سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

انواع ابزارهای کمک‌آموزشی دیداری-شنیداری نورتاب


   اُپک -Opeaque projection
در اين مورد، چيزى که قرار است نمايش داده شود، شفاف نيست و ممکن است چيزهائى مثل عکس سياه و سفيد يا رنگي، کتاب يا حتى شئ جامدى نظير تک تکه چوب يا سنگ باشد. براى اين کار پروژکتور مخصوصى به‌نام اپيسکوپ-Episcope، لازم است که در ان از يک چراغ پرنور و چند آينه براى نمايش دادن تصوير استفاده يم‌شود. اين دستگاه نسبتاً گران و سنگين است و براى استفاده در يک محل مرکزى نظير مرکز کارآموزى اجتماعات، مناسب‌ترين وسيله است، چون در آنجا مى‌توان آن را در دوره‌هاى مختلف به کار گرفت. اين دستگاه همچنين براى نمايش دادن تصويرهائى از کتاب‌ها روى يک ورقهٔ بزرگ کاغذي، سودمند است. پس از اين کار، مى‌توانيد خطوط کلى تصوير را با مداد شمعى روى کاغذ رسم کنيد و آن را مبناى يک پوستر يا نمودار قرار دهيد. با اين حال، پيش از آن که اين تصويرها به‌طور علنى مورد استفاده قرار گيرند، لازم است از دارندهٔ حق انحصارى اثر کسب اجازه شود.
   نمايش تصاوير ثابت شفاف - Transparent still projection
اقلامى که در اين مورد نمايش داده مى‌شوند، عکس‌هاى شفاف غيرمتحرکى هستند که به‌صورت اسلايد يا نوار فيلم درآورده شده‌اند. برخى فيلم‌هاى سياه و سفيد ممکن است هنوز رواج داشته باشند، ولى عموميت آنها بسيار کم است و آماده‌سازى يا مرتب کردن تمامى مطالب جديد به‌صورت رنگي، مزيت‌هاى زيادى دارد. تفاوت هزينهٔ اين دو بسيار کم است. هم عکس‌ها و هم پروژکتورها نسبتاً ارزان هستند و به‌دست آوردن آنها آسان است.
   نمايش با آپارات - Cine projection
اين مورد شامل نمايش فيلم‌هاى متحرک صدادار يا صامت، به‌صورت فيلم‌هاى ۸ تا ۱۶ ميلى‌مترى است. فيلمهاى ۸ ميلى‌مترى عمدتاً حاصل کار عکاسى غيرحرفه‌اى است و در حال حاضر به‌قدرى نادر است که خريد پروژکتور ۸ ميلى‌مترى کمترى جاى توجيه دارد. قيمت خود فيلم معمولاً بالا است، به‌خصوص اگر براى منظورى خاص و صرفاً براى مخاطبانى محدود ساخته شود. پروژکتور ۱۶ ميلى‌مترى نيز گران است و نياز به اين دارد که احتياط حمل شود و به‌طور منظم يک متخصص از آن نگهدارى کند. در آينده احتمال دارد نوارهاى ويديوئى رفته‌رفته جاى فيلم‌ها را بگيرند.


همچنین مشاهده کنید