جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

احداث و راه‌اندازی ایستگاه پشتیبانی پرورش و اصلاح نژاد شتر شمال شرق ایران


   احداث و راه‌اندازى ايستگاه پشتيبانى پرورش و اصلاح نژاد شتر شمال شرق ايران
اين ايستگاه در سال ۱۳۷۰ در منطقه طرود استان سمنان تأسيس گرديده است و اهداف آن به شرح ذيل مى‌باشد.
- حفاظت و حراست نژادى شتر و تشکيل بانک و مخزن ژنتيکي.
- مرکز پشتيبانى عمليات بهبود نظام پرورش شتر در منطقه شمال شرق ايران.
- مرکز آموزش و ترويج روش‌هاى جديد پرورش شتر در منطقه.
- توليد و توزيع ارونه (شتر ماده بالغ) و لوک (شتر نر بالغ) ممتاز بهگزينى شده.
ضمناً ايستگاه فوق علاوه بر اهداف زير چندين طرح تحقيقاتى و مطالعاتى در زمينه تغذيه دام و تلقيح مصنوعى و تلاقى شتر يک‌کوهانه و دوکوهانه در دست اجراء دارد.
   ايستگاه تحقيقاتى پرورش شتر استان يزد (شهرستان بافق)
ايستگاه تحقيقات شتر يزد از سال ۱۳۷۰ با اهداف زير و با يارى خداوند متعال شروع به کار نموده است.
۱. تعيين خصوصيات بيولوژيک شترهاى يک‌کوهانه ايران در فازهاى مختلف.
۲. ارزيابى توان توليد توده‌هاى مختلف شتر.
۳. ارائه راه‌کارهاى مناسب به‌منظور افزايش درآمد شتردارها.
اين ايستگاه در ابتدا با تحويل گرفتن ۳۹ نفر شتر بالغ شروع به کار نمود. گله شتر تحويلى شامل دو گروه حيوان: ۱. مولدين ۲. نتاجى بوده که مى‌بايست در سال‌هاى بعد يا حذف شوند (نرهاى مازاد) يا جايگزين گردند (ماده‌هاى مناسب). به لحاظ بلوغ ديررس اين حيوان و فصلى بودن زمان آميزش و طول دوره آبستنى بالا. جايگزينى دام‌ها در گله خيلى بطئى است و با توجه به تلفات حاشى شترها عملاً تماى ماده‌ها جايگزين مى‌شوند. با توجه به مراتع مورد استفاده شتر که مراتعى بسيار ضعيف و داراى تغييرات فراوان در طول سال هستند و با توجه به شور بودن گياهان و همچنين آب آشاميدنى که موقعيت مناسبى براى پروار حيوانات ايجاد نمى‌کنند، تصميم گرفته شد در دو فاز اساسى پروژه‌هاى تحقيقاتى تعريف گردد. اين دو فاز شامل:
- براى مولدين که متضمن بقاى گله و توليد نتاج قابل جايگزين هستند بايد در راستاى شناسائى (تهيه شناسنامه)، افزايش راندمان توليد مثلى و توان توليدى و مسائل مربوطه پروژه‌هاى تحقيقاتى مرتبط برروى گله اجراء شود.
- براى نتاجى که نمى‌توانند بعد از شيرگيرى در مراتع کويرى که در اکثر سال‌ها کم علوفه است نگهدارى شوند، پروژه‌هاى تحقيقاتى در زمينه زود از شيرگيري، ارائه جيره‌هاى جايگزين شير و جيره‌هاى مختلف پروار و همچنين نگهدارى و عمل‌آورى گوشت شتر انجام مى‌شود.
   ايستگاه تحقيقات شتر دوکوهانه اردبيل
با توجه به خطر انقراض نسل شتر دوکوهانه در ايران ايستگاه تحقيقاتى شتر دوکوهانه در اردبيل در سه سال قبل تأسيس گرديده است که عمده فعاليت آن تحقيقات در زمينه تغذيه پرورش و اصلاح نژاد و پيدا کردن راهى جهت حفظ نسل اين نوع شتر مى‌باشد اين ايستگاه به علت تازه تأسيس بودن احتياج به اعتبار جهت احداث تأسيسات خريد دام جهت تکميل ظرفيت ايستگاه و خريد لوازم آزمايشگاه و غيره دارد.


همچنین مشاهده کنید