جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

محاسبه تولید یک گله شتر ۲۹ نفر


   شاخص‌هاى توليدى در گله‌هاى شترداشتى کشور و وضعيت اقتصادى شترداران
با توجه به اينکه اکثر گله‌هاى شترداشتى کشور به‌صورت رها و آزاد در بيابان به‌سر مى‌برند و جز در بعضى از مواقع سال (اواخر فصل بهار و فصل تابستان) به علت خشک شدن آب‌هاى سطحي، شترها به آبشخورهاى احداثى نزديک روستاها هجوم مى‌آورند و شترداران از اين فرصت استفاده نموده و عمليات علامت‌گذارى و داغ زدن بچه شترها و ساير عمليات پرورشى و بهداشتى و حذف و فروش شترهاى مازاد را انجام مى‌دهند. با توجه به اين نوع مديرت گله‌دارى شتر در کشور برآورد وضعيت اقتصادى شترداران کشور کار مشکلى مى‌باشد لذا در اين مورد مى‌توان به‌‌صورت اجمالى وضعيت اقتصادى در آنها را برآورد نمود.
معمولاً درصد زايمان گله شترهاى مولد در هر سال از ۴۰ تا ۶۰ درصد تجاوز نمى‌نمايد، شترها معمولاً هر دو سال يکبار زايمان مى‌نمايند که البته در مواقعى که ترسالى اتفاق بيافتد در آن سال اکثريت شترها بارور شده و سال بعد زايمان مى‌نمايند. در شرايط موقع مساعد و بارندگى بيش از ۷۰ ميلى‌متر درسال علوفه مراتع تقريباً احتياجات غذائى موردنياز شتر را برطرف مى‌نمايد ولى در مواقع خشکسالى اين ميزان به ۷۰ درصد مى‌رسد و احتياج به ۳۰ درصد تغذيه دستى مى‌‌باشد.
تعداد شتر در گله‌هاى متعلق به يک خانوار در استان‌هاى مختلف متغير و طبق پرسش‌نامه‌هاى پرشده در دو استان (يزد و سمنان) به ۲۹ نفر شتر مى‌رسد (۱۴ تا ۱۵ نفر شتر مولد).
ميانگين عمر اقتصادى يک شتر مولد ماده در کل کشور ۱۷ سال مى‌باشد.
لازم به تذکر است که مبناى محاسبات ترکيب گله بر اين اساس فاکتورهائى در جدول ذيل به‌دست آمده است.
با توجه به وضعبت کلى کشور، به بررسى ميزان درآمد يک گله شتر با توجه به ميانگين تعداد نفرات شتر به شترداران (با توجه به تحقيق به عمل آمده در يکى از استان‌ها) که متوسط تعداد نفرات شتر آنها ۲۹ نفر مى‌باشد مى‌پردازيم. لازم به ذکر است که در محاسبه توليدات اين گله، توليد آن گله را در شرايط کلى مناطق کويرى ايران که هر چند سال يکبار خشکسالى اتفاق مى‌افتد درنظر مى‌گيريم.
   محاسبه توليد يک گله شتر ۲۹ نفر
- نرخ رشد ساليانه - ۹/۰ درصد.
- ضريب کشتار - ۱/۱۴ درصد.
- متوسط استحصال ناخالص کرک هر نفر شتر، ۱ کيلوگرم.
- متوسط تلفات ساليانه گله در سنين مختلف، ۵ درصد.
- متوسط وزن لاشه شتر ۲۰۰ کيلوگرم.
- متوسط قيمت هر کيلوگرم کرک، ۶۰۰۰ ريال.
- هزينه گله به ازاء هر نفر به مبلغ ۱۰۰،۰۰۰ ريال که ساليانه ۲،۹۰۰،۰۰۰ ريال هزينه کل گله مى‌باشد (با احتساب هزنيه بهداشت و درمان) که به ساربان پرداخت خواهد شد.
   محاسبه تلفات گله
نفر شتر ۲۹ × ۵% = ۱ نفر تلفات
نفر شتر ۲۸ × ۱ کيلوگرم = ۲۸ کيلوگرم توليد کرک
۲۸ × ۶۰۰۰ = ۱۶۸۰۰۰ قيمت کرک و موى توليدى گله ريال
۲۹ × ۱/۱۴% = ۴ نفر دام حذفى جهت کشتار
۴ × ۲۰۰ کيلوگرم لاشه × ۷۵۰۰ قيمت هر کيلوگرم لاشه به ريال = ۶۰۰،۰۰۰۰ ريال


همچنین مشاهده کنید