسو' است که تا پاسى از شب به مشتريان بازار سرويس مى‌دهند.
  بازار مريم
بازار مريم يکى از نخستين مجتمع‌هاى تجارتى است که بعد از انقلاب اسلامى در جزيره کيش به بهره‌بردارى رسيده است.
از مشخصات اصلى اين بازار استفاده فراوان از مصالح چوبى در ساخت آن است که محيط دلچسبى براى تماشا و خريد به‌وجود آورده است.
بازار مريم ۵۰ واحد تجارى بزرگ را در خود جاى داده است. در اين بازار انواع لوازم آرايش، پوشاک، محصولات صوتى و تصويرى و ... عرضه مى‌شود. در کنار بازار مجتمع پذيرائى مناسبى نيز ايجاد شده است که بيشتر از سوى مشتريان بازار مورد استفاده قرار مى‌گيرد.
  بازار مرواريد
بازار مرواريد با ۲۰۸ فروشگاه و ۱۱ هزار متر مربع زيربنا يکى از بزرگترين بازارهاى منطقه آزاد کيش است که با الهام از بناهاى دوره هخامشى و با استفاده از کليه اشکال معمارى و هنر ايران قديم ساخته شده است.
نماى بيرونى اين بازار باز نورپردازى بسيار خوبى برخوردار است که شب‌ها جلوه‌اى تماشاچى به آن مى‌بخشيد.
بازار مرواريد داراى ۸ بازارچه به اسامى آپادانا، پرپوليس، پاسارگاد، پارس، تيسفون، بيستون، ايران و آريا است. سالن مرکزى بازار مراوريد که بازارچه‌ها را به هم پيوند مى‌دهد که يکى از ديدنى‌ترين نقاط بازار است که در تزئين آن از هنر گچبري، سنگ‌کارى و کنده‌کارى روى مس بهره فراوان گرفته شده است.
  مجتمع بين‌المللى ونوس
بازار ونوس يکى از بازارهاى جديدالتأسيس کيش است که در مجموعه مجتمع بين‌المللى ونوس احداث شده است. اين مجتمع در زمينى به مساحت ۱۰۰ هزار متر مربع تأسيس شده و ۳۲ هزار متر مربع از زيربناى آن اختصاص به بازار ونوس دارد که ۱۶۰ واحد تجارى را در خود جاى داده است.
اين بازار داراى محوطه‌سازى بسيار زيبا همراه با فواره‌ها، آب‌نماها و نورپردازى ماهرانه است که محل مناسبى براى استراحت بازديدکنندگان مى‌باشد. در پيرامون بازار نيز ريل قطار تفريحى کودکان احداث شده است.
رستوران ونوس برگر نيز در اين مجموعه قرار دارد که از نظر ارائه سرويس به مشتريان در حد بسيار مطلوبى است.


همچنین مشاهده کنید