شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

روش‌های تکثیر


اسم علمى - Calla (Zantedeschia) aethiopica
اسم خانواده- Araceae
  شکل ظاهرى
شيپورى بومى نواحى آفريقاى جنوبى بوده، داراى ريزوم ضخيم و دم گل قوى و بلندى است. گل‌ها شبيه به شيپور هستند، نظير تمامى گياهان خانوادهٔ آراسه براکته - (براکته برگ تغيير شکل يافته‌اى است که در گياهان مختلف به رنگ‌هاى مختلف و در نزديکى گل و براى محافظت از آن ديده مى‌شود. براکته‌ها در بنت‌القنسول به رنگ قرمز و در شيپورى به رنگ سفيد هستند.) بزرگ سفيد رنگى خوشهٔ گل را که در مجموع باريک و نازک است و در وسط قرار گرفته است، مى‌پوشاند. به‌طور معمول هر يک ريزوم در شيپورى ۱، ۲، و يا ۳ گل به‌وجود مى‌آورد، ولى در پايه‌هاى قوى تعداد گل هرريزوم به ۸ تا ۱۰ خواهد رسيد.
  روش‌هاى تکثير
درماه‌هاى تير و مرداد و از طريق جدا کردن جوانه‌هائى که در اطراف ريزوم رشد و نمو مى‌کنند، انجام مى‌شود. در اين روزها شيپورى به حالت استراحت مى‌رود و شاخه و برگ آن تقريباً خشک مى‌شود.
شيپورى از طريق بذر هم قابل تکثير است. و پايه‌هاى بسيار قوى از اين طريقهٔ تکثير حاصل مى‌شود.
خاک شيپورى از سه پنجم خاک باغچه و دو پنجم کود دامى پوسيده تشکيل مى‌شود. در ماه‌هاى پائيز و زمستان و اوائل بهار شيپورى نياز به آب زيادى دارد و بايد مرتباً آبيارى شود، در فروردين و ارديبهشت آبيارى کاهش مى‌يابد، در اين هنگام گلدان‌ها درسايه چيده مى‌شوند و بعداً تقسيم بوته‌ها صورت مى‌گيرد. درجهٔ حرارت مناسب اين گياه در زمستان و فصل گل‌دهى ۲۰ تا ۲۲ درجهٔ سانتى‌گراد است.
مصرف کود اوره و يا سولفات آمونيم براى گل‌دهى خوب شيپورى توصيه مى‌شود.


همچنین مشاهده کنید